• Vilaa

4 missfall.. Finns det hopp?

Annica P skrev 2012-02-05 13:55:01 följande:
    Tack Vilaa! Jag förstår så väl att ni som inte närmar er 40 inte tycker att det är någon tröst att "ni har gott om tid". Tid till vadå? Sorger och elände? Man lever ju ändå med ovissheten om det någonsin kommer att gå. Men det ger ytterligare en dimension att veta att risken för Downs syndrom och annat ökar markant och äggen kanske snart gjort sitt. I alla fall jag tycker att det är för sent att fundera på undersökningar utomlands, adoption eller andra vägar. Tittade precis på din presentation igen och insåg att du miste en graviditet i v 15. Hemskt! Då vill man ju börja känna sig "säker". Hoppas så innerligt att det är din tur snart!

Har hunnit spy tre gånger idag, det är väl "bra"?  Skrattande
    Hej, tack själv! Ja, det är lite extra problematiskt att ha haft sent missfall =( En del här har haft tidiga missfall och då är det för dom ofta en milstolpe att få se hjärtat på vul, medans för mig har det nästan varje gång funnits tickande små hjärtan som sedan av någon skit andledning stannar. Om jag blir gravid igen kommer inte vul vara tillräckligt för att stilla oron utan den lär hålla i sig.. Men allt är ju relativt, har en bekant som födde ett barn i vecka 23 som sedan dog och hon är gravid igen och är jätte orolig och pratar om att efter v 28 kanske hon känner sig mer säker, i mitt fall tänker jag att det iallafall borde kännas bättre efter RUL runt v 18 kanske.. alltid något. Ja, det kan inte vara roligt med åldern emot sig också=(
  • Vilaa

Sorry Annica P, glömde gratta till VUL:et! Sorry nu blev mitt förra inlägg kanske ett skrämselinlägg, men ta det inte så, jag tror det är riktigt bra att ha kommit så långt, då är det ju stor skillnad mot andra graviditeter och nu är det din tur =)

Grattis också lilla m!

• Vilaa
    Together90 skrev 2012-02-07 12:36:08 följande:
    Så för mig med upprepade missfall måste jag bli sjukskriven för att lyckas inprincip enligt dem där studierna? :( 
    Det kommer ju aldrig kunna hända för mig.. har inte den typen av jobb eller läkare som tror på sånt...fan  
    Together90: Om jag inte är helt ute och cyklar har du samma läkare som en del andra i den här tråden så sjukskrivning kanske är ett allternativ för dig med? =)
  • Vilaa
    stumpan81 skrev 2012-02-09 19:19:02 följande:
    vilaa; jag har haft samma problem som du, sett ett tickande hjärta på vul och bara dagar efter det så har det dött. Så frustrerande! Har hänt flera gånger faktiskt.
    Vad trist att höra =(
    Vad säger läkarna? Har du någon plan eller tips till mig?
    I mina fall har jag märkt att fostrena ligger efter i storlek, det är fortfarande så att gyn sagt att det är okej att diffa några dagar, men jag har satt det i samband med att dom sedan dör. När jag gick till v 15 (i vecka 16) så diffade det på KUBtest i vecka 12 en hel vecka från beräknad, och när den sedan kom ut så var den mindre än vad den skulle ha varit. Jag har också jämt småblödningar från pluss och framåt tills det väl tar slut, dock inget som sätter igång något tyvärr utan det är ma som ligger där inne och småblöder men stannar kvar.
  • Vilaa
    lillis79 skrev 2012-02-26 13:40:35 följande:
    ja jag hoppas de går snabbt så de även går igenom behandlingsmetoder för ivf vid detta återbesök, men de kanske de inte gör redan vid detta återbesök då man går igenom provsvaren??

någon här som äter prednisolon??
    har ni fått biverkningar??
    och äter ni det för ert antikroppsvärde (anti-TPO) varit för högt??
    Svarade i en annan tråd också men svarar här med =)

Mitt antikroppsvärde är för högt, 84 var värdet förra gången jag mätte, äter 75 mg levaxin, och 5 mg prednisolon. Började på 10 mg men efter 2 veckor fick jag jätte ont i huvudet, det strålade ner i ögat och jag hade så ont bakom ögat/ huvudet, så jag höll på att bli galen! Vet inte om det hade med prednisolonet eller en väldig spänningshuvudvärk men det blev bättre efter några dagar på 5 mg istället så gyn tyckte jag kunde hålla mig där.
    Den första veckan hade jag också en väldig hjärtklappning men nu känner jag inte av att jag äter det direkt. Får ibland lite huvudvärk med strålning ner mot ögat men inte alls som förut.
    Har även gått upp i vikt.

Får äta i 3 månader i sträck.
  • Vilaa

och jo..jag sökte en ögonläkare för huvudvärken och trycket mot ögat för jag läste om bieffekterna och att man kan få grön starr (som i sin tur kan leda till blindhet) jag är duktigt hypokondrisk när jag kommer igång. Men ögat var det inget fel på. Vet faktiskt inte varför huvudvärken går ner så i ögat, (väl medveten om att det är symtom på den där gröna starren..) Tänk happy tankar nu får jag säga till mig själv hela tiden att det är en låg dos och att gyn vet hur länge man kan äta utan att det ska vara farligt.

• Vilaa
    lillis79 skrev 2012-02-26 19:20:02 följande:
    va! kan prednisolon ge grön starr!?? efter hur lång tids användande?? jag har bara använt en månad men märker inget med ögonen.. dock har jag läst att det redan efter en månad kan ge benskörhet..
    Ja, det finns med på mindre vanliga biverkningar hos fass. (Som jag naturligtvis med min läggning lusläst.)
    Det förtäljer inte efter hur lång tid, men grå starr är efter lång tid, över ett års användande, så borde vara samma för grön starr. Hoppas jag =) Nu slutar jag tänka mer på det...
  • Vilaa

Jag är också kvar här! 

=/

Verkar inte ta sig nu heller, har varit så bortskämd med att bli enkelt gravid så kunde väll ge sig fan på att det inte ska ta sig alls nu när jag äntligen fått testa kortisonet. Suck.       

Har bokat tid hos gyn igen för att kolla upp alla mina mellanblödningar iallafall.   

• Vilaa
    TWH skrev 2012-02-28 21:57:38 följande:

Ninninn, du är inte ensam, tyvärr! Vi är nog en hel del kvar här, själv fick jag mitt sjätte missfall konstaterat idag(:. Det är ändå hoppfullt att en del lyckas till slut, annars finns det ju inget att sträva mot. Vi får hjälpas åt! Jag frågade idag om ureaplasma, hidden klamydia etc hos läkaren som vi skrev om förut, eftersom vi inte har blivit kollade för infektioner. Hon berättade att de inte har någon inverkan på tidiga missfall men kan ha betydelse senare in i en graviditet så det är ju verkligen bra att åtgärda! Nu blir det cortison för mig nästa gång. Vi frågade läkaren rakt ut om vi kanske skulle lägga ned, dvs att chanserna är så små för en lyckad grav så vi ger upp. Men hon sa att i de allra flesta fall brukar det lyckas till slut, med el utan hjälpmedel, det är tålamodet det hänger på. Stor pepp och stor kram!!

Vi frågade med och så sa min gyn med. Vi kanske har samma? =)
    Hoppas det stämmer iallafall!  
  • Vilaa
    TWH skrev 2012-02-29 18:11:09 följande:

Vi ska alltså prova cortison båda två, har du börjat ta det direkt? Dvs nu innan du är gravid?

Jag började mensens första dag men har tyvärr inte blivit gravid, får bara äta medicinen en månad till.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?