Inlägg från: Aurora1979 |Visa alla inlägg
  • Aurora1979

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vickan: Men nej vad jobbigt för er!! =( Kan det inte bara ta slut med alla tråkigheter någon gång! Håller tummarna för att det går bra!

• Aurora1979

Massadillan: Kelssons tips är bra. Be din man att hålla koll på värkarna och säga till när de börjar avta. Hade oxå värkstimulerande dropp så hade täta värkar. Själv använde jag lustgasen kring 5cm öppen ungefär och då var det bra att börja andas in gasen när man ser att en värk är på gång så att det hinner verka tills värken är som värst... annars kommer ju ruset när värken är över =meningslöst såvida man inte gillar en billig fylla. ;)

Haha, amningshormonerna är galna. :) Och ca 2-3 dagar efter förlossning drabbas man ofta av "babyblues" så man gråter för ALLT! Jag förvarnade mannen "i morgon kommer jag nog gråta för allt, bara så du vet!" ;)

• Aurora1979

Kelsson: Nä jag var rädd för att bli snurrig o illamående av gasen men jag höll själv koll (litade nog inte på mannen haha) och slutade så fort jag såg att värken hade nått sin högsta nivå så det gick bra! :)

• Aurora1979

massadillan: Mina värkar började ju precis innan vi åkte till förlossningen (skulle bli igångsatt den morgonen) så de var fullt hanterbara när vi kom dit. Efter ctg-kurva i 30 min "hoppade" jag i badet och där var jag nog i säkert en timme och tyckte att det var jätteskönt. Mina värkar kan inte varit jobbiga då eller så lindrades dem vääääldigt bra av värmen för jag hade det mest mysigt i badet och läste tidning, drack saft och pladdrade på med maken. ;) Så jag blev upptvingad ur badet och fick värkstimulerande dropp för att det inte skulle stanna av.

Jag kan må dåligt av morfin men ger man det bara långsamt så brukar det funka på mig. Jag är som sagt rädd för att tappa kontrollen och må illa så var lite skeptisk mot lustgasen men för mig funkade den. Det gör fortfarande gräsligt ont men jag tror att det hjälpte mig att avleda smärtan när jag satt och var koncentrerad på att andas in "rätt" och titta på värkkurvan eller nåt? Sen tog jag faktiskt till EDA oxå. Är inte nålrädd eller något så det jobbiga med den var mest att lyckas ligga helt still när man har ont (fast dem sticker ju inte när man har en värk, bara att mina var så täta...).

Men din BM kommer hjälpa dig välja smärtstillande metoder och guida dig. Säg till i början hur du vill ha det (om du vill bli peppad av BM eller om man kanske vill bli lämnad ifred osv.  Kan bli jobbigt mot slutet att försöka säga hur man vill ha det.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011