När jag ändå håller på, kan jag lika gärna skriva min förlossningsberättelse också. Jag blev ju igångsatt Sunseed pga att vattnet gick och värkarna inte kom igång trots hinnsvepning.
Det tog 3 h 45 min från att jag fick värkstimulerande dropp till att barnet var fött. De första 2 timmarna efter att jag fick droppet hände inte så mycket eller rättare sagt, jag tyckte att det gick för långsamt. Jag öppnade mig 1 cm och var då 3 cm öppen. En klocka på väggen stressade mig och jag hade ingen lust att ligga där hur länge som helst, så jag bad BM att skruva upp droppet... Hon gjorde detta och då bröt helvetet lös. Den närmsta timmen upplevde jag en smärta som inte var av denna världen. Värkarna kom mycket tätt och smärtlindringen (lustgas, sterilt vatten, varma handdukar) hjälpte inte. Jag kunde inte vara i min kropp och under en värk fick ingen varken ta på mig eller prata med mig. Alla principer släppte och jag bad om epidural rätt snabbt (hade gladeligen snittat om det hade varit möjligt ). Det tog tid innan anestesiläkaren kom och då upptäckte de att jag var helt öppen. Jag hade öppnat mig 7 cm på en timme. Tror sjutton att det gjorde ont!!! Det var förstås försent för epidural, så det var bara att köra på utan smärtlindring.
Så kom nästa fas, som kändes lättare då jag hade en uppgift. Jag var livrädd för att spricka, så bad jag om vägledning. BM motade också med en varm handduk på mellangården på min begäran. Inför sista värken fick jag veta att halva huvudet var ute. Jag tog i för kung och fosterland och skrek som jag aldrig gjort förr. Ut kom hon, på 17 minuter.
Jag anser mig ha hög smärttröskel, så jag var helt chockad efteråt. Kunde inte riktigt ta till mig barnet. Tyvärr kom inte moderkakan ut, så jag plågades i ytterligare en timme med barnet på bröstet. Jag hade svinont i länden och de rotade i mitt stackars underliv.. Helt plötsligt rusade typ 10 pers in och min man fick ta barnet. Jag kördes iväg till operation, som ironiskt nog utfördes under ryggmärgsbedövning. Den tog 1,5 h och jag förlorade 2,2 liter blod under den här komplikationen. Mådde piss medan de grejade och hörde de prata om blodtrycksfall, så jag trodde nästan att jag skulle dö. Personalen var jättebra och jag hade en som pratade med mig hela tiden.
Mina lyckotårar över bebisen kom först efter operationen när jag fick träffa henne och mannen igen. BM var också med då, så att vi hade chans att ställa frågor. En annan gick också igenom förloppet med oss några dagar senare. Det blev ju lite dramatiskt (mannen var skitorolig medan jag blev opererad).
Det här med moderkakan händer endast 3%, så det är inget man behöver vara orolig för. Att jag hade så ont under förlossningen beror på att den gick så fort. Det värsta var att jag inte fick vila mellan värkarna. De kom så tätt. Men, det var mitt eget fel. Det var ett stort misstag att be dem skruva upp för värkstimulerande.
Något jag också hade gjort annorlunda var att gå på profylax innan. I DK får man gå på sånt privat och jag skippade det. Hade varit bra med övning för jag klarade inte av att slappna av under värkarna. Men, jag överlevde.