Inlägg från: Aurora1979 |Visa alla inlägg
  • Aurora1979

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis: Jag frågade min bvc-sköterska hur jag skulle få A att vakna till lättare och hennes tips var att klä av honom. Helst amma honom i bara blöjan... men det kanske du redan gör. Alexander går nämligen inte alls att amma om han är trött.

Najje: Skönt att du blev helt sjukskriven till slut!!   

• Aurora1979

Min BVC-sköterska sa inget om att använda kopp... antar att det är just för att han redan äter med hjälp av amningsnappen som ju är samma sak. Blir ju så söligt (i alla fall blev det det för oss när vi matade ur snipa på sjukhuset) med snipa/kopp. Däremot sa hon att det var bra om bara min man matade A med flaskan för att han skulle förknippa flaska med pappa och amma med mamma? Fast vi ger bara ersättning om vi märker att han äter lite dåligt under dagen. Min man har varit lite feg med att våga ta hand om barnet men det börjar släppa lite nu när han ser att han oxå kan och känner sig mer bekväm med att hålla honom... innan satt han stel som en pinne och var livrädd för att tappa barnet. 

Undrar om Carla fått sin flicka än? =)  

Eileen: Hoppas att det inte dröjer alltför länge innan det drar igång ordentligt så att du får ut den lille snart! :D

Najje: Ja visst är det härligt att få höra hjärtljuden!! Jag blev nästan mer rörd och gråtig av det än av RUL som var mitt första riktiga UL där man faktiskt kunde se bebisen i magen (och inte bara en svart prick på en skärm). Skönt att du fått bekräftat ordentligt att bebisarna mår bra! 

Jis:Bra att blodtrycket var bra igen!! :D 

• Aurora1979

Hej,

Har varit bortrest hos pappa i helgen och inte hunnit sitta vid någon dator. För oss går ju oxå amningen lite sisodär. Han tar ju bara bröstet med amningsnapp som ju tydligen inte är bra. Men som Jis säger så vad gör man när det är det enda som fungerar? Någon enstaka gång har jag lyckats amma utan napp men bara på ena bröstet. Sen är det ju det där med att han sover så mycket och är svår att väcka och därmed svårt att få i honom tillräckligt med mat. 

Jis: Tror att vi känner samma eftersom vi verkar ha liknande problem. Vi ger inte ersättning efter varje amning men kanske borde vi? Fast vår sköterska sa att vi skulle ge om han verkade orolig även efter amning, men oftast somnar han bara. Men så går han ju inte upp tillräckligt fort heller. Han väger fortfarande 300gram mindre än när han föddes och i morgon är han 3 veckor gammal. Jag var absolut förberedd på att amningen skulle kunna krångla eftersom jag träffat en hel del mammor som haft problem med det, men det borde verkligen pratas om det mer än det görs. Skönt att kunna gå och få prata bara amning i 1,5 timmar! Tycker att det här med maten är så krångligt och ångestladdat. När det väl fungerar ÄR det ju mysigt. Äsch, jag bara babblar på. :/

Förlåt alla andra som jag inte kommenterat. Hinner tyvärr inte kommentara mer just nu och jag är inne i min egen amningsbubbla just nu känner jag. 

• Aurora1979

God fortsättning tjejer! Hinner inte plocka fram datorn nu för tiden så får försöka läsa och kommentera från mobilen.

Min pappa är hopplös. Han kan verkligen inte uttrycka känslor. Han pratar mer om sin trasiga värmepump än att fråga hur hans barnbarn mår osv. När vi hälsade på förra helgen höll han inte Alexander förrän minuten innan vi åkte hem och bara för att jag ville ha ett foto. :/ Vet ju att han är stolt som bara den men han kan inte prata. Vi har i ärlighetens namn aldrig haft en bra kontakt. Inte ens en peng gav han Alex i julklapp. :/ Med svärfamiljen är det sån skillnad! Fick knappt hålla min lille pojk på hela julafton och där överöstes han med klappar. Är väl tur att ena sudan av släkten är underbar i alla fall.

• Aurora1979

Kan rapportera att Carlan fick sin tjej på Luciadagen men att de ligger på neo, eller iaf flickan. Hon uppdaterade lite kort i sin blogg härom dagen.

Grattis till Carlan och Eileen! Nu är det många bebisar! :D  

Här har vi min lille Alexander. Den ena är lite suddig eftersom den är tagen med min usla mobilkamera.

• Aurora1979

Så mycket att kommentera och så lite tid! Först och främst, tack för alla fina ord om min lille A.

Eileen: Grattis till Hector! :D Låter som en jobbig förlossning helt klart! :/ Men hoppas att ni båda mår bra trots allt!

Kelsson: Jag gör som du, ammar först båda brösten och verkar han inte nöjd så får han ersättning.  Tror dessvärre inte att mjölken räcker till alls. :/ Har heller aldrig känt av att det spänner i brösten för att jag inte ammat på länge och läcker aldrig ur brösten.

Strössel: Hoppas du får ordning på det hela. Vore ju synd om Liam inte fortsätter att amma när du åtminstone verkar ha tillräckligt med mjölk. Och klantigt av din man! Min karl är oxå väldigt snabb på att fråga om han ska göra i ordning ersättning... innan jag ens ammat klart liksom.

Jis: Inte så skoj med den där amningsnappen men som du skrev, bättre än ingen bröstmjölk alls!

Lillstintis: Åh vad jobbigt för dig/er att du verkar fått en förlossningsdepression! Hoppas det blir bättre snart! *kram*

Viksan: Usch låter riktigt jobbigt med ryggskott förkylning och allt! :/

Ego: Idag testade jag att få på mig min jeanskjol och det gick så bra så! :) SÅ skönt att kunna ha på sig vanliga kläder igen! Har inte vägt mig sedan veckan innan min förlossning så det ska bli intressant när jag får tag i en våg! 

• Aurora1979

Tredjemaj: Jag skrev inte något förlossningsbrev, men däremot så skickade min BM (vet inte om alla gör det?) en slags sammanfattning av min graviditet och annan viktig information samt mina egna önskemål inför förlossningen. Märktes att barnmorskorna på FL hade läst igenom journalen o brevet från min BM så det var skönt. 

Jis: Min mjölk håller på att sina mer och mer... i början när jag ammade här hemma så kunde jag höra hur det strilade ut mjölk och att han svalde, det hör jag väldigt sällan nu för tiden. :( Så himla tråkigt att inte kunna få amma när man faktiskt VILL!  

Tyvärr är jag ju en riktig gottegris så jag har ätit massor av godis både innan, under och efter graviditeten. :/ Men till skillnad från er andra äter jag nog mindre godis nu än innan, men det beror säkerligen på att jag inte kan ta mig runt till affärer/skafferiet här hemma utan att krångla med Alexander! ;) Enklare att sitta kvar i soffan. :P Stör mig riktigt mycket att vädret är som det är. Blir svårt att ta sig ut på promenader när det antingen stormar eller spöregnar varje dag. Och de dagar som varit fina har vi varit på resande fot eller haft annat inplanerat. Tur för mig då att soffsittandet inte verkar ha stört min viktnedgång efter grav. nämnvärt.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011