• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Mumlan74

Är i skärgården med sambon och njuter av sol och god mat. Surfar från mobilen, så det blir inte något jättelångt inlägg.
    Jag är också ganska långt fram i graviditeten och i förrgår kändes sparkarna ordentligt på utsidan!! Så mycket att sambon också fick känna. Otroligt häftigt och samtidigt lite bisarrt. Det bor verkligen någon i min mage.
    Hoppas att ni alla har en skön påsk! Hoppas att ni som fått spottings slipper dem nu. Det behöver ju inte betyda något alls, men oron är hemsk.
    Kram!

• Vickan I
    Speck - Hahaha ja det är väl så. Alltid fortare för andra. Men jag tror tiden även för mig kommer att börja gå fortare snart när förhoppningsvis den största oron lagt sig då det nu med kommande fint väder blir mer fullt upp både på jobb och hemma med sonen då man är ute mkt mer och fixar och gör saker.

Kelsson - Skit då att det inte håller sig borta. Men bra med symptom och snart är det vul så du får kolla och se att det tickar på finfint ändå. Självklart har du inte orkat kommentera allt som skrivs. Inte ens jag som egentligen mår ganska bra nu, minus oron då är trött av gravidtet, vårallergi och en tvååring som inte sover så jag orkar inte heller alltid kommentera allt. Sådant ska man inte känna dåligt samvete för. man skriver det man orkar och det går upp och ner i oloka perioder.

Sputnik - Usch då sådant där är aldrig roligt. Hur har natten varit? Hoppas det hållit sig borta med ngt mer brunt. Om du läst i trådarna så har du sett att både lite brunt, rosa och tom rött kan vara helt ofarligt. Värken du känner kan mkt väl vara växtvärk. Håller tummarna för dig. kram

missan - Ja det rubricerades som ett utomkveds tillslut. Vi gjorde fet, men fick som mens redan på rd3 och kliniken sade att det var mkt ovanligt att blöda så tidigt, men att vi fick se det som misslyckat försök och göra nytt fet igen. Sedan plussade jag chockat på test ändå 10 dgr senare. Många turer med kliniken som knappt trodde mig som jag inte ska dra här igen (finns i gamla tråden), men blodprover visade sedan att hcg steg och steg, men för långsamt för att vara en fullgod gravidtet. Vände mig till gynakuten på KS i Solna istället där jag fick toppenhjälp. Flera vul och flera läkare, men de kunde inte hitta vart det satt någonstans, fast det med säkerhet satt någonstans. Tur i oturen i detta så eftersom hcg steg ganska långsamt så växte den också långsamt vilket gjorde att jag kunde få cellgifter. Gick ju inte operara eller skrapa när de inte hittade den och cellgiftet skulle ta död på den vart den nu än satt. Blev jättedålig av cellgifterna som hemsk influensa i kroppen. Men har båda äggledarna kvar. usch jobbigt för dig att må dåligt. Hoppas du kryar på dig. Jag har också haft ont i magen i två dagar. Riktigt ont i förrgårr?! ingen aning om varför, men bättre nu.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Speck

Sputnik - det betyder säkert ingenting alls det där. Som du sa så var det extremt lite och dessutom brunt (gammalt, det har blödigt nånstans och sen tagit väldigt länge för det att komma ut), kanske du hade burit tungt eller på annat sätt ansträngt dig? Jag fick bärförbud ganska tidigt i grav pga blödning. Det betyder nog som sagt inget. Kram

Missan: Det tar längre tid för kroppen att tillfriskna som gravid då så mycket av din kropps fokus ligger på att utveckla en bebis, finns inte så mkt "över" för att bekämpa förkylningen, så förbered dig på att kunna vara risig ett tag Tungan ute 
    Vilken vecka är du i och hur högt upp i magen har du ont? I början av grav när livmodern växte mycket och var på väg uppåt så kunde jag ibland få ont i magen - sådär som om någon nypt mig jättelänge och jättehårt på samma ställe, jag kom fram till att det nog hade att göra med när alla organ möka runt på sig för att göra plats åt en uppåtkommande livmoder - men det är ju bara en gissning från min sida... Då brukade det "nypas" strax under naxeln.

• Speck

Vickan: Vecka 13.. jag tror på växtvärk och ommöblering i din mage också!

Förresten - Glad Påsk på er allihopa! Hoppas ni får en toppendag - fri från illamående, blödningar och annat som kan sätta ett moln på denna underbara blå himmel idag!

• missan

Vickan: Tänk att ett x kan ge så olika behandlingar och utgångar.. Tänk att du blev gravis så snabbt efter, underbart! FÖr mig gick det inte alls efter oerationen så det krävdes IVF (första försöket) för att plussa igen.. (och tre år senare) Så vi tolkar det som att det "bara" var vägen för spermierna/ägget som inte funkade.

Speck: Är i vecka 6. Har också tänkt att det ändras därinne.. Har känt (förra veckan) mkt växtvärk nere i livmodern. Sedan försvann det. Nu har jag ont typ jättehögt, en bit ner under brösten i mitten. Är väl magen?? Konstant. Känns nu också men inte lika starkt so igår.. Lite orolig blir jag ju att det är knas med min kropp som kanske inte hänger ihop med graviditeten.. Ja, ja går säkert över.. Gyn sa när jag påpekade min långdragna sjukdom att "man blir ju inte generellt sjukare av att vara gravid!" Men jag tror på din teori; kroppens energier och kraft går till ett ställe så övriga kroppen inte orkar återhämta sig lika fort. Tur vi är så smarta själva!? ;)

Ego: SNart ska jag träffa familjen och förhoppningsvis inte smitta ngn med min snuva!

GLAD PÅSK ALLA GRAVIDA UNDERBARA TJEJER!!!
    Katt (fanns ingen hare..)

• kasa01

Villsågärna, speck, vickan o aurora, tack för uppmuntran, och -skönt för er att ni slipper må illa! Jag kräks inte så mycket, men mår riktigt illa från det att jag vaknar tills jag går o lägger mig. Hulkar mest, men lyckas oftas behärska det, bara om jag nyss druckit kommer det upp. Ursäkta detaljerna... tyvärr funkar inget för mig, varken att äta eller dricka. Får jag sova mycket klara jag det lite bättre. Läste om nån som fått ta dubbel dos av det läkemedel jag tar, ska höra om jag också kan öka. Så länge jag vilar kan jag stå ut, men jag måste ju jobba!

Villsågärna, mola är en graviditet som går fel tidigt, och man utvecklar en tumör i livmodern. Råkade ut för det för lite drygt ett år sedan. Molan i sig är godartad och inte farlig, men den kan metastasera och då vanligast till hjärna och lunga. Ett stigande HCG är den bässta indikationen man har till att cancern spridit sig, och jag som mola patient kommer alltid ha en risk att utveckla cander om mitt hcg stiger, vilket det ju gör vid graviditet... Mitt hcg då jag opererades låg på 300 000, vilket är väldigt mycket högre än det högsta normala värdet. Eftersom jag mår illa av HCG så blir jag ju lite orolig att det har rust iväg igen, och att det växer cancerceller någonstans. Kliniken sa dok att de inte gör några kontroller på mig förrän mitt VUL som är den 5'e maj, men då går jag in i vecka 9, och tycker egentligen det är lite sent. Är det något knas vill jag få bort det så fort som möjligt, såklart...

Carlan, tack rara som tänker på mig! gulle dig! Blev lite ledsen att du råkade ut för en sån rutten BM.. har fått för mig att du också går på huddinge..? har jag fel?

Kelsson, det verkar som att du är en sån som kommer ha lite blödningar.. vissa är så bara.. omtåliga blodkärl. Jag blödde ca 5 dagar, har nu sluppit ett par dar. Läste även i mkin bok jag skrev m sonen att jag blödde m honom i v 10, en hel vecka! hade jag helt förträngt...

Kram o glad påsk alla!

• Speck

Missan - låter som magsäcken ja.. Testa att låt bli vitlökskapslarna ett par dagar och blir det inte bättre, undvik nåt annat o så tills du hittar vad det kan vara.. Vitlökskapslar känner jag rent spontant kan ge vem som helst magsår Flört 
    Knasig gyn du hade, det är ju allmänt känt att immunförsvaret blir sämre som gravid samt om man blir sjuk så har man längre återhämtningstid. Vet väl "alla".. Så generellt kan man nog säga att man kan bli sjukare bara för att man är gravid! Jag har inte varit sjuk en enda gång sen jag blev gravid förutom hosta och nästäppa som jag haft sen förra året nån gång. Jag lär nog inte bli av med det förrän om ett år eller så när kroppen äntligen kan börja fokusera på mig igen, haha!

• kasa01
    Speck skrev 2011-04-23 09:21:12 följande:
    jag kom fram till att det nog hade att göra med när alla organ möka runt på sig för att göra plats åt en uppåtkommande livmoder - men det är ju bara en gissning från min sida... Då brukade det "nypas" strax under naxeln.
    åh, jag såg inte detta! Vet vad det är, det är nerver! Man får ofta ont just under axeln där många nerver samlas, fast smärtan egentligen kommer någon annan stans ifrån. Som du skriver är det säkert nerver som kommer i kläm eftersom det flyttar på sig inne i kroppen. Jag opererade min blindtarm i v 15 m sonen, och fick en inre blödning efter operationen. Det la sig som en stor blod kaka över min ena lunga som tryckte på massa nerver. Jag fick så ont i axeln att jag svimmade..! Läkarna trodde inte på mig, tyckte jag var shåpig. När de mätte blodvärdet sen och såg att jag låg under 80, förstod de att jag blött, och röntade. då var lungan dessutom full m vatten, och jag hade svårt att andas. Lustigt att det var just axeln som avslöjade allltihop! KRAM!
  • missan

Kasa01: Jag gråter lite när jag läser din presentation... {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011