• minjalin

89:or som är gravida! :)

Johannanl skrev 2011-11-12 14:27:06 följande:
    Jag bor i Stenungsund. Lite utanför, men tänkte att ingen skulle veta vart det låg ;) Och pluggar i stan, så är inne varje dag :)
    Oj, en bit att pendla då med andra ord :p
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-15 14:45:01 följande:
    Haha ja fast Ossian kan ha sina stunder också;) Fast för det mesta är han lugn.

Skönt att ha det mesta gjort för som sagt man vet aldrig när de små liven väljer att titta ut. Ååå så skönt att du har jobbat sista dagen. Fast nu kanske dagarna går sakta när du är hemma, tur det är snart jul och man får börja julpynta osv. ;) Jag var hemma nästan 2,5 månad innan Ossian kom och jag vet inte alls vart tiden for vägen. Än fast jag inte gjorde så himla mycket så gick tiden så otroligt fort.

Nja, vi har väl en hel del kvar. Ska beställa liggdelen till vagnen slutet av denna månad. Mitten av feb, åker jag/vi nog och hyr babyskyddet. Sedan har jag inte haft tid eller ork att titta igenom/tvätta kläder från Ossian. Hade in kartongen med 50-62 men den åkte lika fort ut :P Sedan måste vi köpa spjälsäng, lite mer påslakan osv men vi ska åka till ikea i slutet av januari tror jag så då blir det att handla det mesta där. Sedan "basvaror" som blöjor, nappar, nappflaska, ersättning, snuttifilt, osv blir väl att köpa lite senare. Funderar lite fram och tillbaka hur vidare vi ska köpa ullunderställ. Känns som lite onödigt då det ändå inte är många månader till varmare tider, men samtidigt funkar ullunderställen superbra och kan säker använda den till slutet av maj. Vänter ett tag till och se om 50-56 kommer på rea hos p.o.p. Annars vet jag ett annat bra märka.

Jag har tänkt att amma men för mig var det en trygghet att ha ersättning hemma ifall man skulle ha förlite eller om det inte går osv. Jag blev lugnare när jag visste att man hade hemma om det skulle bli problem :)

Ja det var verkligen jättemysigt. Han var så snäll och vi fick titta länge och han kollade allt väldigt väldigt noga. Så det kändes verkligen skönt. Bebisen hade nog bara en lugnare period, för nu är det precis som vanligt igen om inte ännu mer :) 
    Nä, man vet ju inte det. Jag hade min första "smärtsamma" sammandragning igår. Gjorde ju inte jätteont utan kändes som dom jag hade med Leon från v 35. Men det kom bara en och ingen mer utan resten var bara som dom jag haft hela tiden. Magen blir hård och det spänner.

Nja, ajg tycker än så länge tiden går fort. Förra graviditeten jobbade jag hela tiden till 2,5 veckor innan och den var mycket långsammare och senare. Går mycket fortare den här gången. 

Ja du har en del kvar, men du har ju tid på dig. Blöjor och sånt köper vi när vi kommit hem från BB. Här får man med sig en hel del blöjor från BB plus att man får använda deras blöjor där medan man är där. Nappar och en nappflaska passade vi på att köpa när vi var på gekås sist :) Snute köpte jag också där plus att jag hittade en jättesöt snutte på IEMS för ett tagsedan. Roligt att ha nåt annat än de där dinglisarna som alla har. Här behöver vi inte tänka på ullunderställ för vi har inte lika kallt som er. Räcker med vanliga kläder, overall, fårskinn och täcke, alternativt åkpåse men vi kör på fårskinn. Leon höll sig jättevarm med det, men då har vi som max 15 minus och då är det extremfall nån dag då och då när man gärna inte går ut :p

Ja jag hade också ersättning hemma. Ett par förpackningar sån där färdigblandad. Sen när vi började med ersättning när inte mjölken räckte köpte vi ju pulver men det var skönt att ha färdigblandad hemma ifall han inte skulle bli mätt nån gång så hade sambon fått åka ner och köpa sen i så fall medan jag matade med den vi hade hemma :P

Härligt att ni fick kolla lite extra :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-15 21:32:52 följande:
    Oj vad jobbigt. Hade eller kände aldrig av några SD med Ossian(förutom att magen blev hård ibland). Så får se om det blir något nu. Hoppas man slipper. Det sägs att det brukar vara obehagligt.

Tycker att det gick snabbt med ossian och ännu snabbare nu :) Man har ju hört/läst att "alla" tycker att den tid man går över känns som hela graviditeten. Men det tyckte inte jag. gick ju över fem dagar. Fast på morgonen på dag fyra kom lite vatten så det var ju som om 4 dagar bara. Fast jag hade som känsla att han skulle komma den helgen. Hade BF enligt sista mens den 13 :)

JO jag har ju 4månader på mig ;) Så det är ett bra tag till än om det känns som om det kommer gå fort. Har inte riktigt haft tid att fixa heller. Har fixat klart det mesta med renoveringen här hemma nu och plugget ta tid också :) JO vi fick också två påsar med blöjor och dvs. saker. En från libero och sedan något annat. Men eftersom vi bara har en mindre ica och konsum här är blöjorna väldigt dyra. Blöjorna ossian har nu kostar runt 129 eller 139 och åker vi in till stan(5 mil) kostar dem 89kr. Så det är därför vi/jag kommer att köpa innan.

Ossian klarade sig på hela första vintern med ullunderställ(mössa, vantar osv) fleecefilt under och över och täcke så han var väldigt varm trots att vi hade mellan -15-20 många ggr. Så får vi ett lika varmt barn är faktiskt ullunderställ bäst för att den transporterar fukt. Ska kolla på tradera om man hittar något :) Det är så otroligt svårt för bebisen kan vara en som fryser mycket också! Så smartast är att se hur bebisen är. För allt finns att beställa om det inte skulle finnas på stan :) 

Det var faktiskt skönt att ha hemma. Med Ossian hade jag det inte hemma utan vi åkte och köpte de när han var ca en vecka. men denna gång ska jag inte göra de misstaget :P
    Jo det börjar bli lite störande nu med alla sammandragningar och molande mensvärk. Har haft sjukt ont i mitt ben inatt också men känns lite bättre nu så jag hoppas det ger med sig. Och min förkylning vägrar och släppa. Men så länge Leon håller sig feberfri och pigg så är jag nöjd!

Jag har inte gått över så jag vet inte, men jag var duktigt trött på att vara gravid sista 2 veckorna så jag hade blivit tokig om jag skulle fått gå 2 veckor till :p

Vi har ju en ICA-maxi alldeles nedanför så vi köper Pampers babydry maxi-pack och tror en sån låda kostar 189 kr men då är det ju 112 blöjor i paketet och det blir billigare ju större paket man köper. Sen brukar vi få rabattkuponger på pampers med jämna mellanrum också. Men har man så långt att åka så passar man ju gärna på när man ändå är i stan innan istället för att åka bara för blöjorna för då blir det ju inte billigare ändå med bensinpengar och allt :)

Jo ullunderställ är ju bäst på att leda bort fukt, men verkar vara viktigast i norrland och så för vi har aldrig haft det på Leon och han har aldrig känts blöt och kall även om han är varm av sig och vi hade heller aldrig det som små, men vi har ju som sagt inte så kalla vintrar här. De två senaste har ju vart våra första riktiga vintrar på hur många år som helst och då har det vart som kallast när det vart 15 minus men det har ju bara vart några få dagar av hela vintern och då har man ändå inte velat gå ut nån längre sträcka :P

Jo det är skönt att ha det. Vi kommer också köpa det igen och ha hemma.

Jag vaknar mest av att jag behöver kissa eller om Leon vaknar, men har inga problem att somna om igen. Kan sova hur mycket som helst känns det som just nu. Börjar bli riktigt tungt nu och jag är trött. Men förstår vad det är för sömnproblem du pratar om. Så hade jag förra hösten när jag var iväg till en närings- och fytoterapeut och det visade sig att jag hade massa näringsbrist när hon gjorde en håranalys så jag fick äta massa vitaminer. (Har nog berättat om det och att jag tror det kan hänga ihop med att jag inte tål gluten). Och då var tydligen magnesium- och kalciumnivåerna viktiga för att man skulle sova gott, plus att man helst ska vara ute i solljuset en kvart varje dag eller ha en sån lampa hemma. Men sen är det nog mycket med hormoner och sånt just under en graviditet för jag minns när Leon hade fötts. Första 2 dagarna sov jag nästan ingenting. Jag var helt slut och jättetrött på BB, men jag kunde bara inte somna :P Och det är tydligen många som har det så när dom precis fött barn och mjölken rinner till och allt sånt så de tär nog hormoner. Verkar vara många gravida som har problem med sömnen. Men jag lider som sagt mest av att bli väckt av urinblåsan och måste ta mig upp ur den sköna sängen fast jag är helt väck av trötthet och bara vill somna om :p
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-17 12:40:14 följande:
    Det kan jag förstå. Hoppas jag slipper för jag skulle säkert bli väldigt orolig om jag skuille börja känna SD. Nu blir magen bara hårdare vid olika tillfällen.

Nä jag var inte alls trött med Ossian och jag var väldigt aktiv. Gick långa promenader tills två dagar innan :) Men nu hoppas jag att jag går över en dag ;) Skulle gärna vilja att den tittar ut på min födelsedag :P

JO vi brukar åka in en eller två ggr för att storhandla. NU vet man på ett ungefär hur mycket blöjor som går åt på en månad så vi köper hem för en månad. Vi kör på liberos och får också rabbater därifrån och även från pampers. På de affärer som vi har i närheten(2mil :/ dit) så säljer dem inte storpack på de mindre blöjorna. Eller var det storpack i större blöjor du menade?

Nja jag vet inte om det är viktigast i norrland det funkar nog även över hela landet :) Fast så synd att dem är äckligt dyra. Kollade på ett underställ igår från ruskovilla 329kr/del. Sjukligt dyrt då man inte kan ha kläderna länga och dessutom måste man köpa så de passar för att annars tappar den funktionen. Hmm får hålla koll på tradera...

Med Ossian hade jag inga som helst problem att sova. Sov som sagt dygnet runt. sista 2,5månaden. Som du skriver behövde man inte sova alls när dem kom :P Man levde nog på lyckoruset då. Jag var faktiskt trött när vi kom hem då jag hade så himla ont i kroppen p.g.a dåliga sängar. Vi hade vattensäng på den tiden så det var verkligen STOR skillnad. Hade inga problem alls efter förlossningen men efter tre nätter i en hård säng var jag mör i kroppen!!
    Jag hoppas att det vänder för mig snart. Brukar faktiskt funka om jag går och duschar innan jag går och lägger mig, men då står mitt hår ut åt alla håll och kanter på morognen :P
    Okej. Jag var inte så rörlig med Leon eftersom jag hade foglossning och så fick jag sammandragningar så fort jag råkade gå för fort. Likadant denna gången.

Nä jag menar i större storlekar. Storlek 4 är väl minst och dom sträcker sig från 9-18 kg tror jag och det är dom vi har till Leon. Libro trivs jag inte med. Tycker dom är för tjocka. Har hört att deras byxblöjor ska vara bättre än deras vanliga men jag tycker det är så onödiga pengar med byxblöjor för det är så mycket dyrare. Nja, jag tycker nog inte det behövs om barnet inte blir kallt när det inte har ullunderställ ;) Som sagt har Leon vart jättevarm och go när vi tagit av honom när vi vart ute på vintern. Varken svettig eller kall och då tänker jag inte betala för dyra ullunderställ. Har kört med vanliga kläder närmast kroppen, sen fleeceställ och sen overall och extrapolo och mössa och vantar och kavatkängor. Sen om det vart extra kallt har vi haft en rånarluva på honom och det funkar kanon. Men det är ju när vi haft upp mot 10 minus som han haft så mycket kläder när han vart ute. Men var och enf år ju prova sig fram till det som känns bra för dom :)

Okej, nä jag hade massa kissepauser med Leon också så det blev inte så mycket sömn där heller :P Jag sover på tempurmadrass nu för vi har lånat min mammas så det är lättare att andas och jag får i alla fall inte lika ont som innan när jag sover så det är skönt. Kommer bli jobbigt att byta tillbaka till vanlig bäddmadrass sen ;)

Du fåt använda plattång på morgonen sen ;) 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-18 15:34:27 följande:
    Nä jag hade inga större problem med Ossian.

Vi körde med pampers tills, ja 3:an tror jag och sedan blev dem tjockare än liberos och bytte då. Ren slump då vi fick hem prover från libero. Kommer nog att köra på pampers då de minsta var tunnare. Men nu vet jag inte om det är någon större skillnad. Fick ett halvt paket av min kusin i stl 2. och dem är lika tunna som pampers var med sonen. Så nu tror jag inte det är någon större skillnad på märkerna. Utan mer en smak sak. Brukar vara olika passform. Byxblöjorna har vi på dagen och på natten har vi vanliga från libero och dom är tunna :) Tycker inte att byxblöjorna klarar av en hel natt. För vissa nätter kissar Ossian mycket och då skulle det gå igenom med en byxblöja. Vi har byxblöja just för att han tar på sig dom själv(oftast) helst när vi är hemma. Kan ju hålla med om att det känns dyrt. Ungefär 47öre/blöja.

JO man måste verkligen prova sig fram som passar barnen bäst.

Haha ja då kan det bli en stor skillnad mellan en tempur och sjukhussäng :P Jag börjar bli så himla orolig. Jag behöver aldrig gå upp. Men Ossian gick jag upp nån gång. Men hitils har det aldrig hänt. Inte ens när sambons väckare ringer. Med Ossian var jag tvungen att gå upp då men inte nu :/
    Har det blivit sämre med andningen eller bättre? Har också börjat känna tryck under revbenen/brösten och även sparkar. Men jag tycker att det känns tidigt(om jag jämför med Ossian) Tycker också att jag känner att jag har högpuls. Får väl se vad hon säger på måndag då jag ska till BM :)
    Okej, både jag och sambon tycker att libros vanliga blöjor är jättetjocka jämfört med pampers vanliga. Byxblöjorna kan jag inte uttala mig om men i alla fall pampers byxblöjor är 50 öre dyrare per blöja än baby dry. Men det lustiga är att pampers active fit som jag tycker är lika tunn som baby dry (men som tydligen ska vara ännu tunnare och flexiblare) är lika dyr so byxblöjorna så vi kör på babydry som är en nattblöja så den kör vi dygnet runt. Men aolika blöjor passar ju olika barn bäst.

Jo det blir nog lite skillnad xD Men värst blir det för sambon som får sova i tältsängen på BB som inte var nån hit ;) Det är nog ungefär samma med andningen men det är bättre i tempurmadrassen eftersom den formar sig efter kroppen på ett annat sätt så bröstkorgen trycks inte ihop. Varför blir du orolig för att du inte behöver gå upp och kissa på nätterna? Det är ju inte alla som behöver det såpass tidigt. Känner folk som inte ens behövt göra det i slutet av grav.

Ja du får höra med henne :) Jag ska inte dit förrän om 2 veckor så det är långt kvar =/ 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-11-22 21:39:09 följande:
    Jag har ingen aning faktiskt då jag inte haft pampers på ett tag. Men liberos har blivit tunnare sedan vi använde oss av 1-2:an. De har ju bytt utseende nu.

Fast det var ju tur att han fick sova över iallafall. Johan fick åka hem. Så han åkte hem vid 22 och kom typ vid 6-tidenSolig Skönt att det blir bättre med andningen när du har en tempur. Haha nä men man blir lite nojig. Fast med Ossian behövde jag bara nån gång gå upp men annars inte. Behövde också bara nån gång i veckan just innan förlossningen också. Sedan blir man lite rädd att man kanske inte känner att man är kissnödig. Fast samtidigt känner jag mig nästan aldrig kissnödig vare sig jag är gravid eller inte.

Kommer du att gå varannan vecka nu eller var tredje? Jag ska dit på måndag igen eftersom jag hade lite högpuls och första blodtrycksmätningen var också hög.
    Vi hade det senast nån gång före sommaren och då var i alla fall dom vi hade tjocka. Var tvungen att köpa på ICA nära hos min föräldrar för vi hade åkt ifrån blöjorna hemma och där har dom bara libro :p Men det var som sagt sånna med resår, inte byxblöja.

Vi hade skrivit i förlossningsbrevet hos barnmorskan att jag avskyr sjukhus och gärna ville ha sambon där så jag ville ha eget rum, och det gick uppenbarligen att lösa den gången i alla fall :) Ska skriva likadant nu plus trycka på att jag mådde väldigt dåligt efter förra förlossningen och inte klarade av att ta hand om Leon eftersom jag knappt kunde stå på benen utan att svimma så jag är rädd att det blir likadant igen.

Jag har ingen aning om hur ofta det blir, men hoppas på varannan. Har inte besök förrän 2 december i v 34+0 så jag får väl veta hur ofta jag får gå då. Nu går jag var 4:e vecka i all fall. Hur ofta går du nu? Hoppas blodtrycket ligger bättre på måndag! 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:02:38 följande:
    Riktigt spännande fair :) Fast de små liven kan vara riktigt luriga ;) Ossian låg med huvudet väldigt långt nere 11dagar innan han kom och jag var öppen 2cm i 11(om jag inte var öppen ännu tidigare). Så ni kanske vår en fin julklapp Solig 
    Denna bebis låg också "långt" ner för att vara så tidigt :)
    Ja min har ju vart fixerad sen i alla fall v 34+0 och det är ju inte vanligt när man är omföderska, och inte har den behagat titta fram än så dom är luriga ;)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:06:35 följande:
    glömde skriva att den fortfarande kan vända sig uppåt eftersom jag verkar ha ganska stor plats för bebisen :/
    Den håller sig nog kvar ska du se :) Är ju alltid ett gott tecken att dom sjunkit ner också för då är väl risken mindre i alla fall att dom vänder sig. Min ligger i vidöppet läge (bakhuvudet mot min ryggrad) så det kan bli lite längre förlossning och lite jobbigare men jag har fördel som är omföderska och har läst om andra här på forumet som haft lättare förlossning andra gången även om den legat i vidöppet läge och första legat i kronbjudning så det känns ändå lite hoppfullt :p Försöker tänka som min bm säger att bebisen kan ju ligga rätt och sen vrida sig fel i förlossningskanalen och komma ut fel precis som min bebis kan vrida sig extra långt under förlossningen och på så sätt komma ut rätt ändå. Det blir som det blir. Inte mycket man kan göra åt det ändå :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-12-12 18:29:25 följande:
    Han hade väl inte sjunkit så långt ner med hon tyckte att det var tidigt för att vara i vecka 28+2 och att jag hade gott om plats för att den ska kunna vända sig osv.(dessutom är de inte så stora i denna vecka heller och hade gott om plats i bäckenet) Men eftersom jag har känt sparkarna/buffarna på samma ställe. Vänster sida upp mot revbenen ett bra tag så tror jag han hittat en favorit plats. Men som hon sa allt kan hända och för första gången tyckte jag att han hade huvudet mot höger revben igår så det var en stor bula där. Tycker det kändes förlitet för att vara en rumpa men dem kanske inte har så stor rumpa nu Solig

Oj jag har ingen som helst aning om att de kunde ligga olika så och att den kan vara svårare förlossning. Men om jag inte minns helt fel så hade Ossian huvudet fel(på vilket sätt kan jag inte uttala mig om) och var därför tvungen att byta förlossningsställning. Fast samtidigt om det skulle ta 1-3 timmar längre för dig så går det ju fort ändå om man utgår från din förra förlossning och det är heller inte säkert att det behöver gå saktigare bara för de eftersom du fött tidigare.

Hur är det med dig annars?
    Nä precis men har den inte rört sig så mycket så kommer den nog inte göra det nu heller får vi hoppas :) Min har nog legat med huvudet neråt sen v 20 i alla fall för det har känts så plus att när läkarn kollade tappen v 22+4 så låg den med huvudet neråt, och sen i v 29+4 hade den sjunkit ner jättemycket i bäckenet men var ruckbar och sen v 34+0 var den fixerad.

Ja då kanske det var så för dig, för jag har i alla fall läst att vet man att dom ligger så så är det bra att röra sig under öppningskedet och gunga med höfterna och stå på alla fyra m.m.. Med Leon var jag ju upprätt tills jag kom till förlossningen och var ju öppen 6 cm när jag kom in. Försökte stå lite och så inne på förlossningen men hade snart så ont så jag kunde inte utan låg bara på sidan tills det var dags att krysta så får se hur det blir den här gången. Och som du säger så blir det ju ingen lång förlossning om det tar ett par timmar längre heller, men som nån jag läste om som fött sin andra så här så hade bm sagt till henne att det var tur att den låg så för annars hade hon nog fött i bilen ;)

Jodå, nu är jag trött på att vara gravid. Ont i revben, rygg och fogar och tror jag börjar få karpaltunnelsyndrom (ska prata med bm imorn när jag är där om hon tror det kan vara det) och har känt mig allmänt trött och deppig sista tiden så jag hoppas på dåligt järnvärde imorn så jag kan göra nåt åt det. Dom har inte kollat järnet på 2 månader så det kan ju vara så att jag behöver ta 2 tabletter om dan nu men vi får se vad det visar imorn. Vaknar jätteofta på natten utan att vara kissignödig utan behöver bara vända på mig och somna om och drömmer mycket. Har börjat dricka hallonbladste nu också för det ska ju hjälpa till under förlossningen (tänkte det kan vara bra nu när den ligger som den gör) och ska ju minska blödningar och sånt efteråt (jag blödde 6 veckor med Leon och hade avslag 2 veckor till sen) så det hade vart skönt om det kunde hjälpa mot det :p

Hur mår du?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)