• kasa01

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

tjredjemaj, vad mysigt det låter! Vi tittar också på magen som allt mer börjar bete sig som något ur filmen Alien.. Mysigt att veta att lilten gosar runt därinne, även om jag börjar tycka lite synd om den. Så trång nu. Min hade hicka i morse också, runt kl 6.30, irriterande fast kunde inte låta bli att skratta ändå

Anderskan, känner med dig. vi har också haft en del sammandrabbningar, det tär verkligen. Jobbit och ledsamt. KRAM till dig!

Jis, vad fick du i din box? Jag hämtade vår idag, blev sjukt besviken! Det var 4 blöjor, en 3 dl nappflaska, o en sån lite stjärna-gosedjur man kan fästa runt ärmen på bebien. Tycker alla har fått så mycket bra, vad hände...?    

• kasa01
    Najje, förstrå att du är orolig, men det du beskriver tycker även jag låter helt normalt. HCG hormonerna minskar dessutom efter v 12, nu minns jag inte exakt vilken vecka du är i men därnågonstans är det väl? Det är mycket därför mångas illamående minskar något efter v 12, men det är såklart helt olika för alla. De stiger rätt brant tom v 12, ör att sedan minska. Det är ju en uppsjö av hormoner som rör sig i kroppen, relaxinen tex stiger senare i graviditeten (det som brukar orsaka foglossning tex). Inge  dag är det andra lik, om man säger så. ring eller åk in om du är orolig, det är inte värt det att "hålla ut" när man faktiskt kan bli lugnad rätt snabt. KRAM!

Anderska, Det finns jätte fina vagnar på blocket, allt från 2 000, som bara har används till ett barn. Vi kommer inte köpa någon vagna nu, lånar av kompisar först, så får vi känna efter om vi vill köpa något annat sen. Har fått låna rätt mycket saker av alla som redan fått barn, det enda positiva med att det dröjde 3 år för oss

Karmoisn, du verkar ha fått massa bra baby påsar.. Libero får man som sagt på bb, men den andra du pratar om?  
  • kasa01
    Lillstinis, jag tror det är super sunt att ha dessa funderingar! De som tror att skaffa barn är en dans på rosor, att allt är roligt, mysigt och att man lever nån slags "på rosa moln liv" dygnet runt, kommer nog får sig en smärre chock! Framför allt de som har en kris i rellationen och löser det genom att skaffa barn. Ingen bra idé!! Att skaffa barn är en av de största omställningar man gör i livet (enligt mig) o funderar man inte kring vad det kommer att innebära är man nog dåligt förberedd. Sen kan jag lätt säga att min son är mitt livs största glädje, men det är även mitt livs största ... allt faktiskt! Största oro, största irritation, största uppoffring, ansträngning, mm osv. Däremto tror jag det är jätte bra att sätta ord på dessa funderingar, så de inte blir till nån mörk hemlighet som man ska dra runt på. KRAM raring, det kommer gå jätte bra för dig/er när liten kommer.

Strössel, läkarn drog nog lite i tappen, för att hjälpa till (det som gjorde så ont alltså). Vi hejjer på dig allihopa, men bebis kommer ju när den själv vill. KRAM!

Karmosin, tris m din mamma... Min kan också vara lite så ibland, speciellt när det gäller att komma till oss för att hjälpa till. Min bror hjäler hon hela tiden, men de bor närmare. Så har det dock alltid varit i min familj, jag är tjej och får reda mig själv. Har två bröder som alltid fått mer av allt. Jaja... Kan ändå inte klaga, har dessutom en svärmor o svärfar som gör alltsd ställer upp för oss. Skönt att ni har bra kontakt m dagispersonalen, det är ju jätte viktigt.

OJ, vad alla har strukturerad ekonomi! Blir super impad! Vi har en liten avig situation eftersom jag har stått för investeringarna sen tidigare karriär (bostad), men inte drar in så mycket pengar nu. Vi delar i stort sett upp de fasta utgifterna, sambon lånet eftersom han kan jämka på sin inkomst (jag som är egen tar inte ut så mycket lön), jag tar räkningarna. Sen har vi en båt som slukar pengar, där tar nog sambon mer än  mig, men vi delar på de stora kostnaderna. Dock har vi ingen plan, inga gemensamma konton mm. 

Ego, har också en svacka här... Känns som vi är många i den?? Kanske är det höstmörkret som smyger sig på. Har ingen energi, och känner mig lite deppig. Fånigt, jag vet, men men.. Stör mig på sambon (som såklart alltid får skit när jag är nere...) men tycker inte han anstränger sig. Tycker han är grinig o tråkig, har varit det sen han bytte jobb för ett halvår sen. Vi har pratat om det flera gånger, meninget händer. Nu när jag har det jobbigt tycker jag att det är hans förbannade skyldighet att bidra mer till att det ska funka här. Han kan inte också vara trött o grinig, nu är det min tur..  
  • kasa01
    Vicksan, dessa tjuriga män! Önksar de kunde få gå i våra kroppar en vecka nu på slutet, skulle kanske öka deras vilja att underlätta livet för oss.. O det dåliga samvetet... det förstör så himla mycket!! Men du, barn behöver inte perfekta föräldrar. De behöver dig, precis som du är. Men jag vet ju så väl vad du pratar om, fick ett utbrott på sonen i helgen när han inte ville räkna i matteboken. Han satt där m tårar rinnande ner för kinderna medans jag gormade. På kvällen sen var han super nöjd med att han inte låg lika mycket efter längre, o var stolt över sig själv även om protesterna gick in taket under tiden. Föräldrarskap är tufft ibland, vi gör inte våra barn någon tjänst om vi bara vill hålla dem nöjda för stunden hela tiden. Det är vi som måste rusta dem för livet, och det är inte alltid så roligt. Oj, vad filosofiskt det blev nu.. hehe... KRAM i alla fall, och hoppas fogarna håller några veckor till. 

Eileen, Fy vad jobbigt... Har också en man som inte är förberedd alls på detta. Han är dock aldrig förbered på nånting, så det gäller liksom allt! Han är en sån som kastar sig in i avfartsfilen i sissta sekunden, trots att vi åker samma väg varje gång. Kan bara inte tänka några steg i förväg. Nåja, man får fräsa en stund, och ta nya tag. KRAM! 

• kasa01
    Eileen1 skrev 2011-10-24 11:46:43 följande:
    Ja vi har åxå intalat oss att en jul på BB eller en jul här hemma med en bebis i familjen kommer bli urmysigt. Tror nog vi kommer pynta lite tidigare i år så att det är klart och julstämningen på plats. Man lär ju va rätt trött så kanske skönt att inte "behöva" åka iväg på julafton. Det blir nya traditioner fom i år:)
    Så resonerar vi också! det kan ju bli en jul på BB, vi ligger ju lika på dagen. Trist för bebis att fyla år på julafton bara, men man får göra något bra av det också. Kanske fira att fylla halvår också, på sommaren.

• kasa01

Kel, nä inga extra Dvitaminer.. Äter lättfil varje dag för dem, men det kanske inte räcker. Ska testa, tack snälla för rådet.

Jis, hehe...håller SÅ med dig! Vända sida gör man bara i yttersta nödfall, god vad jobbigt det har blivigt. Sonen drar upp mig en gång per natt också, vill ha sällskap till toan... Det är lite mörkt o läskigt här (tycker han) så det är bara att stånka sig upp. Antar att det är så här det känns att vara flodhäst! Har man provat det också..

• kasa01

Vicksan, obehagligt!! men du ska VERKLIGEN ha otur om du fått i dig något, det är ju inte så vanligt i sverige. Men, säger som de andra, bättre rigna en gång för mycket...

Är det fler än jag som svettas på nätterna?? Kelsson, har för mig att du också led av detta ett tag, hur går det för dig m det? Det börjar verkligen bli ett problem, jag sover m T-hirt för att kunna byta på natten, men tycker det bara ökar... I natt såg min t-shirt ut som jag stått ute i regnet, den var genomblöt på sina ställen. Framför allt på bröstet, det rinner svett. Vi har jätte kallt i svorummet, o jag har tunt täcke o alltid fötterna utanför. hjälper tyvärr inte. Någon som har tips? Jag är egentligen inte varm heller, utan bara blöt. skumt...

• kasa01

Lindis, länge sen, hur är det? Har du nån aning om vad det beror på? Tänkte jag skulle fråga nästa gång, men det är 2 långa veckor dit. kram!

• kasa01
    Karmosin, ja det var verkligen sorgligt... Hade hon inte kunnat får behålla sin lilla... Fy vad jobbigt. Isklampar säger du, vanligt som man har i kylväskan?? Det konstiga är att jag egentligen inte är så överdrivet varm. Det är som att vätska bara föredrar att komma ut genom kroppen. Har jag inte T-hirt på mig skulle jag vara tvungen att byta lakan varje dag. Det blir verkligen blött, inget trevligt att sova i heller. Kram!

Lulis, jobbigt m astma.. många konstiga åkommor som dyker upp av graviditet, som tur är försvinner de flesta i o med att barnet kommer. 

• kasa01

Eileen, hoppas det går bra hos läkarn! Jag hade hoppat på vatten gympan om jag var du, hellre gå några gånger än inga gånger.. o om bebis kommer tidigre är det ju bara en bonus, eller så ser jag det i alla fall. kram!

Strössel, jag har faktiskt undvikt att fråga senaste dagarna, just av den annledningen.. Du får säga ifrån om det blir jobbigt att vi tjatar på dig. KRAM, o god shopping idag! (kanske ska ta med extra mjukisbyxor om vattnet går mitt ute på stan).

Dealiy, o vad roligt m UL! du kommer att se en riktigt liten bebis där inne, bara väldigt liten . Armar, ben o allt syns i v 13. KRAM!

Vicksan, hehe.. kan se dig lulla efter din lille pojk i mataffärerne Jag mins när min son kom på att man kan "smaka" godis ur lösviktsgodiset. Han sprang raka vägen dit, o stoppade munnen full innan jag han ikapp. När det sedan gick upp för honom att man var tjuv om man tog godis utan att betala spottade han ut allt mitt på golvet. KRAM! 

Karmosin, tänk vad lite bamse plåster kan göra! Kram

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011