• lill111

4 missfall.. Finns det hopp?

Saftmedbulle skrev 2013-10-20 18:58:27 följande:
    Lycka till!

Tack rara:)
  • lill111
    Najje79 skrev 2013-10-23 05:45:26 följande:
    Lill111: hoppas allt har gått bra! Lycka till!

Tack rara najjje!! Inväntar provsvar...!! Kramar!!
  • lill111
    Najje79 skrev 2013-10-24 21:02:58 följande:
    Lill111: spännande! Håll oss uppdaterade!

Lite pepp: Efter först 5 års ofrivillig barnlöshet blev i gravida 2009. Slutade i MA i v 14. Ett år till utan resultat, tog vi hjälp av IVF. Första försöket slutade i missfall, andra försöket också, 3:e och 4:e tog sig inte alls. På 5:e försöket fick vi tillbaka två embryon. Det var dem vi hade väntat på i alla år. Ganska exakt 8 år efter att vi började försöka få barn kom våra älskade mirakelbebisar!
    I tisdags blev de 1,5 år!!!!

Så ge inte upp! Läs de andras historier som skrivs i den här tråden. Det är skit (rent ut sagt!) på vägen, jag vet, men det kan gå och då är det underbart!

Massor kramar till alla ni starka, modiga människor!!

Tack Najje!! Ja, jag minns din historia har ju hängt här nu i två år...det är ett h-vete....men skam den som ger sig, nu är vi påväg att hitta en lösning för mig, vilket känns oerhört bra!! Så underbart att ni har era små!! Tack, tack för pepp!! Jag är så glad över våan son som vi fick 2010 så det värker i min kropp varje dag av kärlek!! Underbart!! Tack och kram!!
  • lill111
    Kärt barn har många namn skrev 2013-10-24 21:14:33 följande:
    Instämmer med Najje! Häng i alla kämpare!

Massor av pepp o tumhållning!

Tack, tack!!!
  • lill111

Som sagt jag har gått hos Lennart, men han tar inte alla prover som behövs för att utreda en komplett bild av vad missfallen beror på...jag har fått mina provsvar via Aten och har nu svart på vitt att mina mf beror på mitt immunförsvar - så om man vill spara tid så rekommenderar jag att göra utredningen via Aten så man får en komplett bild direkt - hade jag gjort det från början hade jag haft bebis nr två för länge sedan, eftersom jag fått 5 Mf  efter det gav vi oss av till Aten då Lennart B inte kunde och ville utreda immunologiska orsaker eftersom han inte tror på det....bara ett tips som sagt....Varm kram!!

• lill111
    Kuben skrev 2013-11-15 12:43:46 följande:

Hej!
    Jag har haft 6 mf och har nu vågat mig på att försöka igen. Om jag nu mot all förmodan blir gravid igen, och om jag (må det aldrig ske) får ytterligare ett missfall så låter detta jätteintressant!!

Hur kom du i kontakt med Aten? Åker man dit, eller skickar man prover? Är det jättedyrt?

Hoppas det inte blir för jobbigt att svara!

Stort tack!       
    Hej Kuben!! Ingen fara att svara vi hjälper varandra här:) Che har gett bra info redan, men kom med i tråden vi som snart är gravida eftter utredning i Aten där finns allt:) Välkommen dit!!
  • lill111

Synd bara att inte TLC och Trombyl/sockerpiller funkar för alla isf hade vi haft vår bebis nr två för länge sedan - Lennart är bra, men väldigt fyrkantig och tyvärr inte öppen för olika behandlingsalternativ som en stor grupp kvinnor är i behov av....det är väldigt tragiskt tycker jag...

Vi betalar skatt i detta land och det är inte OK att vi ska behöva söka hjälp och få behandling av läkare utomlands som vi dessutom få bekosta själva bara för att det inte anammar andra behandlingsalternativ...djupt beklagligt anser jag....och till råga på allt all den tid det tar från mig och övriga i familjen bara för att svenska läkare inte tittar utan för sin box....fruktansvärt som sagt för oss som behöver annan vård och behandling - det finns inte bara ett spår i detta - det borde en yrkeskateogri som läkare vara väl bekanta med....

• lill111
    Minus75 skrev 2013-11-18 23:28:20 följande:
    Lennart kanske inte passar alla, jag kan tänka mig att det utöver själva forskningen har med personkemi att göra också. Till Lennarts försvar vill jag väl säga att han kan ju inte bedriva forskning och göra undersökningar i alla riktningar. Han har ju själv startat sin forskning genom att se utanför boxen, bland annat med TLC som inte vården är direkt nerlusad av.
    Lennart bedriver sin forskning och låter andra sköta sin, han kan ju inte vara i framkant åt alla riktningar.

Med detta vill jag inte säga att jag inte är ledsen över att hans väg inte funkade för er, för det är jag. Jag önskar att alla får den hjälp de behöver. Jag håller helt och fullt med att den sk Atenforskningen borde bedrivas även här i Sverige eller åtminstone subventioneras på samma sätt som vård godkänd i Sverige görs.

Jag hoppas att du Lill, och alla andra här inne snart får en egen liten att ta hand om och jag håller alla tummar jag kan!
    Kram

Självklart respekterar jag Lennarst forskning - men det som är beklagligt och INTE ok är att om jag som enskild patient behöver anna behandling så anser jag att han som gynläkare även ska kunna erbjuda mig det när jag uppenbarligen är i behov av annan behandling än den som han bedriver forskning inom - det är INTE ok, att jag som skattebetalande individ ska behöva åka utomlands för att få "rätt" behandling när jag bor här och betalar skatt här....
  • lill111

Jag vill också tillägga att lyckas man som patient när man varit under Lennarts vingar så förstår jag ert resonemang -  men det är ju först när man varit där jag och många fler med mig INTE gjort det som det blir en stor frustration - så hade säkert även ni känt  om ni inte hade lyckats via LB- men det är ju först när man är där jag och med flera är, eller befinner sig, som man fullt ut kan förstå hur vi resonerar och tänker...det gäller ju att kunna inta andras perspektiv och det är bara det vi begär.....

Så är det med allt - jag hade inge aning om hur vidrigt det var att gå igen om 5 mf/ma - men här är jag nu och har full förståelse för de som har samma historik som mig, eftersom jag tyvärr har den erfarenheten...bara rekflektioner jag gör....

• lill111
    Vilaa skrev 2013-12-02 12:07:05 följande:

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

Hej Vilaa - verkligen inte lägg inte tid på Lennart - hans studie går bara ut på Trombylens vara eller icke vara och givetvis TLC, men det har du ju säkert testat som du skriver. Jag ångrar att jag la ett år på Lennart och inte vände mig direkt till Dr d där jag fick svart på vitt att mitt immunförsvar är det som orsakat mina mf...Så, nej Vilaa lägg inte tid på Lennart är mitt råd....
  • lill111

Tack Tjorven - kunde inte sagt det bättre själv!! Grattis till din graviditet och dotter!! Underbart att höra- men ack så beklagligt med alla urusla dåliga svenska gynekologer som inte kan göra en komplettutredning och rätt behandling...bara för att de tror på ett spår, det finns inte bara ett spår då det gäller mf(ma eller upprepade misslyckade ivfer.. illa är det....kram!!

• lill111
    Haja skrev 2013-12-14 07:56:50 följande:
    Samma sak för mig.  Vi är också äldre än förr men ännu i 30-årsåldern (jag 35, mannen 37). Tre friska barn (varav två före och ett direkt efter första missfallet). Sedan två sena missfall till. Vi är under  utredning just nu och alla blodprover på mig visar normala resultat. Ytterligare koagulationsprover ska dock tas på måndag och då ska även min man testas för kromosomrubbningar. I onsdags gjorde jag en hydrosonografi som visade att min livmoder är helt OK, trots tre skrapningar. De minimala sammanväxningar och cystor (som dessutom är på tillbakagående) kan enligt läkaren inte ha någon betydelse för missfallen. Vid missfall nr 2 visade obduktionen inga som helst fel hos fostret, däremot var navelsträngen alldeles för tunn och dessutom lindad kring fostrets hals. Det fanns också en del förkalkningar i moderkakan. Vid MF nr 1 gjordes ingen obduktion och från det senaste har vi inte fått något obduktionsprotokoll ännu. Kram Blåklinten, jag vet precis hur det känns!

Jag hade absolut kollat upp immunförsvaret.....särskilda prover som inte tas i Sverige....vidgjorde det i Aten, har visat att mitt immunförsvar är rubbat....jagmjade inte tvekat att ta reda på om det är set som ställer till det....man vill ju veta allt....kram, kram!!
  • lill111
    Görling skrev 2013-12-14 22:03:25 följande:
    Kroppen blir immun emot nya graviditeter helt enkelt, det är var immunitet handlar om och det är rätt vanligt efter en lyckad graviditet och varje gång som man försöker igen så triggar det immunförsvaret ännu mer. Nej, jag tror att de behandlar med lite olika alternativ i Köpenhamn liksom i Aten, problemet är att få läkare här i Sverige ställer upp på att ställa sig bakom medicinering även om en utländsk läkare har rekommenderat den. Själv så har jag provat Trombyl, progesteron och har fått min läkare att skriva ut prednisolon som skall dämpa immunförsvaret. Har klassiska symtom såsom ledvärk, rinnsnuva och ett fantastiskt immunförsvar (blir sällan el aldrig ens förkyld).  Men som du skriver Blåklinten, så förklarar det inte varför man kan gå så länge i en graviditet och sedan slutar det med att fostret dör ändå. Varför tar inte kroppen kål på dem direkt i så fall? Men i boken Is your body babyfriendly så framgår att fosterdöd och sena MF kan vara tecken på ett aggressivt immunförsvar. Prednisolon är nog det enda som man själv kan försöka medicinera med här i Sverige, om någon läkare skriver ut det vill säga, sedan skriver de ut väldigt små doser i jämförelse med vad de rekommenderar på kliniker där de arbetar med immunologiska orsaker till MF. Min läkare ville bara ordinera 5 mg (Atendoktorn dr D rekommenderar oftast 15-25 mg/dag) för många av de patienter som har varit hos honom.

Hej, vill bara uppmana om att dr d ordinerar mig 10 mg pred fr.o.m. Cd 22 så det är inte så extremt hög dos....sedan är det ju tyvärr så att om man har ett aggressivt immunförsvar så är IL intralipiddropp det bästa för detta och står för 80% resten är bara stödmediciner så som trombyl, fragmin, pred....alltså är IL det absolut nödvämdigaste för oss med immunbekymmer.....här går svenska läkare i taket när man vill ha hjälp att sätta det i Sverige, trots remiss från dr d..... Har äntligennhittat en lösning för mig, men det har varit ett helvete!!
  • lill111
    Vilaa skrev 2014-04-02 10:15:40 följande:
    Vi har en kusligt lik historia... =( Har också ett barn sedan tidigare och det var efter det det satte igång, missfallsutredningarna är utan anmärkning, fostrena som obducerat likaså. Inga kromosomfel och inget som sett fel ut på flera vul innan. Problemet jag har haft är dock att jag småblödit under alla gravditieter, inklusive den som gick vägen. Har tyvärr testat Fragmin och prednisolon redan utan resultat. Känns som jag stångar mitt huvud blodigt.

Jag småblödde med i vår lyckade graviditet var under v 7-8 sedan blev det bättre - gyn förklarade med att min moderkaka låg långt ner - vet inte om det stämmer - troligtvis inte dr d var övertygad om att det var en immunattack - men kroppen lugnade sig tack o lov - annars hade jag fått missfall --

Vårat helvete började med efter vår lyckade graviditet - 6 mf/ma....och nu blir jag inte gravid längre, men hoppas att IVF kan hjälpa oss smt fullt immunstöd, då det visade sig att jag har immunproblem, via Dr d i Aten!

Tragiskt att inte svensk sjukvård erbjuder sådana tester - skrämmande, när det är uppenbart att min kropp som dr d uttrycker det aldrig akn bära en graviditet om jag inte får immunbehandling - den lyckade graviditeten byggde min kropp upp ett enormt immunskydd och nu accepterar inte min kropp en graviditet längre - vår som vägde dessutom 2,700 vlket tydligt pekar på att mi kropp höll på att stänga av all näringstillförsel till honom...

Fruktansvärt - inte undra på att han var stressad när han kom ut - hjärtljuden gick drastiskt upp under det sistsa förloppet av förlossningen och läkarna undrade varför??? Vanligt är att hjärtljud brukar gå ner -- mmmm, undra varför??? idioter, han var stressad för att min moderkaka hade stängt av flera dagar innan förlossningen och fick ingennäring, därav låg födelsevikt - -  han gick upp iraktetfart så fort han föddes började jag amma och han lade på sig direkt - jag hade även GBS med tyvärr - vilket är en hög risk vid förlossningen uscha - hoppas vi slipper detta igen om jag nmu blir gravid igen.....
  • lill111

[quote=74720282][quote-nick]Trollbarnet skrev 2015-01-21 00:52:43 följande:[/quote-nick]

8 missfall senare och det verkar äntligen ha löst sig. Var på RUL igår och allt var bra med lillen. Känner sparkar och puttar hela dagarna. 3 VUL ochj 1 RUL så insåg jag det. Aldrig varit lyckligare! Känns så sjukt, galet och underbart, allt på samma gång!!

Det kommer hända för er med! Gav upp så många gånger men när jag för FÖRSTA gången fick se det där pickande hjärtat på VUL i V8 så visste jag att det här, det är våran bebis och jag låg där med benen i luften, en stav mellan benen och grät av lycka!!!!

[/

Hej, grattis, underbart att höra....gjorde du något annorlunda denna gång, får jag fråga ålder, första barnet? Tacksam för svar....kram!!!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?