7879, tack snälla! Hon gick ner 11,4% av födelsevikten sina 2 första dagar på sjukhuset. Gränsen är 10%, så detta utlöste matning med ersättning o pumpning för mig efter schema. Vi fick vara inlagda i 6 dagar (tills amningen funkade) mot normala 2. Nu hade hon gått upp i vikt och har passerat sin födelsevikt med 100 g vid 3 veckors ålder. Men, enligt statens tabeller skulle hon ha gått upp ytterligare 100 g.
Hon mår bra. Har babyhull, är pigg o nyfiken. Givetvis har hon också gnällperioder, men det har alla spädbarn. På dagarna vill hon ha mat med c:a 3-3,5 timmars mellanrum. På kvällarna typ varannan timme och på natten kan det gå 5 timmar (matar 2 ggr per natt). Varje matning tar 1,5 timme inkl. blöjbyte. Ibland 2 timmar på natten, så hon skulle inte hinna sova något om vi väckte henne efter 3 timmar. Tilläggas bör att hon har vuxit mer än normala 1 cm i veckan. Vi har tid hos läkaren (normal kontroll) om en vecka, så är något alarmerande då, så får vi ändra taktik. Till dess följer jag min magkänsla o sunda förnuft. Ingen av oss är överviktig (mannen har problem åt andra hållet), så vi kan inte förvänta ett barn som ligger på maxvikt.
Låter som att din man tog ut sitt dåliga humör på er dotter. Jag tycker att det är helt oacceptabelt att han skriker åt henne. Nyheter kommer flera gånger om dagen + att man kan läsa dem på nätet. Om din man nu tycker att barnet har för mycket leksaker, så varför sade han inget till era vänner?! Det är bättre att inte ta emot dem än att skälla på barnet. Stå på dig vännen när du tycker att han beter sig illa.
Luella, tackar! Det känns som att jag har mer mjölk idag. Men, vi får se hur det är ikväll. Det är kvällarna som är ett problem, men har nu köpt NAN istället. Hon somnar ju bara vid bröstet (också flaskan) när hon är trött, så att väcka henne på natten tror jag inte gagnar någon av oss.