• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

7879, mannen var mer ihärdig än jag... Kvällsläggningen har nu tagit 2 timmar 2 kvällar på raken. Jag har tagit den första timmen och sedan har mannen tagit över och gett flaska. Hon har alltså fått en flaska ett par timmar innan. Men, å andra sidan sover hon 7 timmar i sträck, ammar (tar en timme innan hon sover tillräckligt djupt för att läggas) och sover ett par timmar i sängen till 07. Nattar du din lilla tjej också på 15-30 min? Tror du att sovmetoderna kan funka senare? Inte för att jag är sugen att testa...

• Gloxi

Tusen tack tjejer för era input angående sömn. Jag skall försöka slappna av för det kunde ju ha varit mycket värre. Hon sover trots allt både i vagnen (om man går) och i bilen, samt att vi kan lägga henne i spjälsängen på kvällen när hon sover djupt. Det är bara lite meckigt att få ihop sömnen på dagen om man skall göra något. Men, det ger väl sig när hon får rutiner.

Sunseed, är allt väl med dig? Det var ett tag sedan du skrev. Hoppas att det inte har hänt något.

• Gloxi

Sun, såg nu att du har skrivit i den andra tråden, så lugna puckar.

• Gloxi

Sunseed, menar de i bekantskapskretsen att han är mindre än vad de säger? Förstår inte riktigt syftet med sådana kommentarer. Du har gjort TUL, vilket är stor skillnad mot att en BM känner på magen och gissar vikten... TUL angivelser hade jag litat på. Hälsa dina bekanta från mig att om de inte har något vettigt att komma med, så kan de hålla käften.

Din stackare som har fått en graviditet från helvetet. Stor eloge för att du orkar hålla humöret uppe. Jag hoppas att du blir friskare snart, så att du åtminstone kan gå ut och få lite luft. Jättebra att de har så noggrann koll på dig. Du gör helt rätt i som kontaktar de när du är orolig. Bättre med en koll för mycket än för lite. De skall ju röra sig lika mycket mot slutet, som tidigare. Rörelserna blir bara annorlunda pga mindre plats. Håller tummarna för att lilleman får stanna där inne någon vecka till. Försök att inte oroa dig angående vikten. Det kommer att gå bra.

• Gloxi

Ja, det där med vikten.. Hade besök av BVC sköterskan häromdagen och har i vanlig ordning varit deppig efteråt. Lillan har tydligen tappat en kurva till (hon föddes på normalen och ligger nu 2 kurvor under) viktmässigt. Människan tycker att vi skall börja med gröt redan. Hon är ju inte ens 4 månader än! Jag har helt tappat förtroendet för kvinnan (pga andra saker också) och funderar seriöst på att säga till henne att hon inte behöver besöka oss mer. Pratade med min läkare igår och hon sade att jag bara kunde komma dit om jag var orolig.

Vi gör som vi anser bäst och väntar med gröt. Vår bebis växer som hon skall och har lite babyhull. Tjock kommer hon nog aldrig bli för ingen av oss är det. Hon har inte heller varit sjuk än (alla andra ungar i min mammagrupp har varit det), så jag förstår inte problemet. Bättre att ge mer ersättning istället.

• Gloxi

Kel, jag blev rekommenderad att ge glutenfri gröt.. Hon blir 4 månader den 11:e, så efter det kan vi börja så smått. Får läsa på om vad vi skall ge.

• Gloxi

Sunseed, vet du vad?! Jag tror inte att TUL kan diffa på ett kilo. Några gram hit eller dit spelar ingen roll. Nästa gång de kommer med dumma kommentarer, så säg bara att du blir omhändertagen av professionell personal och inte klåpare... Håller med om att det viktigaste är att han följer sin kurva. Härligt att han är igång igen. Min flicka hade också en lugn natt c:a 6 veckor innan BF. Åkte in på kontroll för jag fick inte igång henne ordentligt. Vet inte varför de gör så, men bäst att kolla att allt är ok.

Kel, det är sant, men jag läste att det är först från 6 månader. Får googla mer. Kommer dock ta det lugnt med skedmat för jag vill undvika reaktioner.

• Gloxi

Kel, ok. Än så länge är hon väldigt glad för bröstet.

Ett under skedde nyss. Min bebis somnade själv i sin spjälsäng!!! Hon vaknade när jag lade henne och jag lät henne ligga kvar. Hörde lite gnälljoller och efter en liten stund blev det tyst. Hon sov bara 5-10 min, men hon hade inte fått sin kvällsflaska. Det viktiga är att hon kan somna själv. Skall bli bättre på att lägga henne på dagen också och inte låta henne sova på mig. Vill ju gärna kunna vänja henne gradvis av med att somna/sova på oss (mest mig).

• Gloxi

Låter som en bra plan Sunseed!

Kel, jag får erkänna att det är jag som är boven i dramat. Jag lägger henne inte när jag borde utan låter henne sova på mig. Det är ju så mysigt. Städning är inte heller prio här. Det hjälps vi åt med. Har som tur är både tvätt- och diskmaskin. En handdammsugare är också super att ha, så man snabbt kan suga bort de värsta smulorna.

Sannolikheten att vi får fler barn är mycket liten. Därför njuter jag i fulla drag och har valt att inte hålla på med en massa aktiviteter. Vi har bara mammagruppen och babysim (pappan är med också). Det är så skönt att kunna ta det lugnt. Vissa dagar går vi inte ens ut. Första månaderna var det många sådana dagar.

• Gloxi

Kel, det är bara ett problem när jag inte har tid med det. Om vi typ skall göra något. På natten sover hon i sin säng. Somnar dock antingen hos mig eller mannen. Ha ha ha.. Den där rigida sköterskan hävdade att hon visste någon 13 åring, som sov hos föräldrarna. Tänkte inte på att säga till henne att det knappast beror på bristande sovträning. Man behöver inte vara psykolog för att räkna ut att det beror på annat.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011