• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Miss Cat, vad vacker du är! Kan tänka mig att inte ett öga var torrt.

Sunseed, skönt att allt är väl med lillen. Jag har beställt en räkmacka till dig för resten av tiden. Tycker att det räcker med komplikationer.

7879, tack snälla för input. Det är ju det att det inte funkar för oss när hon inte kan somna själv. Jag skall läsa "Somna utan gråt" och se om det finns några användbara tips i den. Hon måste vänjas till att somna själv. Men, det blir inte med någon terrormetod.

• Gloxi

Sunseed, usch vad jobbigt du verkar ha det. Hoppas allt släpper när lillen har kommit. Jag har en madrass i barnvagnen, som jag köpte på nätet. Istället för kudde (var noga med vad det är för kudde du har. Spädbarn skall inte ha kudde egentligen, så den måste vara specialanpassad) har jag en Surpreme Sleep mot platt huvud. Den går ner över kroppen och har sidokuddar så barnet håller sig på rygg. Ungens huvud är som det skall vara, så jag är jättenöjd.

Miss Cat, det går bra här. Dock har hon börjat bli pigg vid okristliga tider, dvs 05-06. Mottager gärna tips om hur man får bort de dumheterna! Hemma hos oss skall man sova minst till 7 gärna längre. Annat nytt är att man har börjat leka med maten, dvs bröstet. Hon vänder sig mot mig och ler mitt i och låtsas ta bröstet sedan. Så kan hon hålla på en stund... Hur är det med Ludwig?

Oj, min flicka väger runt 5 kg och hon är 14 veckor nu. Vi har börjat ge en extra omgång ersättning för att få henne att öka lite mer. Men, hon har lite babyhull och är försigkommen, så jag tror inte att det finns anledning att stressa.

Krya på er till alla sjuklingar!

• Gloxi

Kel, tackar. Hon gick upp 200 g på bara några dagar när vi ökade mängden ersättning, så det är nog ingen fara.

• Gloxi

7879, vad tråkigt att din man beter sig, som han gör. Han verkar inte förstå att det är ett stort trauma för en bebis att bli lämnad skrikandes. Håller med Kel och Sun om att han borde byta jobb eller åtminstone prata med chefen om att han inte fixar stressen. Det är inte värt att offra sitt äktenskap pga ett jobb... Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga. Stor kram till dig!

Sunseed, vill du kolla med din kompis vilken resevagn det är du skall få? Vi skall till Thailand i maj och har tänkt att köpa en Chicco Liteway. Den verkar bra, men det kanske finns bättre. Du får förresten klämma ut bebisen senast på din BF, så att jag vet att allt är väl innan jag åker. Har ni funderat på namn? Snart har du också din efterlängtade unge här.

• Gloxi

Sunseed, tack! Gulligt namn. Förstår att du längtar. Du har en helt underbar tid framför dig.

• Gloxi

7879, skönt att höra att ni har börjat prata. Hoppas så att det löser sig för er.

• Gloxi

Aurora, fan att jag inte läste här innan. Har precis köpt Chiccon på nätet... Är Alexander stor? Min flicka är c:a 60 cm nu vid 3,5 mån, så hon är nog inte så stor för sin ålder. Nåja, vi får väl skicka tillbaka den om den inte är bra. Hon måste kunna sova i den i liggläget. Har ni köpt en annan resevagn?

Vi hade ju korkat nog tänkt att lära liten att somna själv. Enligt alla s k "experter" skall det ta 2-3 dagar och man får räkna med att sitta hos barnet (man skall ta upp barnet när det gråter) i typ en timme. Det gick ju djävligt bra. Vi gjorde ett försök igår och det tog 4 timmar innan bebisen somnade för sin eftermiddagslur och stackaren sov i bara 30 min!!!! Hon hade bara sovit 1 timme på förmiddagen, så hon var skittrött. Det var bara att lägga ner skiten. BVC sköterskan kommer i nästa vecka och då skall hon få höra att de metoder de förespråkar är helt värdelösa och inhumana. Vårt barn kan man inte lägga i sin säng om hon inte sover djupt. Vi får gilla läget. Jag skall dock försöka vänja av henne att ammas till sömns.

• Gloxi

Miss Cat, min bebis har också börjat sova längre pass i sträck på natten. Max har varit 9 timmar natten innan vi "övade" med henne. Inatt sov hon 7,5 timmar. Jag vaknar dock för att kolla henne regelbundet.

Sover Ludwig på dig hela natten? Jag lägger min i hennes spjälsäng bredvid vår säng när hon sover djupt. BVC sköterskan hävdar att om de vaknar på ett annat ställe än de somnar på, så känns det som att vakna på golvet. Då borde väl bebisen gråta när hon vaknar, eller? Min ligger och tittar på morgonen. Efter en stund kan vi inte låta bli att ta upp henne för att gosa.

• Gloxi

Aurora, ok. Tar nattningen lång tid? Läste om babyjoggern och den verkar inte ha fullt liggläge. Tanken är att bebisen skall kunna sova i den på dagen. Om hon nu kan det...

Miss Cat, verkar som att våra små är ganska lika när det gäller sömnen. På dagen får jag vänta längre innan hon kan läggas. Men, oftast får hon sova i min famn. Hon sover dock bra under promenader, men vaknar så fort vi kommer in. Barnet ligger väl fortfarande i vagnen, så det är väl ok. Men, det är ju vanligt att barn somnar i soffan eller i bilen och föräldrarna lägger dem i sängen. Jag fattar inte varför folk stressar en så. Man anses ju närmast konstig om man inte bara kan lägga sin unge. Det är klart att det är lite jobbigt när man vill vara social. Men, herregud folk får väl ta det.

Nu sover våran hos oss, men introduktionen till spjälsäng gick väldigt smidigt. Hon sov lite sämre ett par nätter, men sedan som vanligt. Det var för en vecka sedan, som hon började sova i den.

Ja, de är duktiga!

• Gloxi

Aurora, vi skall bara ha Chiccon som resevagn. Vår Kronan är liten (jämfört med alla stora Emmaljunga som danskarna har ) och smidig, så den har vi tills hon inte behöver vagn längre.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011