Inlägg från: Lillstint |Visa alla inlägg
  • Lillstint

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

En liten fråga bara... hur mycket känner ni av era små kottar? Jag känner av bebben varje dag, flera gånger om dagen, men det är väldigt olika från dag till dag i aktiviteten + hur rörelserna känns. Ibland är det regelrätta sparkar ut mot sidorna som känns utifrån, ibland är det mer "virvel" inifrån och ibland rytmiska ryck (tror det är hickan) och ibland bara allmäna häftiga ryck då det känns på båda sidorna av magen samtidigt.

Tycker det är så svårt det här med hur det ska kännas och när man ska vara uppmärksam på eventuella avvikelser. Hur sjutton ska man kunna veta det?

Jag har tyvärr alltför många personer i min omgivning med såväl dödfödda barn som sena missfall och havandeskapsförgiftningar som lett till barnets död, så jag är lite färgad av det vilket påverkar mina tankar...  önskar ibland att jag inte visste om allt som kan gå fel...

Vad säger ni kloka tjejer?

• Lillstint

Tack för alla svar om bebisarnas rörelser - det är så skönt att ha er och få era kloka kommentarer Hjärta.

Viksan: Men aj, din stackare... att bränna sig gör sååå ont, har själv blivit illa bränd så jag vet (hmmm... undrar verkligen om att föda barn kan vara värre smärta än att att bli brännskadad, för då låg jag och skrek vill jag lova...) Men som sagt, bebisen ligger väl skyddad, så det är bara du som får ta smällen.

Carlan: Du har verkligen haft otur. Hoppas du slipper fler problem nu och får må bra resten av tiden.

Speck: Är imponerad att du överhuvudtaget orkar med oss, med tanke på din situation. Lider verkligen med dig, är själv livrädd för hur det här med sömnen ska bli när bebisen kommer. Jag funkar inte när jag inte får sova, blir fruktansvärt grinig och deppig och labil i humöret. Men skönt att ni kommit fram till en lösning och jag hoppas att det snart blir bättre rutiner och att Loke hittar en dygnsrytm som funkar med din.

Ang. inköp.... hjälp vad svårt det är. Jag har ingen aning om vad man ska köpa. Har i och för sig bara köpt några enstaka plagg, men det är ju till stor del för att jag är så himla osäker på vad som behövs. Nu bor jag ju i södra Sverige så jag räknar inte med så kalla vintrar. *Är det en "normal"  vinter här behövs nog knappast någon overall utan lager på lager och filtar och täcken i vagnen torde funka. Har dock köpt en "overallpåse" i stl 56 för säkerhets skull... sen får väl tiden utvisa....

• Lillstint

Kel: Nja, är väl inte fullt så osäker på övriga inköp, har bara inte gjort några än... Jag har ju också fått en del kläder så tänker inom de närmaste veckorna göra en ordentlig inventering och försöka få grepp om vad som behövs kompletteras. Men är inne på din linje att avvakta och köpa sen efterhand om det behövs.

Anderska: Jamen just därför räknar jag kallt (Glad) med att det blir en mild vinter i år. Tror inte på tre raka vargavintrar på rad...

Har hört mig för lite med vänner och flera av dom har aldrig kört overall. Ofta är ju vinden värst, och där är ju bebisen ändå rätt så skyddad nerbäddad i vagnen. Många gånger dryper ju ungarna av svett när de tas upp ur vagn... Men, vad vet jag... det återstår att se hur det blir helt enkelt...

• Lillstint
    Kelsson1 skrev 2011-09-21 10:26:21 följande:
    Lillstintis: Jag har väl det mesta av de övriga inköpen klara som tur är.
    Åh, vad skönt!! Vi planerar att göra vagninköp i helgen. Sen blir det en raid på IKEA den närmaste veckan eller så. Som du vet har jag varit så feg och velat vänta men insåg efterhand att måste vi köpa grejer, kan ju inte vänta med allt tills bebisen är född heller.  Har bar inte kommit till skott än...
  • Lillstint

Kel: Jodå, de har vagnar på lager, så man behöver inte beställa.

Strössel: Ta det lugnt och ta hand om dig! Det är det viktigaste! Vilka söta vovvar du har förresten!

• Lillstint

Kel: börjar också känna mig livrädd. Tror man har haft så mycket fokus på att först bli gravid, sen oron över att något skulle hända, sen själva graviditeten och då har förlossningen känts så avlägsen - för just den har aldrig varit i fokus för min oro. Men nu är det liksom nästa sak på listan... Jag fick faktiskt en smärre chock när jag läste om förlossning. Hjälp!! Kändes som världens mest bevarade hemlighet... Började tänka i banor av konspirationsteori... Att det är så jäkligt att föda... Tur jag inte visste det...:) Försök trösta dig med att om alla andra klarar av det så varför skulle inte du (eller jag) göra det?

• Lillstint

Speck: vilken liten goding!! Riktig charmknutte, det syns. Men är han verkligen redan en månad!! Jösses vad fort tiden går!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011