Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Mitt första är såklart vecka 12, som närmar sig med stormsteg, då missfallsrisken minskar. Men å andra sidan läste jag på någon sida (minns inte vart) om någon studie som sade att i de fall man har sett ett hjärta slå och ett foster röra sig så minskar missfallsrisken till ca 1,5%. För äldre mödrar över 40 år så är risken 50% högre - men det ger ju i så fall en missfallsrisk på ca 3% om jag förstår det hela rätt. Jag väljer att tro på det, för det gjorde mig väldigt mycket lugnare. Det är så mycket skrämselsiffror när man är äldre.. Allt ökar med jääättemånga procent. Men om man ser på det stora hela så är det ju inte så "farligt". Från 1,5 till 3 procent t ex känns ju betydligt bättre än skrämselsiffror om att saker är dubbelt så riskfyllda. Man får läsa siffror på sitt eget sätt. Det känns mer psykologiskt riktigt.
Man hinner bli orolig under tiden man är gravid ett par gånger men man måste veta att denna oro äter också upp en. Som en dag då jag inte kände lillen sparka som vanligt blev jag orolig och försökte väcka han med alla medel och det gick ;P men man blir ordentligt orolig då. Man får också tänka på att har bebis i magen sparkat och hållit igång mycket dagen innan så kan den vara tröttare dagen efter. Som nu så har han hållit låda i min mage hela natten och sover gott nu...jag känner bara en liten fot eller hand som buffar på.
Du skall se att allt kommer gå jättebra för dig.