Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
7879: Grattis till lilla tjejen!! =) Fint namn!
7879: Grattis till lilla tjejen!! =) Fint namn!
Jag fick värkstimulerande dropp (skulle satts igång men hade fått värkar precis innan) som de ökade (hur mycket vet jag inte) varje halvtimme. För mig var det lagom. Kom in till sjukhuset ca 3cm öppen kl 08 och Alexander föddes 17.55. Fick epidural vid 6cm tror jag? Kände den inte alls. Däremot hade jag svårt att ligga still eftersom jag hade täta värkar som ju gjorde ONT. Enligt min journal började mina krystvärkar 17.50 och A är ju född 17.55 detta stämmer inte alls. Mina BM (hade en BM-student och en vanlig BM) fattade inte att jag hade krystvärkar. Hade jag kunnat prata hade jag sagt till dem. Till slut lyckades jag väl väsa att han kommer NU.;) Då kollade dem och fick plötsligt väldigt bråttom med förkläden. Alltså var det ingen som höll emot eller nåt. Min A vägde 4700g och var 53cm lång och trots detta sprack jag nästan inte alls. Tror jag fick 2 stygn... så jag var rätt nöjd.
Gloxi: kan tillägga att för mig tog epiduralen inte helt bort smärtan, men det blev mycket lättare. Krystvärkarna var hemska för mig, men det brukar vara tvärtom har jag förstått. Kanske var krystvärkarna jobbigare för mig för att jag inte fick någon vägledning där eftersom BM inte visste att jag hade krystvärkar? Sen hade jag ju en bastant kille att klämma ut med. :P
Gloxi: Men jösses! Det är ju bland det vanligaste tecknen på att man strax ska föda (att det känns som man ska göra nr2 alltså). Konstigt att din(a) BM inte fattade?!
Sundseed: Ja det är bra att du skriver ner det redan nu så slipper man ta det då om situationen skulle uppstå.
Kan säga att jag är jättenöjd med min förlossning... förutom just de 25 minutrarna som ingen fattade att jag hade krystvärkar. ;)
Kelsson: Ja det finns ju en hel del jättevanliga tecken på att det är nära och att BM avfärdar det som ditten och datten låter så konstigt. Slapp kräkas iaf. Har iofs inte kräkts sedan min magoperation för 6 år sedan så vet inte ens om jag kan. ;) Men kan inte minnas att jag mådde illa.
Har tyvärr inga klara minnen från det att krystvärkarna började. Bara att jag hade panikkänslor av smärtan. Tror jag i ren panik försökte hålla emot krystvärkarna, fattade ju inte vad det var och ingen sa åt mig att krysta förrän sista 5 minutrarna när de äntligen upptäckt vad som var på gång.
Kelsson: Jag ska kanske inte säga för mycket för att inte skrämma upp någon hehe... men ja jag minns som sagt inte något direkt av krystfasen alls förutom ren och skär panik och att jag skrek i lustgasmasken för att inte skrämma de andra på FL eller nåt haha... Jag vet inte varför riktigt men gillade inte min BM heller, däremot BM-studenten tyckte jag om. Kan inte komma ihåg varför jag inte gillade min BM, man får sina idéer under en förlossning antar jag. ;)
Sunseed: jag var inte så rädd inför förlossningen konstigt nog. Antagligen för att man inte kan föreställa sig smärtan. Jag är en kontrollmänniska så jag var förvånad över hur lite jag oroade mig inför förlossningen.
Sunseed: Ja det var väl ungefär så jag tänkte med. Jag kan inte styra det som händer så det är lika bra att bara dras med och göra det man kan.
Sunseed: Jag läääängtar (och hoppas) efter att få gå igenom en förlossning till! Det var magiskt på nåt sätt.
Från första värken till att Alexander var ute tog det 14 timmar. Men jag tyckte att det gick jättefort! Förstår inte alls vart dem timmarna tog vägen! :D