Inlägg från: MissCat |Visa alla inlägg
  • MissCat

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sunseed skrev 2012-10-23 06:47:17 följande:
    Åh vad skönt!! Visst finns det väl någon gräns för prematur också, att om man går förbi vecka 24 så kan barnet överleva om det föds för tidigt? Jag kan tänka mig att man har en massa delmål hela vägen. Jag kommer att ha det i alla fall.

Mitt första är såklart vecka 12, som närmar sig med stormsteg, då missfallsrisken minskar. Men å andra sidan läste jag på någon sida (minns inte vart) om någon studie som sade att i de fall man har sett ett hjärta slå och ett foster röra sig så minskar missfallsrisken till ca 1,5%. För äldre mödrar över 40 år så är risken 50% högre - men det ger ju i så fall en missfallsrisk på ca 3% om jag förstår det hela rätt. Jag väljer att tro på det, för det gjorde mig väldigt mycket lugnare. Solig Det är så mycket skrämselsiffror när man är äldre.. Allt ökar med jääättemånga procent. Men om man ser på det stora hela så är det ju inte så "farligt". Från 1,5 till 3 procent t ex känns ju betydligt bättre än skrämselsiffror om att saker är dubbelt så riskfyllda. Man får läsa siffror på sitt eget sätt. Det känns mer psykologiskt riktigt. Skrattande
    Ja enligt statistik så klarar de bättre av bebisar i v 24 och sedan ökar procenten varje vecka. Mellan vecka 29-33 så räknas bebisarna som väldigt för tidigt födda och i vecka 33-37 (eller 36) räknas som för tidigt född. Just nu har jag nog vecka 33-35 som mål sedan är det v 36. Det är bra att ha mål men precis som Kelsson skriver skall man nog försöka bestämma sig för att inte vara orolig för mycket.

Man hinner bli orolig under tiden man är gravid ett par gånger men man måste veta att denna oro äter också upp en. Som en dag då jag inte kände lillen sparka som vanligt blev jag orolig och försökte väcka han med alla medel och det gick ;P men man blir ordentligt orolig då. Man får också tänka på att har bebis i magen sparkat och hållit igång mycket dagen innan så kan den vara tröttare dagen efter. Som nu så har han hållit låda i min mage hela natten och sover gott nu...jag känner bara en liten fot eller hand som buffar på.

Du skall se att allt kommer gå jättebra för dig.
  • MissCat

Mariza: Jag har nog nått ett rekord denna graviditet med vikt men jag räknar med ivf behandlingarna så jag började på 69kg och väger nu hela 100kg visst en del vätska är det.

Så bara graviditet är det 18kg redan! Jag rör inte på mig direkt heller förutom till bm och läkare.

Vad härligt att allt går bra för dig. Skall du vara hemma snart? Eller har du ett jobb som är lugnt?

• MissCat

Kattm: Vad härligt med så goda nyheter. Nästa gång kommer du se ett litet hjärta picka på

• MissCat

Kelsson: Tack själva för att ni kom det var så roligt att träffa lilla charmtrollet igen hehe. Roligt var det också när hon blev ledsen över att du skulle ta henne från min famn :D hos oss är ni alltid välkomna!

• MissCat

Massadillan: Du skall absolut inte skämmas för att du mår dåligt! Det är otroligt viktigt att du får hjälp. Det kan vara så att du har en kris reaktion från din förlossning och blivit deprimerad av det. Jag fick själv förlossnings depression med min senaste tjej och jag skämdes också så det tog 9 månader tills jag sökte hjälp. Nu tog det ett par år för mig att komma tillbaka för att jag inte tog hjälp tidigare.

Så vänta inte! Prata med bvc eller ring din gamla bm och förklara hur du mår.

Kramar

• MissCat

Då har jag kommit till v 31+2 idag och hänger kvar. Var hos bm igår och jag har nu 3+ med protein på sticka. Det första blodtrycket låg på 160/70 men efter en 40 min vila så hade det gått ner till 135/70 så jag klarade mig . Mitt SFS mått nu ligger på 32 och lillens hjärta slår fint.

Nästa tisdag är det tul igen så då får man veta vad han väger igen. Jag tror på 2, 4 kg :D

Inte får jag sova nu heller mer än 4 timmar i sträck. Magen är i vägen och alla extra kilon som sitter på en gör att man känner sig som en Michelingubbe . Älskar att ligga i badet men kommer knappt upp därifrån. Fick även ta av mig min ring på handen igår. :'( Jag har också en svacka just nu då allt känns jobbigt med kroppen. 7 veckor kvar!

• MissCat

Knytet: Jag hoppas din resa hem idag går bra och att du får hjälp för din diarré. Nu vet inte jag om det är ok med immodium eller dimor som medicin när man är gravid, annars är de himla bra tycker jag. Se till att du får i dig vätska bara.

Hoppas det släpper snart.

• MissCat

Tack Kelsson det värmer . Igår morse då jag skulle åka fick jag inte på mig mina boots som är stora så min sambo erbjöd sina men då skratta jag för jag såg ut som långben :D det fick bli gamla gympadojor. Jag vägrar gå och köpa både jacka och skor som jag bara kan ha i några veckor.

• MissCat

Tack Kelsson det värmer . Igår morse då jag skulle åka fick jag inte på mig mina boots som är stora så min sambo erbjöd sina men då skratta jag för jag såg ut som långben :D det fick bli gamla gympadojor. Jag vägrar gå och köpa både jacka och skor som jag bara kan ha i några veckor.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011