Inlägg från: Aurora1979 |Visa alla inlägg
  • Aurora1979

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kasa: Ja men än så länge har det bara hänt en gång av en person jag inte "känner". När jag var i v.10 blev jag klappad på magen av min lillebrors kompis som jag träffat någon gång bara. Då syntes det inte ens, det han klappade på var ju mitt "vanliga fläsk" liksom! Vi "outade" graviditeten på min ena brors 40-års fest så jag fick lite mer uppmärksamhet än önskat kanske... ;)

Måste komma ihåg att köpa nya stödstrumpor idag när jag ska in till "stan". Har haft men kan inte hitta dem nu och det behövs garanterat på jobbet när jag står upp i 8 timmar. AJ vad ont jag har när jag kommer hem. 

• Aurora1979

Köpte stödstrumpor på apoteket idag. Fick hjälp att mäta så det blev rätt storlek. Tyvärr i nylon eftersom jag mest ska ha dem på jobbet och jag har lite halvöppna skor till min "uniform", blir nog inteså snyggt i ngn annan färg. Får se hur det känns.

Var även hos BM på v.29 besök och allt verkar bra, lite lågt järn så jag får väl lov att börja knapra på mina järntabletter nu till slut (har undvikit pga förstoppning och äter redan 2st multivitamin/dag enl. ordination av läkare). SF-måttet låg lite lite på den övre delen av kurvan, får se hur det ser ut nästa vecka.

Hämtade oxå min babybox från babyproffsen idag, men har inte hunnit kolla igenom den.
    Oj nu får jag visst besök. Återkommer...     

• Aurora1979

Kelsson: Har erfarenhet av att försöka få på gamlingar stödstrumpor, o ja det är en utmaning helt klart! ;)

Tredjemaj: Jo det gick bra men är inte riktigt nöjd, kan inte sätta fingret på vad exakt jag är missnöjd med, men det var ju trots allt 5 år sen sist oxå haha... så det går nog bättre nästa gång hoppas jag.

Strössel: Ja varken jag eller BM är oroade över ngt egentligen... järnvärdet får jag ju skylla mig själv eftersom jag vägrat ta tabletterna. Och ÅH vad mysigt och betryggande det är att få höra hjärtljudet på bebis! *mys*

Anmälde mig till föräldrautbildningen oxå, är tydligen min BM som håller i den. Får se om det är ngt att ha. Hon frågade för övrigt oxå om jag ville ha tid hos läkaren för en eventuell sjukskrivning, hon tycker oxå det är märkligt att jag fick avslag på gravidpenningen. Undrar om jag ska orka skriva ihop en överklagan? Iaf så tackade jag nej till läkarbesök just nu, vill pröva jobba ett tag till, så får vi se hur det går.     

• Aurora1979

dealiy: Om du är i v.4+0 så är du i v.5. Mycket krångligt med det där i början ;) Alltså, 4+0 betyder att du har gått 4 hela veckor + 0 dagar, och således påbörjat din 5:e vecka.

Jag är tex i v. 29 men har gått 28 hela veckor + 3 dagar. Hänger du med? :D

• Aurora1979

Oj vi är helt tvärtom och jag tror att i princip alla som vet att jag är gravid vet hur vi blev gravida. Jag ser det som ett sätt att få folk att inse att inte alla har det så lätt och blir bara glad när jag får chansen att prata om det och reda ut frågetecken och konstiga idéer om vad det innebär. Har inte stött på några konstiga kommentarer alls utan bara nyfikenhet och en vilja att lära sig mer. Tror att min man tyckte det var lite jobbigare i början av vår IVF-resa men nu pratar han vitt och brett om sina ingrepp (han får plocka ut spermier ur testiklarna via biopsi).

• Aurora1979

Tror nästan att folk tror att de är snälla när det säger att det "nog bara är en mental blockering" som för att lindra att det är ngt fel på en utav oss... ? Har även hört fortsättningen en del " ja men andra barnet kommer nog komma av sig självt, jag känner en som kunde slappna av på ett helt annat sätt när pressen på ett första barn var borta..."

• Aurora1979

kasa01: Ja det är ofta orättvisa mellan olika landsting. Vi har i stället turen att få 3 färskförsök inkl 3 FET på varje  ÄP i Västra Götaland, vet ju att det finns flera landsting med poängsystem eller bara en IVF-omgång osv... Konstigt att det kan få vara så olika mellan landstingen. Har även hört att på vissa ställen låter dem inte IVF:are gå över mer än högst en vecka... gäller inte heller här.  Här är vi inte särbehandlade på något sätt alls bara för att vi fått hjälp via IVF... möjligtvis lite mer förståelse för oro...

Jo visst kan det ligga lite sanning i det hela för vissa personer, som kanske är oförklarligt barnlösa osv men många många av oss har ju ngt fel som gör att det absolut inte finns en ynkaste liten chans för en naturlig befruktning. Min man har tex NOLL spermier. Spermierna plockas ut med hjälp av biopsi vid varje ÄP som görs. Så när jag får en sån kommentar om att mentala  blockeringar så säger jag bara att det kanske är så för vissa men för oss är det helt omöjligt. Sen är det inte kanske inte helt lätt för personer som inte behövt stifta bekantskap med den här världen att veta hur hiskeligt mycket som kan vara fel...  

Strössel: Ja jösses, vissa har verkligen ingen som helst aning om vad IVF innebär... och ser totalt nollställda ut inför ordet IVF, så man får lägga till "ja provrörsbefruktning alltså" för att dem ska förstå vad man pratar om. Men just därför tycker iaf jag att det är viktigt att prata om det så att folk blir lite mer upplysta! Sen är ju vissa människor hopplösa fall ändå!

Lulis: Grattis till flickan! :D     

• Aurora1979

Kelsson: Grattis! Japp delmålen är viktiga.... Skrev just i andra tråden att jag oxå ska ut och åka båt på torsdag kväll.... :)

Och jag gick in i v.30 idag! När det är en 3:a först i  veckorna känns det som att det börjar närma sig på ngt sätt?? 76 dagar kvar till BF här....Förvånad

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011