• kasa01

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Eileen o ni andra som diskuterar morfin, det gör bebisen "lullig" o gör att förlossnings arbetet atannar av. Alltså ges det inte under tiden att man jobbar m värkarna, utan som sagt bara om man behöver en paus. JAg fick en dos epidural med sonen, o det var perfekt! Jag hade kämpat m akupunktur, varmt bad, o lustgas (som inte funkade alls för mig), mellan midnatt o ca 5-6 på morgonen, men spände mig så mycket att värkarna aldrig släppte taget. Efter epiduralen öppnade jag mig de sista 4 cm på en gång. Fick en liten paus att hämta kraft, sen när epiduralen gått ur kom krystvärkarna ganska snabbt o sonen var ute ca 15 minuter senare.

Till er som är oroliga kan jag rekomendera att ni besöker er tilltänka förlossning o pratar med er BM. Jag hann ju aldrig med allt det där (sonen kom så tidigt), men jag kände mig hela tiden väldigt omhändertagen. Jag hoppas att alla kan få uppleva det, jag var aldrig orolig, utan kände att alla visste precis vad de gjorde och tog över ansvaret när jag inte orkade.

Strössel, hur mår du idag??

Carlan, jag "delar" ju också mitt barn, o hans pappa tog inte honom till 6 års så ofta. Jag kan INTE rekomendera det, han kom efter mycket och fick inga rutiner. Det var ok så länge det var dagis, men på 6 års får de sina första lektioner, förberedelser för läsning osv. Alla är ju olika, men för oss/Casper blev det inte bra. Finns det ingen som kan hjälpa dig? Hon kanske kan få skolskjuts? Jag hade pratat m skolan om jag var du, kanske finns det någon lösning. Det är ju inte så jätte lång tid kvar i alla fall, hoppas verkligen du kommer att må bättre efter förlossning.

• kasa01

Strössel, hehe... du är på g... dålig i magen är ett starkt tecken på stundande förlossning. Det är kroppen sätt att tömma tarmarna inför krystning! Eller om du menar "dålig i magen"= Diare, så är det ett tecken i alla fall. Spännande!!!

Vicksan, NASA!! haha  Varöfr inte dock, har kännt mig rätt krigisk på sistonne!! . För mig var som sagt Epiduralen toppen, men jag fick alltså bara en dos (lägsta), kunde så slappna av o gå med i värkarbetet i stället. Var på väg att svimma när de satte in den, jag bad aldrig om det utan de tog beslutet åt mig. Tyckte det var jätte skönt, o kände som sagt hela tiden att jag var i goda händer.

• kasa01

Kelsson, tycker du har en jätte sund inställning! Alla förlossningar är ju olika, o som du skriver ovan, får man ta ställning där o då. Jag har ingen aning om hur denna gång kommer att bli, men hoppas att jag kommer att känna samma förtroende för personalen som jag gjorde sist. Grattis till ny vecka!

• kasa01

Kelsson, ja, känner mig helt lugn. klart man är äldre, o kroppen likaså.. men jag har ju fördelen av att ha en possitiv upplevelse i bagaget.

Vicksan, jag var öppen 6 när jag fick den, hade då haft värkar i ca 12 timmar (7 timmar hemma, 5-6 på BB). När vi kom in till BB vid midnatt var jag öppen 3, så det gick rätt långsamt. När jag väl fick bedövningen vid 5-6 på morgonen öppnades de sista 4 cm med en gång.

• kasa01

Vicksan, jag räknar iskallt med att det ska gå fortare denna gång! De säger ju att om livmodertappen varit med om en förlossning får den en anna form, och öppnar sig lättare.
    Casper hade pyjamas m små fötter när han sov i egen säng, o liten filt som han såklart sparkade av sig. Vi har kallt i sovrummet, men jag hoppas att det ska funka nu också. När man ammar i början går det ju sällan mer än några timmar mellan, o då får man ju en kännsla för om de är varma/kalla ganska snabt. Han blev kvar i vår säng under delar av natten, tror dock inte det kommer gå med min sambo! Har är helt medvetsös under natten och armbågar mig i huvudet säkert 10 ggr per natt ibland. Han skulle lätt kunna lägga sig rakt på bebisen utan att märka nåt.

• kasa01
    strössel skrev 2011-10-28 13:18:28 följande:
    Ego: Hemma från mvc , mitt blodtryck var lågt men urinprovet var bra så det var ingen fara enligt bm. Hon gjorde en hinnsvepning och livmodertappen var mjuk och ca 1 cm kvar på den. Så hon trodde inte på bebis idag,  hon kände på magen och den är välfylld nu sa hon och hon pratade med bebisen att den ska komma ut nu Glad  fick en tid för igångsättning den 5 november kl 7.30 om inget har hänt innan.

ÅÅÅ, jag var säker på att det skulle bli bebis idag! KRAM..
  • kasa01
    Strössel, STORA VARMA KRAMAR till dig idag!!!

Jis o Kelsson, varma kramar till er med. Inget roligt att vara trött redan på måndagen...

Vicksan, nu är det du som BEGÄR hjälp m järnvärdet! Det är inte ok att behöva gå runt halva graviditeten o må dåligt i onödan när et finns hjälp att få. Kram söt!

Silverklar, kul att höra ifrån dig!! Trist att höra att du haft det tufft, vilken rysare... Skönt att de hålle dig under uppsikt, hoppas liten stannar kvar tom v 36. Om inte har du ju passerat de mest kritiska gränsen nu, men givetvis bässt om den kan stanna ett par månader till. KRAM!    

Vickan, jobbigt att ni har mag knorr men den lilla. Läste för hundra år sen om en BM som forskat på akupunktur på bebisar m kolik, men mycket stor framgång. Dock mötte hon motstånd då hennes forskning inte kunde redovisas som resultat förrän man gjort en till studie, med 10 års mellanrum.. Helt sjukt. Kanske något att luska i??

Ego, har en bra dag idag! Var på IKEA i helgen o köpte förvarning till bebis grejor, känns kul att börja förbereda sig lite. Dock börjar det bli löjligt m kissblåsan, tror inte det får plats många matskedar i den nu!! Blir panik kissnödig, känns som att det ska komma flera liter, men väl på toa kommer et några fåniga små droppar... Känns lite som ett antiklikmax ärligt talat. Kram allihop!
  • kasa01

Kelsson, har tänkte på det.. ska till BM om en vecka, får fråga då. Det svider/kliar lite, men tror snarare att det är svamp. har aldrig haft UVI så jag vet itne hur det känns...

• kasa01

Lindis, Jaha! vad smidigt, tack! Grymt skönt att du slapp samtar förra veckan! Förstår att du vill ha pappret hem också, där det kommer att stå att den INTE är några avvikelser. Det kommer, även om dagarna känns långa. KRAM!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011