Inlägg från: MissCat |Visa alla inlägg
  • MissCat

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Hej tjejer.

Tack för alla grattis. Vi kom hem hela familjen från sjukhuset igår och vi bara myser. Lillkillen har fått sitt namn och det blev Ludwig

Jag skall absolut skriva ner hur kejsarsnittet gick till, men det får bli när jag sitter vid datorn och har mer tid. Så här efteråt är jag öm men tar man smärtstillande så är det ok. Vi försöker få rutiner och har insett att det kommer ta tid han mår iaf bra.

Hoppas ni andra har det bra :D kramar

• MissCat

Grattis Gloxi!!! Vilken jobbig förlossning du fick. Hoppas allt är bra med er. Kramar

• MissCat

God fortsättning tjejer!

Grattis Sunseed till ditt fina rullstol och till lillpojken

Nu är det nära 7879 och Knytet. ... vad spännande. Hur mår ni?

Kelsson: Jag förstår att det skall bli skönt för dig att jobba igen. Vi får ta och träffas snart

Jag myser fortfarande med lille Ludwig som växer ordentligt. Vi har haft lite problem med amning eftersom han stödmatas så jag delammar bara nu så snart så lär vi gå över helt till ersättning. Mycket trist men kommer bli lite lugnare. Jag har också problem med min aptit och vill inte äta. Blir kallsvettig så fort jag skall gå ut men det beror antagligen på att jag inte äter som jag ska.

Ska mata min lilla tuffing nu så jag återkommer med min kejsarsnitts berättelse.

Kramar till er alla :D

• MissCat

Luella: Helst vill jag amma helt men det sinar nu i takt med att vi ökar ersättning. Dessvärre rinner inte mjölken lika fort som lillen vill. Såhär var det nästan med de två tidigare med.

Jag tänker låta han snutta när han kan innan han får flaskan iaf så mjölken inte tar slut helt mat nu om en 45 min igen så det ät ingen idé att sova. Har just bytt blöja på sötnosen då han kissar mycket så jag skriver med ena handen och har lillfingret i hans mun som han får tutta på. Han spottar bara ut nappen hihi.

Det märks att han är lite tidig för han vill ligga i fosterställning på mitt bröst hela tiden och känna mitt hjärta slå....det är så gulligt. Pappa är inte riktigt favoriten nu iaf :D

Kejsarsnittet: Jag fick träffa narkosläkare kvällen innan som undersökte mig och berätta hur allt skulle gå till. Han upptäckte ett blåsljud på hjärtat som de skall hålla koll på. Han sa att det kunde bero på graviditeten. Sen kom bm in och förklarade att jag skulle duscha på kvällen och sedan igen på morgonen. De tog blodprover vid 6 på morgonen och kom in med ny skjorta och förlossningsstrumpor till mig som jag skulle ha efter duschen. De kom även in med op kläder till min sambo. Jag fick dropp och 2 Alvedon, droppet var glukos då jag är diabetiker. Vid 8 så kommer en bm in och säger att de fått ett akutsnitt nu så jag blir den andra vid 9 istället. Då började jag bli ordentligt nervös. När kl nästan var 9 så kom de in för att rulla mig till op. Därinne var det fullt med folk, min sambo sa att det var 10 stycken där. Jag fick hoppa upp på britsen och alla kom och presentera sig. Sen tog narkossköterskan över. Hon kom att bli min favorit för jag blev så rädd att tårarna spruta. Hon stod framför mig och prata lugnt men bestämt, hon tog över kontrollen helt. Narkosläkaren som skulle sätta spinalen hade det inte lätt. Jag som skaka och grina och han hade det svårt att hitta med nålen. Då känner jag att jag håller på att svimma och de säger att mitt övertryck sänkts till 74.Jag vet inte vad de gav mig då för det gjorde fruktansvärt ont då för han missa med nålen och körde den mot benet istället. Då bytte de läkare. Detta har jag fått berättat för mig då jag bara satt och hyperventilera och min underbara sköterska försökte andas med mig. Det kom in en kvinnlig narkosläkare och satte nålen direkt och vips så började jag känna en värme sprida sig ut i benen.

De hjälpte mig att läggas ner för bedövningen

Tar direkt. Sedan kör de en liten presepresentation om vad som skall göras. Narkosen kollar sedan hur bedövningen har tagit och man är ju livrädd för att känna ngt. De satte katetern när jag var bedövad med, skönt! Sedan säger narkosen till när man är redo. Det tar inte många minuter förens man känner att de drar i en men det gör inte ont och helt plötsligt hörde jag ett litet skrik och då försvann tid och rum för mig för då hade min son kommit ut :D jag fick se han snabbt för sen fick de gnugga lite på han så han kom igen andning. De sydde mig fort och sedan rullades vi upp på uppvaket. Killarna satt hos mig hela tiden vi var där innan vi rullades ner på avdelningen igen. Jag fick all den smärtlindring jag behövde och de var hur gulliga som helst där. Blev tvingad att gå upp och gå på kvällen men mådde pyton efter 15 meter. Skulle ha duschat dagen efter men kunde det inte då jag var så snurrig och hade ont.

Nu måste jag mata lillkillen men fråga gärna massa om jag glömt ngt. Sen antar jag att det är annorlunda på sjukhusen.

• MissCat

Knytet: Läskigt med att du fick invänta hämtning. Det är tyvärr mycket negativt att vara höggravid när det är vinter och man inte kan sätta sig ner överallt.

Kan säga att mitt snitt gör inte ont längre men är ömt i området. Smärtan gick över ganska fort men man skall inte sluta med smärtstillande för tidigt.

7879: Jobbigt att behöva konka med vagn nu för dig så ta det lugnt. Du får promenera med mannen som hjälpreda nu.

Sunseed: Ja att känna sig som en pensionär gör jag fortfarande. Det tär nog lite extra att vara gravid och äldre. Hoppas din trötthet lättar lite. För mig kom den i vågor, i slutet så var den konstant.

Jag vill önska er alla ett gott nytt år!

• MissCat

Sunseed: Hur har det gått?

Knytet: Jag är sydd med tråd som löses upp av sig själv och är tejpad.

• MissCat

7879: vad tråkigt att höra! Jag säger som Kelsson, ta inte ut sorgen i förskott. Ta vara på den tid ni har nu. Jag fick aldrig det med min mamma och har ångest idag över det. Mina tankar finns hos dig nu

• MissCat

Knytet: Nej det skulle vara en van narkosläkare enligt min journal eftersom den narkosläkare jag prata med kvällen innan hade skrivit in det då jag är så rädd för smärta. Jag antar bara att han blev nervös då

skaka av rädsla.

Tack Najje

• MissCat

Precis som Kelsson skriver så tala omför han hur mycket du älskar honom. Sen tror jag det bästa är att ni är öppna och ärliga mot varandra. Tala om för han hur du känner och fråga hur han vill ha det.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011