viplanerar09 skrev 2011-09-16 14:07:07 följande:
Haha jag det var därför jag blev lite förvånad att du just fråga om jag ammade fortfarande. Kanske skulle ha skrivit nappen :P Ossian säger tutte till napp så det blir att man säger samma ;) Hihi
Nja sött vet jag inte ;) För hemma hos farmor/farfar kissar han på toan och har bajsat en gång. Här hemma ser han bara toan som om ska spotta/spy :/
Jag minns faktiskt inte hur länge jag delammade. Hos BVC hade dem skrivit 7 månader men jag har för mig att jag slutade tidigare. Fast det kan nog stämma. Minns att jag just hade slutat amma innan vi flyttade ut till stugan och det var några dagar innan midsommar 2010. Så då stämmer ju 7månader. Men jag tror sista månaden blev det nog bara högst 2ggr/dag.
Hur tycker du att amningen gick?
Konstigt nog tror jag att många mår bättre av att inte äta förmycket mat med gluten i. Köper du hem gluten fri mat då eller försöker du bara undvika mat med mycket gluten? Skönt iallfall att du hittat ett sätt som du mår bättre av. Aldrig rolig att ha problem med magen.
Har en sambo med väldigt känslig mage. Vi kan nämligen i stort sätt aldrig köpa mat med mycket koncerveringsmedel och även om man köper produkter som man inte tror ska innehålla mycket koncerveringsmedel så känner han det. Så hemma gjord saft och sylt kan han bara äta och dricka. Sedan om han äter för fetmat, som strips. Han känner även av om det är länge sedan de bytt oljan i fritören på olika restauranger.
JO man blir verkligen dålig om man är för trött, det tär på en både fysiskt och pysiskt. Jag började inte med järntabletter fören i v29-30. Minns inte riktigt men första träffen efter RUL var i v24-25 och då åt jag bara mittvalkvinna och andra träffen brukar väl vara ungefär 4 veckor efter och då skulle jag börja. Men jag var absolut inte trött även fast jag skulle börja med tabletterna. Jag är mycket mer trött nu än vad jag var med Ossians. Som jag minns iallafall. Men det kan ju också bero på att jag varit mycket mycket sämre denna gång än med Ossian. Då kom inte illamåendet fören i v16-17 och då kunde jag äta normalt fast att jag inte kunde äta direkt på morgonen. Spydde inte lika mycket heller. Men nu verkar det som om illamåendet har släppt. Nån gång kan jag känna, helst om jag ätit för mycket. Magen har inte riktigt kommit igång så det gäller att jag äter lite och ofta. Men vissa dagar går det inte...
Hur är ditt illamående, har det släppt?
Okej, aldrig vart med om att ett barn säger tutte till napp så därför jag undrade :p Leon säger bappi eller napp. Förr sa han alltid bara bappi för det är det ordet vi använt men sen han började på dagis säger han ibland napp. Skönt att han går på toan där i alla fall, då vet han ju vad han ska göra i alla fall :) Leon har lyckats kissa på pottan en gång bara, men det är ju ingen brådska :)
Härligt att kunna amma så länge :) Jag fick hålla på och mjölka ur 5 ggr per dag för att få ihop en flaska att ge sista 2 veckorna för det var så lite i brösten och han var så ointresserad och ville se allt som hände bakom honom så jag gav upp till slut. Men det var smidigt att sluta, inga problem med för mycket mjölk i brösten och Leon brydde sig inte utan var nöjd med sin flaska så det var positivt i alla fall. Men första 3,5 månaderna gick jättebra. Han gick ner lite i vikt vid 2 månader så då fick jag hålla på och amma massor i 1 vecka men sen kom den igång igen men sen gick det inte vid 3,5 månader utan jag märkte själv att han började äta varannan timme dygnet runt igen och det gick inte över på en vecka så då började jag med ersättning efter varje mål och så blev det mer och mer ersättning. Han åt med 3-5 timmars mellanrum i början när jag ammade, men vi var stenhårda på det på dan framför allt eftersom koliken blev värre om han åt hela tiden.
Jo jag har också hört att många blir bättre utan gluten så de tär kanske inte så konstigt. Huvudsaken är att man mår bra i alla fall :) Vad jobbigt din sambo har det =/ Måste verkligen vara tufft att ha det så. Dom förstör verkligen vår mat med all skit dom lägger i :(
Sen är man kanske tröttare i allmänhet den här gången eftersom man har en liten hemma som inte alltid sover hela nätterna och är igång hela dagarna. Men mår man som du också och inte får behålla maten så klart man blir trött!
Mitt illamående är bättre. Kommer i perioder när det är värre igen men inte så jag spyr tack och lov. Men måste hålla mig ifrån kaffe fortfarande annars börjar jag snart må illa igen. Hoppas verkligen du slipper må så här illa fram tills förlossningen! Vilken vecka är du i nu?