• carlan

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Järn/blodvärde: Jag låg bara lite över hundra sist så jag måste hålla lite koll på mina järnvärden. Håller mig till leverpastej och messmör. En och annan vitamin kvinna slinker ner men tyvärr brukar dem komma upp lika snabbt som ner.
  • carlan
    ego: Hej Tjejer!
    Jag vill bara kasta in handduken nu. Kräks igen och förvärkarna gör så att jag inte kan sova. Klarar inte att ta hand om mig själv. Hundarna har vi lämnat bort och dotter min ska få vara hos mor min.
    Kl. 13 idag ska jag in på bedömning på Akademiska. Mest för min psykiska hälsa som jag förstår det. Blir väl troligen inlagd. Får väl se om dem kan sätta igång mig tidigare eller om det blir planerat snitt. Jag vill ju inte snittas men jag orkar inte längre. Är helt slut.
    Kommer troligen inte komma in på tråden på ett tag men ni får gärna skriva på min blogg.

Massa kramar till er alla och lycka till med förlossningarna som närmar sig. Vill se en massa bebis bilder sen.
  • carlan
    Hej tjejer!

Nu är jag tillbaka efter ca en vecka på sjukhuset. Mår inte bra men bättre. Ska försöka skriva lite mera utförligt om vad som hänt på min blogg om jag orkar vill säga.
    Men kan meddela att jag har fått en tid för koll för igångsättning i graviditetsvecka 38+0 och de ska inträffa på självaste Lucia dagen. Glad Känns som att det verkligen kommer ske då. Jag ÄLSKAR ju Italien. Flickan i magen min ska ju t.o.m. få ett Italienskt namn Luna (som betyder måne, la luna= månen).
    Inget säger att bebis kommer att komma då men kan ju hoppas att jag är lite öppen då så dem kan ta hål på hinnorna, annars ska det skjutas upp lite till. Jag har ju så mycket förvärkar/sammandragningar så det ska nog inte vara några problem.
    Skulle det bli så att jag blir sämre igen då får dem allt kolla om jag inte är tillräckligt öppen redan nu. För kan jag inte ladda energi är det ingen idé att vänta. Jag vill ju försöka föda vaginalt och det gillar dem. Man får väl vara så jobbig så dem inte får någe val än att försöka sätta igång en.
    Nu ska jag inte tänka på att bli sämre utan sikta in mig p den 13 dec. Har ju fortfarande massa saker att fixa innan den lilla ska komma. Eller rättare sagt jag ska tvinga min man att göra allt...

Ps. Hoppas att allt är hyfsat med er andra. Orkar för tillfället inte läsa ikapp men jag tror ni förstår.
  • carlan

Elieen: Med datumet hade jag inte tänkt men håller med riktigt häftigt. Om jag blir igångsatt den 13 hoppas jag verkligen att den kommer den dagen. Kan ju dra ut på tiden om man blir igångsatt. Så hoppas på att få komma in tidigt den dagen. :)

• carlan

Min man sov med hunden i min dotters säng inatt. Dotra min bor mina veckor hos min mor så sängen stod ändå tom. När jag var upp på toa inatt hörde jag hur han snarkade där inne så tur för honom att han inte la sig hos mig. Han är lite förkyld och jag vill inte bli smittad inför förlossning.

• carlan
    Lite ego innan jag ska i säng:
    Hittade till Tradera idag. Måste ju ha lite mindre kläder eftersom bebis ska ut tidigare än beräknat. Har räknat lite på födelsevikten och borde landa på 3,2 till 3,3 kg. Vi som har satsat på storlek 56 eftersom dem har sagt att jag skulle få en jätte bebis. Alla drygt 4 kg. Skulle det visa sig sen att hon inte kan ha kläderna kan jag ju alltid sälja dem.
    Ska nog försöka sälja av lite efter denna lilla för jag är väldigt osäker på om jag vill försöka med dem i frysen... Man kan ju sälja det som är lite halv dåligt och spara det som kommer vara av bra kvalitet efter hon växt ur det. Renade inte sist utan verkar som jag gav bort allt. Inget jag ska göra igen.
    Av större kläder har jag sparat ALLT. Kan bli galen på att jag inte rensade när jag packat ner det urväxta kläderna.

Fick ett av buden jag la på kanske inget super fynd men ok. Jag räknar det som 15 delar eftersom mössa, vantar och plädar har vi redan. Fick betala 230 kr inklusive frakt. Då har jag alltså gett ca 15 kr/plagg. Känner mig ändå jätte glad eftersom "paketet" med kläder innehåller precis allt.

Så här skrev säljaren:
    Nyfödds paket strl 46-50

Har du eller någon annan du känner en väldig liten bebis?(2-3,5 kg)
    Den här är det perfekta start setet
    Alla kläder är i st 46-50, alla köpta i Stor Britanien, väldig lite använda.

De är som nya !!!
  • carlan
    Tredjemaj: Godmorgon! Jag är också vaken. Har sovit ca 5 timmar i natt men konstigt nog är jag pigg eller vem vet över trött. Men kan tänka mig att min kropp har lagt sig på krigs nivå och får den någon slags vätska eller mat blir den spidad.

Angående storlek 50 behöver man inte alls mycket. Tar en månad sen har dem växt ur det. Iallafall om den kommer väga normalvikt 3500 g. Men kan ju vara kul att ha några bodysar ändå och kanske en pyjamas, fast pyjamasar verkade du ha. 

Migrän: Jag har aldrig haft det förut men fick ett anfall när jag låg inne på Akademiska i veckan. Det enda jag fick var Ipren men den kräktes jag upp så klart. Dem sa att det är jätte vanligt med migrän under graviditeter. Lider med er för vilken smärta!!! Jag kunde inte öppna ögonen och min kropp skaka, tårarna bara rann. Spydde en himla massa galla, hua! Ni som är rädda för förlossningssmärta kan jag säga att föda barn är som massage jämfört med migrän. Kanske att njursten är värre än migrän men jag ser framemot att föda bara jag slipper ett migrän anfall igen. 

Det enda man kunde göra sa dem var att sova bort det. Min syster som lider av migrän i vanliga fall så hon ringdes in till sjukhuset och lugnade ner mig och sov över med mig. Under natten tryckte dem i mig vätska, tre påsar med dropp. På morgonen sen mådde jag bättre. Så kanske en massa vätska kanske kan hjälpa. Men det där vet ni säker bättre än mig.
    Fast jag lider fortfarande lite grann. Klarar inte av att kolla på tv, höga ljud och allmän stökig miljö. Vågar verkligen inte utsätta mig för någon risk för migrän igen.

Mera ego: Igår sålde vi vår bil som nästan var helt ny. Vi får inte plats med alla barnbilstolar, hundar och min rullstol. Finns stor risk att fogarna kommer att bråka med mig efter förlossningen med så vi ställer in oss på det. Vi hade en Kia Sportage men ska "byta ner oss" till en begagnad Ford Mondeo Titanium X Kombi 2,0 TD140, det är en -08.

Man gör alltid förlust att sälja nya bilar, vi hade bara haft Kian i knapps ett år men det måste ju fungera. Vi hade en Ford Modeo innan som vi var nöjda med utom en sak, stänkskärmarna som tog i överallt. Så denna modell är utan stänkskärmar.

Hoppas verkligen att den är lika fin i skicket som dem har sagt. Han som äger bilen ska komma till oss idag, eftersom vi sålde vår igår så vi kommer ingen stans. Håll tummarna för oss att allt går bra idag med bilköpet. Igår var vi och provkörde en begagnad Ford s-max men den var för sliten och en ny sådan skulle vi aldrig ha råd med. Men riktigt pigg och tuff var den.   

• carlan
    Jis: Jätte fin bild på dig. Snart får du börja träna igen fast använda bebis som vikt Glad

Strössel: Tror du gör rätt som tänker ta den större storleken på dopklänningen.

Speck: När jag läste att ditt lilla knyte använder storlek 74 redan på vissa plagg kände jag: gud vad tiden går snabbt. Var inte länge sedan vi inte hade någon bebis i tråden.

Tredjemaj: Härligt att få träna. Själv känner jag mig som en säl på land fat jag inte har blivit så stor. Problemet är nog att jag har tappat en massa muskelmassa och foglossningen hjälper inte till direkt.

Är förstås stor skillnad nu än från början men det är bara magen och brösten som har växt.

• carlan
    tredjemaj: Vår dotter ska få heta Luna Mathea Lindén. Vaknade en dag och kände att jag skulle vilja att hon fick min mormors namn Iris i mellan namn men får inte det att klinga bra. Ska spåna på det ett tag till men något som är bestämt är att Luna blir tilltalsnamnet. Och det betyder måne på Italienska (la luna= månen)

Hade vi fått en pojke skulle han fått heta Theo Vito Lindén. Alltså Vito som tilltallsnamn. Vito betyder "ger liv".

Några har sagt att dotra min ska få Lucia som mellan namn om hon kommer då på Lucia dagen men jag vet inte. Känns inte rätt men klingar bra med dem andra Italienska namnen.

dealiy: Var inte orolig för bebis. Min växer och står i fast jag knappt äter eller sover något. Försök bara att finna lite tid åt gången, 5 minuter bara för dig själv. Njut av att du kan gå på toaletten ifred, för när bebis kommer är det en lyx vara. Njut av de små ögonblicken av stillhet.
  • carlan
    Viksan: Ni kan åka till barnaffären där dem säljer babyskydd. Dem är trevliga och har kommit ut till vår bil och visat ock kollat så allt sitter bra. Tror inte det spelar någon roll om ni köpt det eller inte dem vill ju sälja saker.

anderska: Men gud! Man blir så arg ibland på doktorer. Jag var döende ett tag. Min kropp hade gett upp. Jag var runt 20-års åldern. Till min mor berättade dem att vi kan inte göra någe mera för er dotter. MEN till mig sa dem INGET. Jag var myndig!!!

ego: skulle åkt till bedömningsenheten på Akademiska idag bara för koll pga att jag låg inne förra veckan men jag avbokade tiden. Mest för att jag har kunnat äta och inte kräkts. Sömnen är inte bra än men ska ge den lite mera tid.

Jag tänkte ladda batterierna till nästa vecka då det är MVC och sjukgymnast besök. Hos sjukgynasten ska jag få akupunktur mot smärtorna i höften. Fick veta att man ska inte gå längre än 2 till 3 månader med foglossningsbesvär efter förlossningen utan söka hjälp för annars kan det ta år innan det försvinner eller få lida hela livet med det. Så här ska det skaffas hjälp.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011