• minjalin

89:or som är gravida! :)

viplanerar09 skrev 2011-10-05 21:16:18 följande:
    Vad jobbigt och sturligt när det inte funkar. Hoppas att det löser sig och att du får dina pengar. Inte roligt att måste vänta på pengar.

Oj, ja det var mycket. Du fick inte veta om du får göra ett tillväxtultraljud? Tänkte ifall barnet blir stort med tanke på att SF-måttet var så stort. För visst ska man ha ungefär samma SF-mått som vecka? NU vet jag att man inte ska jämföra med andra mammor och speciellt inte med sin mamma men jag var lite orolig att jag skulle få "stort" barn. Mamma har fått stora barn. Både jag och min lillebror vägde över 4kg och min store bror som föddes nästan tre veckor för tidigt vägde mellan 3,4-3,5kg. Kan inte exakta siffror.
    JO det brukar ju sägas att barnen blir större och tyngre för varje barn man får. Konstigt de där. Hoppas verkligen att detta barn får ungefär sammaa storlek och huvudmått som Ossian. 

JO denna gång är jag mer nojig för förlossningen än vad jag var med ossian. Inte för smärtans skull utan för att det ska gå för fort. Fast samtidigt tycker jag att det kan väl inte gå fortare än 3,5timme från första värk. Fast samtidigt är det bra att hon varnar dig. För jag tror man stannar hemma längre med andra barnet. :)

JO det är bara bra med mig. Det känns bara som att man har mycket att ta igen sedan jag mått så illa och inte kunnat göra så mycket. Nu är det nästan så att det är så mycket man vill göra så det känns som om man inte hinner och dagarna/veckorna bara springer iväg. Vi är nu i full gång att renovera i Ossians rum. Tur jag har en svärmor som älskar att renovera. Så hon har varit har och målat om fönstret och alla golvlister. Imorogn ska hon komma och måla taket. Själv hinner vi inte så mycket då det blir för mörkt för att måla på kvällarna.

Imorogn åker vi för att göra RUL. Känner mig ganska lugn i skrivande stund. Men har varit så himla mer nojig denna gång. 
    Hon sa att det är vanligt att SF-måttet springer iväg i början, speciellt med andra barnet och jag låg på 25 med Leon v 25+ och sen i v 34+ låg jag på 37 cm men sen saktade det ner så v 38+ hade jag 39 cm. Sen fick jag inte mätt nåt mer eftersom jag var sjuk nästa tid och sen hade jag tid dan efter BF men då var han redan född. Sen är jag kort i överkroppen också som hon sa och nånstans ska ju livmodern ta vägen. Sen vägde min bror 4080 g men mamma var pytteliten och det syntes knappt att hon var gravid (hon är ju lite längre än mig plus längre i överkroppen men hon var mycket större med mig och syrran fastän vi var mindre). Jag var minst på 3630 gram och alla vi 3 kom runt BF. Sambon vägde 4,5 kg när han föddes och han var störst av sina bröder, men alla 4 låg över 4 kg och hans mamma är mindre än mig. Men har jag ett högt SFmått i slutet får jag väl fråga om tillväxtultraljud men samtidigt så ser jag inte riktigt hur det ska hjälpa mer än att det kanske skrämmer än. Plus att jag hört många där dom räknat fel på ultraljudet med typ 1 kg. Jag hade ju inga som helst problem att föda Leon fastän han vägde 3785 gram så jag försöker att inte oroa mig så mycket. Man kan ju få litet barn med stort huvud och gå sönder jättemycket och sen kan man få stora barn med litet huvud och inte spricka  nånting. Leons kusins mamma fick en dotter som vägde samma som Leon och var lika lång och hon blev helt söndertrasad och en annan kompis fick ett barn på 3 kg och fick sy 20 stygn så verkar inte bero så mycket på storleken. Är ju mer om dom väger typ 5 kg som kan bli problem eller om man har ett väldigt trångt bäcken. Men trångt bäcken verkar jag inte ha i alla fall.

Leon föddes 5 timmar efter första värken om man räknar bort alla små ilningar jag känt i ryggraden under hela dan. Och jag upplevde inte värkarna som smärtsamma förrän efter 3 timmar så jag hade nog vart hemma 1 timme längre än jag var om jag inte vart för rädd för att komma för sent för att få antibiotika för GBS. Så jag hade nog kommit in ungefär 2 timmar innan han föddes om det inte vart för GBS'en, nu kom jag in 3 timmar innan han föddes. Från 8 cm öppnade jag mig till fullt på 20 minuter och sen krysta 1 timme. Var 6 cm öppen när jag kom in.

Hur lång tid tog det från första värken med Ossian?

En jobbarkompis syrra födde sitt första barn på 2 timmar från första värk, och andra barnet tog 30 timmar så det går ju aldrig att förutsäga innan :p 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-12 11:22:46 följande:
    Skrev just ett långt inlägg men tydligen försvann det!

Okej, det visste jag inte. Får hoppas att det inte springer iväg lika mycket som det gjort nu längre fram. Utan att det planar ut :) Hur har det blivit med andningen, bättre eller sämre?
    Jag hoppas jag inte blir så mycket större än vad jag blev med Ossians. Hade väl samma SF-mått som vecka. Sista veckorna vet jag inte då hon inte sa något och allt såg bra ut så jag frågade aldrig heller.

Jag har väl skrivit de tidigare. Jag blev igångsatt pga lite vattenavgång. På måndagen eller om det var tisdagen var jag öppen 2cm. På fredagen kom det lite vatten(typ en tsk) så fick åka in för att kolla om det var vatten som kommit. Vilket de var. Fick åka hem för att se om några värkar skulle komma igång. Kände inget och var precis som vanlig. Så vi åkte in på lördagen och var där vi 9. Kände inte av något då heller, trots att hon sa under undersökning med CTG att jag hade flera SD men jag kände inte de. Äntligen vid 11.10 fick jag värkstimulerandedropp. Kl.11.20 kom första värken. Ganska intensiva värkar kom, inte onda men de kom med korta mellan rum. kl 13 kom de för att kolla mig och då var jag öppen 10cm. Huvudet var inte riktigt rätt/"fixerat" och fick därför ställa mig på knä. vid 13.30 såg allt bra ut och vid 14.30 kom krystningsvärkarna och 14.43 kom Ossian trots krysningsuppehåll. Eftersom det gick så fort sa dem åt mig att hålla emot en krystningsvärk när de såg huvudet men han ville komma ändå :) Så ungefär 3,5timme från första värk.

JO det är de som är så spännande. Andra barnet kan vara större så att det tar längre tid. Jag längtar verkligen till förlossningen :)

HUr är det med dig annars? blivit bättre med foglossningarna?  
    Nä, får hoppas på det för jag vill verkligen inte bli större än med Leon för då var magen gigantisk :p Men en kompis hade 44 i SF-mått och hennes bebis var mindre än mig så man verkar inte kunna gå så mycket på det.

Okej, för mig kom krystvärkarna igång direkt när jag öppnat mig. Behöver ju inte ta längre tid bara för att det är större. Det är ju kraften i värkarna och sånt som spelar in också.

Jodå, just nu är foglossningen inne i en bättre period så det är mest åderbråcken och ljumskbråcket som gör ont, och så känner jag ju av fogarna vid ansträngning men inte inte så mycket annars så det är skönt. Hoppas det fortsätter så. Börjar känna mig lite otymplig nu. Magen växer så det knakar :p Går in i tredje trimestern idag :) Andningen är nog lite bättre men känner fortfarande av det, men min bm sa ju att det var helt normalt.

Hur mår du? 
  • minjalin

Maajsi, jag är så ledsen! Finns inga ord, men förstår att ni just nu är mitt uppe i eran värsta mardröm! Massa styrkekramar till er!

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-14 12:21:53 följande:
    Haha ja jag förstår det. Blir så jobbigt helst då man har en "liten" att ta hand om nu. Nä man brukar inte kunna gå efter sånt. Konstigt nog. För vissa har ingen mage alls. Nästan så att det inte syns och man tror att bebisen bara kommer ligga runt 3kg men sedan kan en 4kg titta ut :) Roligt de där.

Tycker att det var konstigt att det inte gjorde de för mig. Var till och med tvungen att kolla på papprerna när jag skrev. Jag hade verkligen inga intesiva krystningsvärkar, de hade stängt av droppet och jag upplever att jag fick krysta mycket själv. Fast jag hade bara fyra-fem krystningsvärkar så det kan ju vara därför jag inte upplevde dem. 

Skönt att det är bättre i perioder iallafall. Jag får också lite ont/öm vid ansträgning. Men inget jag lider av. Har de blivit större, åderbråcken? Ja jag för står det. Det är inte länge kvar nu för dig och jag känner att det kommer gå rejält fort fram till nyår. Har två stora kurser att göra klar på 8veckor(börjar två nya till veckan), så det blir inte att ligga på latsidan :)

JO och dessutom är du i den veckan också som det gör att det blir sämre att andas. Minns sista veckorna vad anfådd man blev. Fast svärmor tog ut mig på terrängpromenader bara för att hon ville att förlossningen skulle starta :P

Jo jag mår bara bra. Känner mig lite orolig hur jag ska hinna med skolan. Är ju tröttare än vad jag var i våras. Dessutom är det massa annat man ska fixa. Känns iallfall skönt att jag bara ska läsa på 50% till våren :) Frågade min BM och hon tyckte det inte var någon fara för mig att jag skulle börja simma, så jag ska förska åka iväg och simma 1ggr/vecka. Vet att dem brukar ha "mysfredag". De brukar ha levandeljus, lugnmusik och lite frukt och sånt man kan få äta på fredagarskvällar. Skönt att få rensa tankarna och ha lite egen tid. 
    Hehe, ja men annars överlever man väl det med ;)

Ja det är så olika det där. Min krystvärkar var jätteintensiva och gick inte att stå emot över huvudtaget utan det var världens reflex. Som en rejäl magsjuka fast andra hållet typ xD Kändes som att man vändes ut och in :p Så jag hade inga problem att känna när jag skulle krysta om man säger så ;)

Ja det är väldigt skönt, för det inte roligt när man har ont utan att anstränga sig. Åderbråcken är samma som innan så än så länge har de inte växt eller spritt sig så det känns skönt.

Ja tiden bara flyger iväg. Om 4 veckor går jag hem på graviditetspenning :o Tänkte slå in Leons födelsedagspresenter nu för imorn är det bara 3 veckor kvar tills han fyller 2. Usch vad tiden går fort. Hur blev han så stor? :p

Ja nu börjar ju magen bli lite ivägen och hjärtat pumpar mycket blod så jag blir superandfådd bara av att gå upp för en trappa :p

Oj, du har verkligen fullt upp nu då! Kommer säkert gå jättebra :) Är det roliga kurser du läser nu? Då brukar det ju i alla fall kännas lättare tänker jag.

Låter mys med simningen på fredagar :) 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-14 13:13:44 följande:
    JO man överlever någ mer än vad man tror ;)

Jo visst kände jag när jag skulle "ta i" men inte alls som du beskriver och kändes mer som om jag tog i själv. Det är väl de som är nackdelen många gånger med att man blir igångsatt. För värkarna innan kändes det mer som om jag skulle krysta. Då var det som du beskriver. men dem sa hela tiden till mig att det inte var krystningsvärkar. Så det blev lite som omvänt där med värkarna :P

Oj vad skönt att snart få gå hemma :) Jo det är verkligen ovanligt för att vara jag. Brukar alltid ha klart allt långt före. Ossian fyller om fyra veckor. Det enda som vi köpt är några disney filmer! Så jag får "stressa" för att vara jag. Har lite svårt att bestämma/veta vad vi ska köpa. Ossian lekar inte så mycket med leksaker. Känns som dumt/tråkigt att köpa nya kläder. Trots att det är de han behöver mest. Då alla byxor i stort sätt är för små.

Jo men precis. Helt otroligt vad mycket mer blod som pumpar i kroppen. Inte konstigt att man blir anfådd. 

JO det kommer nog gå bra. Har snart läst klart vård och omsorg. Väldigt lik som socialomsorg som jag redan läst. Så man har mycket hjälp att man jobbat och läst tidigare. Så den kursen var inga problem. Har dock inte gjort provet än. Sedan vet jag inte om psykiatri och människa, socialt och kulturelt är roligt :/ Men bara jag får G så är jag nöjd :)

Jo det har låt så himla mysigt när några har berättat, hoppas bara att de har samma i höst också :)
    Oj, ja det är konstigt det där med värkar :p

Ja det ska bli skönt att gå hemma och bara fixa inför julen och sånt :)

Vi var på gekås i ullared igår så nu har jag köpt klart alla julklappar och födelsedagspresenter till Leon. Han älskar leksaker och har blivit lite stor för många av sina (jag försöker hålla på att i princip bara köpa leksaker till födelsedag och jul och i och med att han fyller så nära julen så blir det ju lite så att han växer ur sina leksaker nu i början när han utvecklas så fort). Så i födelsedagspresent får han ett pussel som är kombinerat knoppussel och vanligt pussel för nu är knoppussel alldeles för enkla för honom. Så får han lite brio tågbanedelar för han älskar att bygga ihop sånna men har bara några få delar och ett lok och en vagn. Men han kommer få mer i julklapp från mormor och morfar med lite specialbitar och sånt. Sen får han några djur till duplo och en jättesöt service (han älskar servicer och låtsas koka kaffe och dricka och sånt men har ingen service hemma). Så kommer han få mat av mormor och morfar till servicen :P Resten av grejerna jag köpt får han i julklapp och då blir det en brandbil, en jättestor sopbil, ett pussel med musses klubbhus och en film med samma,  och en docka så han har en när bebisen kommer, en stor platta att bygga duplo på m.m. Och så har ju då mormor och morfar köpt lite grejer som matchar det han får av oss eftersom jag och mamma var där och shoppade tillsammans. Sen hittade jag en del grejer till bebisen och lite kläder till Leon och bebis samt lite mammakläder till mig :) Älskar att gå på gekås ^^

Ja det är sjukt att kroppen klarar av en graviditet egentligen :p

Men psykologi är ju roligt så det kommer säkert bli bra :) Härligt att du redan har massa grundkunskaper i vissa kurser :) 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-15 09:01:59 följande:
    Jag längtar också efter att få ta fram till jul :) Haha tidigt med det är väl för att man längtar så efter bebis!

Ossian har fått en hel del av sina kusiner. Så han har ett brio-tågset med olika tillbehör. Sedan så har han rätt mycket duplo också. Som jag skrev tidigare så leker han inte så mycket med leksaker. Han gillar mer att hjälpa till här hemma, så som städa, laga mat, baka eller hjälper pappa att skruva och fixa i garaget. Dessutom är vi så pass mycket ute att han inte hinner/för less att leka med sina leksaker. Fast bästa leksaken som han fått är sin dammsugare som han flitigt använder och sin "ritplatta". Funderar på att köpa några musikinstrument. Han har några hos farmor/farfar och gillar att spela flöjt, munspel(fast samtidigt vet jag inte om man vill sitta och höra flöjt/munspel hela dagarna ut :P). Funderar också på att köpa en servis och "mat". Han gillar också att laga mat. Men dock helst med våra pannor osv även fast han har egna. 

Har hört så mycket om gekås. Men tyvärr så finns det inte här. Vi har bara dyra leksaksaffärer så det blir mest att man beställer, för samma vara på barnenshus kan man finna för 40-50kr billigare på nätet, inte alla men många. Vi har dessutom väldigt få leksaksaffärer :(

Det är inte psykologi jag ska läsa. Har redan läst både A och B på gymnasiet. Utan psykiatri :) Men det är ganska roligt också :) 
    Ja alla barn är olika. Leon älskar ju bilar och traktorer och grävskopor och pussel och grejer och när han leker på dagis vill han gärna riva fram allt. Han är största bilälskaren på dagis :p Inget vi har gjort särskilt för att han ska gilla det utan han har bara vart tokig i det från början. Sen älskar han verktyg och sånt också men roligast är ju riktiga verktyg istället för hans leksaksverktyg ;)

Jo det finns ju bara en gekås i hela Sverige. Tar 1,5 timme för oss att köra dit. Tur det finns lite på nätet i alla fall :)

Okej, läste fel då :p 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-15 09:48:06 följande:
    JO visst gillar Ossian traktorer osv men inte så ofta han lekar med dem :) Han lekar mest med leksaker när han är borta. Men det är väl som med alla andra, vuxna som små. Alltid roligare att leka med andras leksaker :) JO precis, det är alltid roligt att leka med sånt som man egentligen inte får leka med :P

Tycker det är lite tråkigt/svårt att köpa helst när dem fyller år så nära jul! Fast har man hittat massor av saker är det perfekt att köpa de saker de inte fick när dem fyllde år i julklapp istället :)

Tycker att dem borde ha två iallafall :) Så hela Sverige kan få nytta :) Har sett att många köpt påslakan på gekås som liknar FÄRG&FORM men är säkert mycket mycket billigare! Gillar nämligen Färg&Form :)

Haha ja ibland läser man fel :) Hur var det för dig, skulle du börja läsa nästa höst?
    Okej, nä Leon leker med det hemma också när han har några, och det är lite dåligt på den fronten så det blir bra när han får lite till jul och födelsedag. Han får inte så mycket i födelsedagspresent utan får mer i julklapp. Tycker det är väldigt lätt att köpa till små barn för dom gillar så mycket. Svårare när de är typ tonåringar sen :p

Ja det hade ju inte vart dumt med 2 st :p Jag vet inte vad det är för märke. Är ju som sagt inte alls insatt i märkesgrejer ;)

Ja om jag kommer in på den utbildningen nästa höst så ska jag det. Annars får jag fortsätta gå hemma. 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-15 12:10:30 följande:
    Haha ja det är mycket lättare att köpa nu. Helst när dem inte har någon speciell önskelista som kan komma när dem blir 4år och uppåt :P Ossians kusiner är 7 och 10år och det är verkligen inte lätt. För de saker de önskar sig kostar en lite liten sak typ 500kr.

Nä det skulle inte vara dumt med två som är uppdelat på landet :) Nja märkesgrej vet jag inte. Finns på de mesta leksakssidor på internet :)

Okej, får hoppas att du kommer in :) Har du någon aning om det är en populär utbildning?
    Ja verkligen. Och det är bra med gekås för där är leksakerna sjukt mycket billigare. Men vi kommer ha en viss summa som vi handlar för och önskar dom sig dyra saker så blir det färre julklappar. Lika bra att vara hård från början :p

Nej jag tror inte den är så populär så jag hoppas på att komma in på första försöket :)

Nä har nog inte sett med massa moln på, eller så har jag inte tänkt på det bara :p 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-10-16 10:49:15 följande:
    Måste bara fråga hur ni andra gör med förlossningsbrev? För min del är det ett tag kvar men bra att vara ute i tid ;)

Jag hade inget till sonen. Visste inte vad jag skulle skriva och kände att jag inte behövde heller utan allt fick komma som det kom. Sambon och jag hade pratat, så han visste de saker han behövde veta.
    Jag skrev bara det där som man får göra hos bm i journalen med lite önskemål. Skrev inget eget och hade med till förlossningen. Handlade mest om önskemål med med eget rum så att sambon fick sova kvar på BB och lite att jag mest avr öppen för typ akupunktur och lustgas men kunde tänka mig epidural om jag verkligen behövde av nån anledning. Och att ajg var väldigt rädd för att spricka eftersmin min mamma spruckit hela vägen bak med sitt första barn. Tog det också mest som det kom. Med föräldrapenning har jag aldrig skickat papper utan det är jättesmidigt att fixa med på nätet :)
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)