• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Tack tjejer för att ni delar med er av era erfarenheter och era kloka råd.

Vi provade med ersättning vid 20-tiden. Hade då ammat i över en timme och bebisen var lite grinig. Men, hon dissade flaskan. En timme senare gjorde hon hungerstecken och jag ammar sedan dess. Jag blir inte klok på detta. Hon verkar inte bli mätt. Hoppas hon tar flaskan lite senare för jag behöver få sova åtminstone några timmar utan henne på bröstet.

Luella, var du tvungen att komplettera med ersättning till pojken? Eller räckte mjölken även på kvällen? Jag tycker att jag ammar o ammar, men ändå är det så här varje kväll sedan nyår. Vi vill ju inte ge ersättning, men har fått det rådet av hon sköterskan. Man vill inte heller att barnet svälter, så det är inte mycket att göra. Fattar inte varför mjölkproduktionen inte ökar. Man skall väl ändå inte behöva pumpa (har fått det rådet oxå)..

• Gloxi

Luella, ok. Jag tycker att det borde gå att helamma. Det skulle säkert funka i de flesta fall om statens representanter lät bli att stressa en.

• Gloxi

7879: Tack för tips om amning! Bebisen tar flaskan när hon är hungrig och vi erbjuder den varje kväll när hon är orolig. Det är inte alltid hon äter så mycket, men då vet vi att hon iaf är mätt. Mammas bröst är det bästa än så länge.  
    Ett stort lycka till på tisdag! Jag skall tänka på dig då. Det kommer att gå jättebra. Hjärta Stor kram!

Miss Cat: Tackar för tips! Vi testade koppmatning på BB ett par gånger, men det gick inte så bra. Fick gå över till flaska och det funkar när hon är hungrig. 
    Härligt att lillen mår bra! Rann inte mjölken till eller varför ville de att du skulle ge ersättning?

Sunseed: På BB fick vi rätt ok stöd. Hjälp med pumpning och också att de kollade att bebisen tog bröstet korrekt. Låt ingen tvinga dig till något. Amma om det funkar för dig. Om inte, flaskmata. Jag ammades heller inte och har varken några allergier. Dessutom har jag ett superbra immunförsvar och blir nästan aldrig sjuk.

Luella: Tack tack! Jag dricker mycket vatten. Har alltid ett glas i närheten. Håller med om att vårdpersonalen kunde vara mer lyhörda. Jag känner att jag har fått motsägelsefulla budskap. Å ena sidan är det så viktigt att amma, men så fort det inte går helt enligt plan, så skall man ge ersättning i tid och otid... Det irriterar mig.

Kellie: Tack snälla! Flaska funkar bättre än kopp. Någon gång har hon ätit 90 ml, så det skulle nog vara lite bökigt att ge i kopp. Vi vill veta hur mycket hon vill ha. BVC sköterskan kommer nog föreslå pumpning, men jag känner inte för det. Orkar inte hålla på med det. De senaste kvällarna har bebis bara ätit 20 ml ersättning, så det verkar som att jag har mer mjölk.
    Härligt att läsa att det går bra att jobba igen. Vi kör också samma upplägg som er. Jag är hemma hela detta året och sedan tar min man över. Han skall vara hemma länge. Vi har valt att prioritera tid med barnet och vänta med att köpa eget boende. Det hinner vi göra sedan.  

Vi skall till läkaren imorgon. Det skall bli spännande att se viktutvecklingen. Jag har också tänkt att ventilera mina tankar kring amningen med henne. Som det känns nu, så får den där sköterskan inte komma på extra besök (om hon nu vill det). Det är bara stressande och bättre att hon fokuserar på dem, som behöver hjälpen istället. Vårt barn mår bra. Hon kissar/bajsar som hon skall, har ögonkontakt och är nyfiken på omgivningen. Dessutom kan hon hålla sitt huvud själv hyfsat länge med tanke att hon bara är 1 månad. Tror knappast att ett svältande barn orkar det.

Knytet: Lycka till imorgon! Så jättespännande! Kommer att tänka på dig och uppdatera gärna så snart du orkar.           

• Gloxi

Miss Cat, ok. Får du väcka honom eller vaknar han själv?

Min flicka trodde att hon skulle avrättas hos läkaren imorse. Stackars liten tömde både blåsa och ändtarm totalt. Trots det hade hon gått upp 400 g på 10 dagar och allt såg bra ut.

Vi har inte matat var tredje timme, utan låtit bebisen bestämma (väcker ibland). Hon äter ofta på förmiddagen och kvällen (typ varannan timme) och var 3:e eller 4:e timme annars. På natten kan det gå 5 timmar. Hon får fortsätta att bestämma ett tag till. Om det inte reglerar sig självt, så styr jag upp det när det är dags för rutiner.

• Gloxi

7879, jag håller tummarna för att ingen av dem har blivit smittad. Så typiskt, men försök att inte oroa dig nu. Jag kommer att tänka på dig imorgon! Ett stort lycka till! Uppdatera gärna när du orkar. Kram

• Gloxi

Sunseed, låter bra! Tackar. Det gick bra. Babyn har gått upp i vikt.

• Gloxi

Kel, jag pumpade på sjukhuset, men vill undvika det. Risken är att det blir för mycket produktion och så får man mjölkstockning. Just nu finns inte behovet heller.

Miss C, vad skönt att Ludwig har god aptit. Tror du att det kommer att rätta till sig av sig självt? Annars får väl din man ta något av nattmålen, om han inte redan gör det.

Sover Ludwig bra annars? Somnar av sig själv? Min lilla vill sova vid mitt bröst (pappas duger oxå ibland) och vaknar (måste sova djupt för att det skall funka) när man lägger henne i vagnen. Jag vill att hon skall somna själv, men orkar inte med en skrikande unge. Är dock rädd för att vi får ett problem senare.

Aurora, jag använde en sådan på BB. Man kan hyra dem här också, men jag vill låta naturen sköta det här. Borde gå tycker man.

7879, åh vad spännande! Snart har du bebisen hos dig. Jag sov bara 3 timmar natten innan igångsättningen. På något sätt orkar man. Tänker på dig!

• Gloxi

Nej det var inte roligt att pumpa, Aurora. Jag miste 2,2 liter blod vid förlossningen, så mjölken behövde pumpas igång.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011