Inlägg från: Aurora1979 |Visa alla inlägg
  • Aurora1979

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

cattm: Mitt avslag varade i ungefär 3-4 veckor tror jag. Blödde som mest första 10 dagarna ungefär. Jag blev sydd med några stygn men det är inget jag märker av nu alls, ont den första veckan bara. Kunde ha sex efter 4 veckor. Det gjorde lite ont på ett ställe, där jag antar att jag haft ett stygn (vet tyvärr inte exakt var jag är sydd!). Känner mig helt återställd efter förlossningen. Har inte gjort återbesök på mvc än så får se om någon vecka vad hon säger då.

• Aurora1979

Kelsson: Jo vi har oxå en sån overallpåse där man viker över tyget men det händer att vi bara tar på han en fleecedräkt och sedan massa filtar som vi kan skala av när vi åker längre bilresor till exempel och då måste vi ha vantar till en början iaf.

Måste  bara lägga in en bild jag tog på min man alldeles nyss... Han skulle vika tvätt och vagga sonen till sömns samtidigt, men slutade med ovikt tvätt, vaken son och däckad pappa. ;)

• Aurora1979

Najje: Ja det vet jag väl inte, men det känns som ett motiv som representerar småbarnsföräldrar iaf. ;)

tredjemaj: Jag fick tid för igångsättning på BF +15.... men förlossningen kom igång av sig själv samma morgon jag skulle åka in för att bli igångsatt. 

• Aurora1979

tredjemaj: Ja det är bra om du kan ställa in dig på att gå över. Tyckte att tiden gick fruktansvärt långsamt så fort jag passerade BF-datumet.

Viksan: Min lille är oxå ovanligt gnällig just nu. Får honom bara lugn om man promenerar runt med honom i armarna eller om han får flaskan. Fast vi kom på att han trivs i sin vagn, så den står numer inomhus där han får ligga och bli puttad på.

Sen har han nog fått lite problem med magen. Han bajsar knappt en gång om dagen (då med dofilus ersättning 2ggr/dag) mot tidigare 5-6ggr/dag! Vet inte om hans kinkighet är en kombo av utvecklingsfas och ont i magen?
    Om sex kan jag väl säga att vi hade sex i perioder under graviditeten. Och nu efteråt så blev ju första gången ca 4 veckor efter förlossningen. Och sedan kanske 1gång/vecka, hade nog kunnat ha mer om det inte var för att vi inte har tid och ork! ;)  Och jag kan hålla med om att jag inte är lika kramsjuk som innan med tanke på att man redan kramas med bebis hela dagarna.
    Jis: tror min mens oxå är på gång? Sett lite blod när jag torkar mig. Annars vet jag inte vad det är?Trodde allt att det skulle dröja lite längre än så men men...

Jag gick upp ungefär 5kg under IVF-försöken och sen ytterligare 12kg under graviditeten. Nu har jag gått ner 19kg sen förlossningen! Är väldigt positivt överraskad för jag har verkligen inte gjort någonting för att gå ner i vikt. Jag hade redan 20kg övervikt när vi startade IVF:en så alla kilon som försvinner av sig självt är välkomna. Promenader har varit sällsynta tyvärr pga det usla vädret... men vi har börjat lite smått nu iaf. Vi bor i en jättesluttning så det tar emot att gå ut i början haha...

• Aurora1979

Jis: Jag vet det är helt galet mycket han bajsade innan haha... men nu känns max 1gång/dag väldigt lite i stället.
    Inte så kul med mens men skönt att veta att kroppen fungerar som den ska iaf. 

• Aurora1979

Speck, Kelsson: Skönt att veta. Fast vet det iofs oxå är nog mest bekymrad över att han har så mycket mer ont i magen nu än innan, när han bajsade flera gånger om dagen var han nästan aldrig grinig vilket han ju är nu. Han ligger för övrigt bredvid mig och bajsar just nu haha... luktar  INTE gott och inte fisarna heller hua!

• Aurora1979

Åh det var så många jag hade tänkt kommentera men det är så svårt att hitta tid till att just kommentera. :/

Strössel: Du har redan fått många fina råd och jag hoppas att ni kan lösa era problem på något sätt.

Najje: Hade oxå problem med naveln. Gjorde som Kelsson! =)

Söte: Grattis till bra KUB! :)   

Jag och maken har tjafsat onödigt mycket de senaste dagarna och det beror till stor del på att jag märker att han tycker det är "jobbigt" när jag ber om hjälp även om han säger att han inte alls tycker det. Han verkar tro att livet fortsätter som innan och är inte alls beredd på förändringarna ett barn innebär. Det är ett evigt tjat om att det ser ut som 3:e världskriget och det gör det verkligen men hinner vi inte så gör vi inte , det är väl inget att stressa upp sig över. Känns hela tiden som att hans egentid och sömn är viktigare än min. Ändå har jag försökt att hela graviditeten "tjata" och förbereda honom om att det kommer bli jobbigt och att allt inte blir som förut. Frustrerande att ha män som inte förstår eller vill förstå!

Åh det var massor av mer jag skulle skriva men hinner inte mer nu. Kram till alla som behöver det! 

• Aurora1979

Kelsson: Tack, det är absolut inte samma kris hos oss som det verkar vara för Strössel. Men tack iaf! Tog mig ett litet snack med honom igår och förhoppningsvis blir det bättre. Han är mest rädd för att göra fel, och när han gör ngt fel/inte på mitt sätt och jag säger det till honom bekräftar det liksom bara att han gör fel och så blir det till en ond spiral. Jag måste ju oxå tänka lite på hur jag formulerar mig. Är nog aldrig bara en persons fel att det krisar även om man inte medvetet gör dumma saker?

Strössel: Hoppas verkligen inte att det är en engångsföreteelse! Fortsätter att hålla tummar! Åh vad jobbigt med mögel oxå! Vi har ett knarrande golv som ev. kan vara en fuktskada, väntar på att hyresvärden ska komma och mäta lite... :/ 

Vinterbebis12: Spännande att det verkar vara på g nu!! =) Håller tummar!

Jis: hoppas det gick bra med badet! Alexander älskar att bada med oss! =) 

• Aurora1979

Jis: Hur mysigt som helst att bada ihop oxå. =) Fast börjar bli rädd för att han ska bajsa i vattnet haha... han har redan kissat i vattnet en gång när han badade med sin pappa. Jag blev för övrigt fullständigt nerkissad i morse när vi snabbt skulle byta blöjan i sängen... och A skrattade gott åt sin kära mor då. ;)

• Aurora1979

Kelsson, Speck och Jis: Jag visste ju oxå redan innan att man ska låta mannen lära sig själv utan att jag lägger mig i men jösses vad svårt det är att hålla tyst! Min man har ju tagit tag i alla hushållssysslor för att det är i alla fall något han förstår sig på, medans jag är "bättre" på att ta hand om bebisen (enligt honom alltså). Jag ser det som att han inte vill ta hand om sitt barn medans han ser det som att han servar mig så att jag kan ta hand om A så att han får den bästa omvårdnaden som finns... Men nu har vi pratat ut lite och allt känns bättre idag. I dag har vi hjälpts åt med städningen och maken har på eget initiativ tagit hand om lillen. I morgon ska min man och A ha en mysdag tillsammans medans jag åker iväg och shoppar lite för mig själv. Slår två flugor i en smäll, maken och sonen får chansen att "bonda" lite och jag får lite egentid.  

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011