• Enya70

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Eileen läser i ditt inlägg att förlossningen blev dramatisk. Hur gick det till alltihop?
    Du kanske redan har skrivit om det någonstans?

• Enya70
    Lillstint skrev 2011-12-28 17:12:52 följande:
    Hej tjejer! Tittar bara in lite snabbt för att önska er god fortsättning. Hoppas ni haft en bra jul. Själv har det varit ganska tufft. Tyvärr inte den bebislycka jag hoppats och trott på utan det verkar som jag fått förkossningsdepression. Mina dagar har mest bestått av gråt och ångest. Vilket i sin sida lett till att jag inte har någon mjölk till tjejen :(. Idag känns det lite bättre så jag hoppas det vänder snart. Kommer tillbaka hit när jag hämtat krafterna.
    Massor med styrkekramar till dig. Hoppas du får riktigt bra hjälp att hantera detta jobbiga så du kan börja se ljuset i tunneln så snart som möjligt. Samla kraft och återkom när du orkar HjärtaHjärtaHjärta
  • Enya70

Ego: Igår passerade jag 20 fulla veckor och gick in i vecka 21. Precis halvtid. Helt otroligt
    Hur gick det till?
    Vi har haft en jätteskön jul med besök av föräldrar och syskon hemma hos oss men idag for de sista hem så nu är det vardag och jobb igen.

En fråga till er andra: Jag har de senaste dagarna fått ngt slags slem i halsen som sitter precis i svalget och som inte försvinner fast jag försöker harkla och hosta. Oerhört irriterande. Jag har vad jag vet inte varit förkyld och undrar vad det kan komma sig av. Någon av er andra som upplevt något liknande.
    Jag ringde min husläkare idag som skrev ut Mollipect som är slemlösande och som är ok att ta när man är gravid. Har ni några andra tips?

• Enya70
    Jordgubbe1 skrev 2011-12-30 20:01:37 följande:
    Hej alla fina,

Ego: Själv är jag i vecka 18, och börjar orka vara vaken på kvällarna igen. Så himla skönt att få tillbaka kvällslivet och inte bara somna direkt. Har nog börjat lida av gravidnästäppa, blir inte av med täppt näsa efter förkylningen och vågar inte hålla på med nässpray sedan en vecka. Lite jobbigt, låter som om jag håller för näsan :)

När kände ni sparkar? Längtar så efter att få lite kontakt med den lille/a. Den 9 januari väntar RUL, så ivrig över att få veta om det är en pojke eller flicka.

JIS: Jättekul med bilder, mer sånt!!!

Kram och gott nytt år på er allesammans. 2012 kommer bli ett fantastiskt år!
    Hej Jordgubbe - vad skönt att du är piggare nu! Åh vad jobbigt med nästäppa. Själv har jag fått en massa slem i halsen, suck. Men annars mår jag finfint. Tänka tt du redan är i vecka 18, härligt.
    Och snart RUL också, spännande.

Jag är i vecka 20+3 idag och känner en massa rörelser men inte riktigt distinkta sparkar ännu. Som små buffar dock har jag känt sedan ett par dagar. 
  • Enya70

Men fy Strössel vad hemskt! Usch, jag förstår att du blev jätterädd.
    Man borde ju helt klart gå en första hjälpen kurs. Har de sådana på bvc?

Har tänkt lite på det tidigare att jag skulle få panik om bebis sätter i halsen och inte får luft.
    Vet någon vad man ska göra då? Vet ju hur man gör på en vuxen med Heimlich manövern men hur gör man med en bebis???

• Enya70

Jordgubbe - supergrattis till lyckat RUL!

Lindis - hur mår du? Är du bäldigt trött pga det låga järnvärdet?

Najje - grattis till 2 pojkare och jättefina namn ni har på förslag

Vickan - vilken härlig bild på storebror!

Massa - kommer hålla tummarna för dig att allt ser bra ut på VUL

• Enya70
    kattm skrev 2012-01-12 14:07:58 följande:
    Dealiy, jag tror inte att rekommendationen handlar bara om att man inte ska pyssla med barnet, utan att man mycket oftare kommer att rikta uppmärksamheten till babyn istället för trafiken om man har honom eller henne bredvid sig. Men du ska så klart göra det som känns bäst för dig, så ha stolen där om du mår bäst av det. Bättre att rikta uppmärksamheten till platsen bredvid än platsen bakåt i det läget...
    Men oj alltså, jag har aldrig haft en tanke på att man skulle ha en såpass liten i baksätet. Men det kanske är säkrare så. Men vad gör man om man måste göra ngt med bebis medan man kör??? Det måste ju vara farligare att vända sig mot baksätet under färd när man är ensam i bilen. Och det lär man ju vara mest hela tiden eftersom man ju vanligast är föräldraledig en i taget. Alla min vänner har ju barn och jag tror inte jag sett en enda av deras små bebisar sitta någon annanstans än bakåtvända i framsätet så jag blir superförvånad att läsa att rekommendationerna säger annorlunda. Tänk att man lär sig nya saker varje dag Flört.
    Vi har redan bokat tid på verkstaden att koppla ur vår krockkudde fram vid passagerarsätet om två månader. Hm får ta mig en funderare på om vi ska göra det eller köra baksätesvarianten istället. Men måste säga att det skulle kännas jättekonstigt.
  • Enya70

Är förresten i vecka 22+1 idag och den senaste veckan har magen plötsligt blivit jättestor, kul!
    Och jag känner mer tydliga sparkar. Häromkvällen kunde till och med min man känna sparkarna från utsidan av magen. Mysigt och han blev såååå glad!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011