• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Miss C, tack för tipset. Hon har rinnskit, så vi behöver inte ta till rapsolja nu. Vi ger bara ersättning en gång på kvällen. Annars ammar jag. Hoppas du har fått avlastning inatt.

Najje, tack gulliga du för tipsen. Jag skall prova att massera magen. Tror vi klara oss utan pysventil för tillfället, men jag återkommer om det ändrar sig.

7879, hoppas att tillfrisknar snabbt, så att du kan göra det du vill. Måste vara jobbigt när man har ett till barn att ta hand om. Fick du inte låna pump på BB för att få igång mjölken? Eller du kanske inte orkar? Det gör ju rätt i ont i brösten, så ingen höjdare.

Sunseed, du bör alltid åka in och kolla om du märker minskade fosterrörelser. Jag åkte in när min hade rört sig ovanligt lite i ett halvt dygn. Bättre att åka in en gång för mycket än för lite. Det sade också personalen till mig. Särskilt viktigt mot slutet av graviditeten. Man skall inte behöva gå och vara orolig. Skönt att allt var bra!

• Gloxi

Sunseed, min BM sade till mig att jag skulle känna fosterrörelser varje dag från v. 22. Annars skulle jag ringa. Verkar som att det är annorlunda i Sverige. Jag skulle dock åka in, om jag blev väldigt orolig även om de tycker att det är ok att inte känna något. Men, så är jag en lipsill och hade inte fått något gjort annars.

• Gloxi

7879, amningen kör mer eller mindre på som innan. Vi har inga rutiner när det gäller det, så vet inte om mitt svar kan hjälpa dig. Hur som helst, när vi inte skall något bestämmer bebis. Då blir det mycket amning på förmiddagarna (går max 2 h utan) fram till kl. 13. Sedan sover hon kanske till 16-17 och kör amningsrace fram till kl. 22. Inatt ville hon ha mat kl. 01 och 05. Vissa kvällar somnar hon först 23 och vaknar då vid 03 och sedan 1 gång mellan 06-08.

Hur länge hon äter är svårt för hon pausar och kan somna också. Men, tror det är mellan 10-25 min effektiv tid per bröst. 10-15 min på natten. Jag ger båda brösten förutom när hon vill till igen efter bara 1-1,5 h efter avslut av senaste amning. Då får hon bara ena.

Ersättning ger vi en gång på kvällen när hon har ammat länge. Hon äter oftast 60 ml, men vill ändå ammas efter 1 h.

För hennes skull tycker jag att det är lite surt att behöva ge ersättning. Men, det kommer inte mer än så här och jag orkar inte bry mig längre.

• Gloxi

Sunseed, varför skulle du börja blöda? Allt SKALL gå bra för dig! Försök att inte oroa dig.

Vi har kris här hemma. Vår flicka vill helt plötsligt inte ta bröstet ikväll. Hon försöker inte ens suga utan skriker hysteriskt. Hur skall jag få henne att amma? Vi har gett ersättning, så att hon inte svälter. Men, brösten behöver tömmas förr eller senare. Någon som har varit med om detta?

• Gloxi

Luella, tack för snabbt svar. Hur gjorde du när du mjölkade?

Välkommen, Hemulen! Skönt att slippa jobba.

• Gloxi

Kel, hur tvingade du Jenni? Jag har trugat o trugat. Blir nog en låång natt här...

• Gloxi

Det var magont. Nu tog hon självmant bröstet. Bytte från färdigblandad till pulver igår, så det måste ha varit det. Hon åt hela 3 ggr av den skiten igår. Hade dock inte ätit det idag när krånglandet började.

7879, hur går det för dig med amningen?

Miss Cat, skönt att höra av dig. Har tänkt mycket på dig. Beklagar din svärfar. Måste vara skitjobbigt. Kul med dop o bröllop. Vår lilla skall döpas den 16/3, så vi följs åt även där. Hoppas att ni får ihop allt utan alltför mycket stress. Glöm inte att be om hjälp från familj och vänner.

• Gloxi

7879, det var trots allt inte magknip. Hon har krånglat i eftermiddag också. Jag låter henne somna i min famn med bröstet bart. Hon tar det en stund senare i sömnen. Det är frustrerande när mjölken inte räcker. Har ju samma problem. Fick tips om amningste, så nu dricker jag det. Vet inte om det hjälper. Ett annat tips är att sova med ullbälte (ett sånt som man har om magen) runt brösten. Tydligen skall mjölken rinna till då. Har inte testat själv för de där bältena är rätt dyra här. Vill inte lägga pengar på ett när jag inte vet om det hjälper.

Kel, tack! Vi ger NAN1. Jag tror att hon är inne i en utvecklingsfas. Hjärtat brister när hon gråter, men som tur är slutar hon rätt snabbt när man vaggar henne i famnen. Medelas flaskor är tyvärr bara till modersmjölk. Annars hade jag köpt en sådan.

Luella, tackar!

Sunseed, tack till dig med! Kan hända att jag behöver göra det.

Apropå, vad man behöver och så. Köp bara det mest nödvändiga till den första tiden. Du kan alltid skicka iväg mannen för att handla om ni saknar något. Blöjor skulle jag inte heller bunkra. Det kan ju vara så att bebisen får röd rumpa av just den sorten. Vår baby är lite känslig, så det är Libero som gäller. Kör dock med tygblöjor hemma dagtid. Våtservetter använder jag bara när jag inte har tillgång till vatten, dvs nästan aldrig. Inte bra för rumpan.

Något som jag lade mycket krut på var att packa BB väskan. Detta visade sig vara helt onödigt för jag använde sjukhusets kläder. Orkade inte bry mig (är noga med utseendet annars). Bebisen körde vi hud mot hud med så hon hade bara sjukhuströja vid flaskmatning. Det var enklast och mest bekvämt att bara använda sjukhusets kläder. När du packar kläder till dig själv, tänk på att magen inte försvinner helt. För mig gällde gravidbyxor.

• Gloxi

Sunseed, skönt att ha nära hem. Det hade vi också, så mannen åkte hem med grejer.

Kel, ok. Den jag hittade var bara för bröstmjölk, men skall googla igen. Vill gärna hitta en sådan. Blöjor är svindyra här, så jag kör på det jag vet funkar.

• Gloxi

Luella, tack men den flaskan är till matning med bröstmjölk. Jag ger ersättning med flaska, så jag kan inte använda den.

Kel, tack! Det vore snällt. Verkar omöjligt att hitta ju. Folk kanske bara använder calma till ersättning trots att det står att den är till bröstmjölk och ej får användas till ersättning. Jag vågar inte göra det.

Miss Cat, då är det inte bara min som är kinkig... Vad mycket ni har nu! Men, kul att ni fick sålt lägenheten så snabbt.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011