Anderska: Vad jobbigt att behöva bråka om pengar och inköp
. Speciellt kanske när man väntat och längtat efter bebisen och kanske vill fixa och boa lite extra. Det låter som en bra idé att göra en lista och sen bestämma vilka inköp som ska göras för vilken lön. Men om man ska fynda på Blocket etc så kanske man får vara lite flexibel med inköpen. Men han måste förstå att ni måste börja göra inköp nu, innan du blir för stor och för trött för att hålla på med det och dessutom, som du säger kan bebisen komma tidigare. Kram
Strössel: hoppas att det kommer igång snart, att bara gå runt och vänta är ju olidligt.
Spets: Lyckligtvis tjänar jag och min man ungefär lika. Vi delar alla kostnader för bebisen exakt lika, vi går igenom våra inköp månadsvis och så får den som lagt ut mer tillbaka pengar. Ibland gör jag inköp som är rejält onödiga (kläder framför allt) och då erbjuder jag mig att stå för den kostnaden. Men ibland uppstår en del diskussioner om vad vi verkligen behöver och inte och i vilken prisklass. Jag är dock ofta påläst om varför jag vill ha det dyraste och efter han har suttit och googlat en stund så ger han sig
. Inför den här bebisen gjorde vi dessutom en ordentlig budget där vi bestämde vilka inköp som skulle göras varje månad och bestämde vad det fick kosta.
Precis i början innan vi gjort budgeten var det en del tjafs som resulterade i ett bråk som jag vann. Min motivering var att det är jag har stått ut hormonbehandlingar, hemska äggplock, varit hemma från jobbet, gråtit floder till följd av alla hormoner och för att inte tala om alla sprutor jag har fått i magen trots att jag är spruträdd. Jag gillar att köpa barnsaker och jag har fått och suktat och drömt om tex att få köra en fin syskonvagn etc etc och jag tänker inte låta honom ta mina drömmar ifrån mig bara för att han är snål. Dessutom, om det ska vara så mycket bråk om barngrejer kommer jag att bråka med honom och tjafsa om precis varje inköp som rör teknikprylar för resten av våra liv
. Jag vet inte vilket av alla argument som bet men nu är det lugna och trevliga samtal om inköpen.
Eileen: Jag lovar att utvärdera babynestet när bebisen kommer och jämföra med rullade filtar
Vickan: Mysig bild på storebror!
Kasa och Jis: Är det gravid-lådan från Babyproffsen ni menar? Jag håller med om att den inte var toppen jämfört med de andra. Hoppas att ni får Babypåsen och Liberos väska från BM innan förlossningen. Dom var helt ok tycker jag.
Vi har också TryggHansas gravidförsäkring.