• minjalin

89:or som är gravida! :)

viplanerar09 skrev 2011-08-29 16:37:27 följande:
    Glömde att skriva: Nu mår jag mycket bättre och sedan lite mindre än en vecka så spyr jag "bara" på morgonen. Ifall jag inte äter spyr jag inte men det är väldigt svårt att inte äta på morgonen då jag oftast är så hungrig. Jag brukar försöka lägga mig mätt på kvällarna så att jag kanske inte är lika hungrig när jag vaknar.

Åksjuketabletterna har jag inte testat. Funderar på om jag ska ta en varje kväll då de håller i ca 12 timmar och kanske slipper illamåendet på morgonen.

Nu är jag även helt säker på att jag minst har känt lilla hjärtat i magen i 1,5 vecka. De senaste dagarna har jag känt bebisen varje dag. Inte flera ggr men varje gång jag har lagt mig ner. Helst om jag lägger mig på sidan.

Känns helt fantastiskt. Tiden har gått himla fort och snart är det bara 5 veckor kvar till RUL. Håller alla tummar och tår att allt är bra med lilla hjärtat där inne :)
    Härligt att höra :)
  • minjalin

Hittade en ståbräda på blocket nu för 200 kr som ska passa våran vagn efter vad vi läst på nätet så den ska Gustaf och Leon åka och kolla på imorn. Håll tummarna att den ser fin ut :D

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-29 20:31:09 följande:
    Okej! Ossian brukar faktiskt ha polarn och pyrets skalbyxor, skaljacka och vindfleece jacka på vintern. Dem tycker jag är superbra. Han brukar bli alldeles för varm i overall helst då man går på stan. Dessuom säljer jag på tradera och jag brukar få mer än hälften av pengarna tillbaka på deras kläder. Så även fast dem är lite dyra så betalar jag bara hälften ändå :) Ossian har 92 nu. Ytterkläderna kommer han att kunna ha till våren också. Ytterkläder brukar man alltid få köpa en stl mindre än vad dem brukar ha. 

Okej, jag tror inte att Ossian behöver gå på dagis. Inte som han är idag och klarar sig fint med att bara vara hemma. Som jag skrev tidigare så har jag svärmor som är ledig rätt ofta och sedan är svärfar jämt ledig under vintern. Och de har honom mer än gärna. Så vi får väl se om han måste gå på dagis för att han blir rastlös eller om det går bra. Men inget som vi har planerat. 
    Så har vi också här på dagiset. Men det enda som känns lite små drygt när han bara ska gå 3h/dag är att det tar 30min fram och tillbaka. Så en timme går minst bort. och inte hinner man göra något på 2h inte :P

JO det kan bli lite dyrt helst om man kanske vill ha dubbla uppsättningar av ex, stövlar, mössor, vantar rengkläder osv. Känns jobbigt att måste dra alla kläder fram och tillbaka.

Jag har bara köpt tre body och två byxor. Köpte de som tröst att jag mått så dåligt och att det säkert var 100personer före mig när jag skulle skriva in mig på skolan, vilket gjorde att jag var tvungen att åka in dagen efter då jag hade tid hos BM.. :P
    Känns som om vi har en hel del att köpa. Vagn, ståbräda, spjälsäng, täcke, kudde mer av påslakanosv. Spjälsängen och tillbehör kommer vi att få av johans föräldrar. Egentligen var det tänkt att dem skulle köpa de åt ossian också men då fick vi spjälsängen av en kompis så de köpte tripptrappstol istället.  Sedan vill jag att den nya bebisen ska få sina egna filtar osv. För min mamma hade gjort så till oss barn och nu har jag tagit mina filtar hit där jag bor nu. Som roligt när man blir större att man kan få ta med sig sina egna filtar och andra barnsaker. Har ju de större saker som babysitter osv. så sedan blir det mest bara små saker som nya tuttar!

Okej. Vi hade en FIX-overall till Leon förra året och den funkade kanon. Sen när det inte var lika kallt hade vi lånade fleecefodrade regnkläder från ullared och dom funkade också super så det måste inte vara dyrt för att vara bra ;) Sen är det väl skillnad om barnen går på ett ur och skurdagis och är ute hela dagarna. Men kavatkängor har vi satsat på i år igen även om de är lite dyrare för vill inte riskera att han får skor där han fryser om fötterna eller blir blöt. De senaste två vintrarna har ju vart superkalla. Sen blir det mycket dubbla uppsättningar nu när han går på dagis. Leon kommer gå 3 dar i veckan 5 timmar när jag är mammaledig. Man får ha honom där 5 dar och 3 timmar men då hinner man ju typ hem och amma och ner igen nästan fastän vi bor typ 5 minuter från dagis. Så bättre med 3 dar i veckan. Får man heldagsmysa med honom några dagar också :)

Oj vad mycket ni har att köpa :p Jag ska väl köpa nåt täcke och lite sånt smått också till vaggan, men till spjälsängen får den ha samma som Leon. Använde vagnstäcket sist i vaggan men nu lutar det åt att det blir olika. Sen får vi nog köpa ny kudde till spjälsängen för den har blivit alldeles platt :p
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-29 21:40:58 följande:
    Nä självklart behöver inte de dyraste vara bäst. absolut inte. Men en kompis jobbar på dagis och rekommenderade varmt polarn och pyrets kläder då hon säger att dem barn som har de kläderna aldrig är blöta, fryser och kläderna håller(om de mot all förmodan skulle gå sönder så behöver man bara gå till affären så skickar dem till pop fabriken. Går det inte att laga får man nytt även om plaggen är flera år. Har stått bakom en mamma som fick ny jacka för att dem inte kunde fixa dragkedjan). Dessutom har dem snygga kläder. Så efter första så var jag såld :) Helst då man får så pass bra i andrahandsvärde. Köpte en pop skaljacka på tradera där tre barn hade haft jackan och den såg som ny ut. Det tror jag inte HM jackor skulle klara och man skulle inte få mer än 25kr för en sån jacka :) 
    Vi kör på kamik skor och dem är verkligen toppen. Vi var ute efter kavat eller kuoma skor. men blev rekommenderad dessa skor av skohandlaren. Ossian hade bara en tunn ullstrumpa och han var super varm. Om jag inte minns fel ska skorna klara upp till -32 och du ska fortfarande ha bra blodcirkulation i fötterna. Tyvärr verkar det inte som om hans fötter växer så himla mycket. ska åka in till sko affären för att både mäta de skor vi har nu och ossians fot. Troligen kan han ha skorna. så det får bli nya till våren. :)

Nja inte så himla mycket tycker jag inte. Egentligen behöver vi inte köpa nya påslakan och så men det är ju alltid roligt med lite nytt :) Vi kan ha ossians spjälsäng med då måste vi måla om den. Han har nämligen tuggat väldigt mycket på den. Så då köper jag hellre en nya :) För jag målade spjälsängen från träfärgad till vit och de runda pinnarna till mintgrönaktig. Det var ett helveta att göra och gör inte om det :P

Jo gillar man pop så visst. Personligen tycker jag de har väldigt tråkiga kläder så har inte köpt ett enda plagg där. Mest rött och randigt och blått typ :p Men smaken är som baken. Leon höll sig supervarm i sin FIX-overall med ett tunt fleeceställ när vi hade 15 minus och skorna hade han bara vanliga strumpor med en extra ull sula i och fötterna var så varma och goa så. Kallare än så får vi inte här och det var ändå extremt mot vad vi brukar ha. Sen säljer jag inte vidare nåt direkt utan saparar till nästa barn. Tycker det är meckigt och omständigt och säljer bara nån gång ibland om jag vet att det är sånt jag får pengar för. Sen lånar jag och min kusin ut kläder till varandras barn för hon har en på 4 år och en på snart 1 år så Leon har fått låna massa kläder av den store killen (med ytterkläder och sånt för ärvda vanliga barnkläder ser oftast så urtvättade ut) och dom ytterkläderna har han haft på dagis och dom är från ullared och har håll även när Leon använt dom, men visst får man inte mycket om man äsljer dom. Men när jag tittar vad en popoverall kostar på tradera och du säger att det är halva priset man säljer dom för blir jag nästan mörkrädd. Dom ligger ju på över 700 kr! Då kan jag köpa många nya overaller på HM eller Lindex om dom skulle gå sönder och komma upp i samma summa ;) Nä men man får ju gå på det man gillar bäst helt enkelt :) Jag har aldrig vart mycket för märkeskläder men sen skulle jag inte köpa skit till min son heller. Hade jag märkt att han frusit och blivit blöt i sina ytterkläder hade jag ju självklart köpt dyrare men eftersom han inte blir det trots ovanligt kalla och blöta vintrar mot vad vi brukar ha så ser jag ingen anledning att betala mer än nödvändigt :)

Okej. Leons spjälsäng är jättefin trots att hans kusin haft den innan men han har inte bitit så mycket. Förstår om du inte känner för att måla om den. Att måla spjälor är nog ingen jättehit xD Men det är verkligen roligt att köpa massa nytt, men vi hade mer råd med det med Leon än vad jag känner att vi har den här gången. Har ju vårat sparkonto som nästan ligger på samma igen som det låg när Leon föddes men jag ska söka en utbildning nästa höst och kommer jag in på första försöket får Gustaf gå hemma 1 år och jag vill helst inte ta studielån så det kommer bli jättetajt så därför vill jag kunna spara så mycket på dagarna som möjligt när jag går hemma för sen om Gustaf ska vara hemma behöver han ta ut mer för att vi ska ha råd. Med Leon tog jag ut 1-3 dagar i veckan hela året men skulle Gustaf göra det som tjänar så mycket bättre än mig om jag dessutom pluggar och knappt får nån inkomst skulle det inte gå :p Men kommer jag inte in på första försöket så är det ju rätt lugnt på pengafronten för då kommer vi ha det ungefär som vi haft det nu. Inga jättepengar men vi klarar oss utan problem :) 
  • minjalin

Kan tillägga att vi fått en t-shirt från polarn och pyret till Leon i stl 86 när han fortfarande hade stl 80 och den var så liten så han kunde knappt ha den medan alla andra 86 kläder vi hade var för stora ;)

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-30 19:52:12 följande:
    Oj, ser att du verkligen inte har någon koll alls på deras(pop) kläder. De är faktiskt de kläder som har mest unisex kläder och dem med mest färglada. De har alltid den klassiska tröjan röd/vitrandig och blå/vitrandig eftersom det var första kläderna för pop. Om man jämför med HM och Lindex på killsidan så är det väldigt mörka färger. Ullared kan jag inte uttala mig om eftersom vi ej har det här i umeå.
    Dessutom är kläderna inte så dyra heller. Snittet ligger en långärmat på 145-175kr. Byxor på HM och Lindex ligger runt 149-199kr. Pop mellan 199-299kr. Ser även att det bara skilljer 100kr på en fix overall och en pop(enligt viföräldrar kostar fix overall 799kr och pop 899kr) :)

Jag kan ju bara gå efter mina egna erfarenheter och vad kompisen säger hur kläder funkar på deras dagis/förskola. Sedan funkar varken lindex, h&ms kläder för våra vintrar och inte om man spendera hela dagen ute med skotern. Sambons brors barn fryser bara så fort dem varit ute en liten stund och blir alltid blöt. Fast vi har nog kanske kallare här. Inte vet jag!!

Dessutom har iallfall H&M:s kläder väldigt farliga kemikalier i deras kläder så till och med dem som jobbar på affären måste ha handskar för att packa upp varorna. Jag ser inte bara på kvalitet och vad som är märkeskläder utan jag tänker på allas hälsa också. Dessutom har h&m slaveri som tillverkar deras kläder. Deras anställda på turkiet lever i väldigt farliga kemikalier där både fötter och händer fräter på dem....
    Pop har även vissa kläder som är mindre just för smalare barn. Det har jag också upplevt och då har jag frågat dem på affären och fick de till svar :)

Smaken är som baken som du skriver men jag har också haft h&m(innan jag fick höra om deras kläder), lindex i dem mindre kläderna då jag tyckte det var väldigt dyrt att köpa "dyra" kläder när dem växer ut dem på två veckor... Och alla deras kläder har jag fått kasta. Urtvättade, trasiga eller inte håller formen. Ändå tvättar jag alltid alla barnkläder ut och in för att de inte ska bli förstörda lika snabbt... 

Jo det var verkligen jobbigt att måla. Mycket trix och fix. Eftersom den var träfärgad så blev det två -tre varv eftersom jag valde så ljusa färger. Nä det syns väl mest där Ossian tuggat just för att jag målat den. Skulle inte synas om den var i träfärg eller om den var köpt vit :)

Det är smart tänkt. Synd bara att man måste ta ut minst 5dagar efter att dem fyllt 1år. Om man inte jobbar eller gör något annat som skyddar sitt sgi.

Jo fast nu jämför väl du antagligen på HMs och lindex pojkavdelning. Som jag skrivit innan får jag handla på babyavdeleningen till Leon eftersom han är liten. Sen är alla overaller jag sett på polarn färgglada men oftast enfärgade (typ svart och rött och det tycker jag är trist) sen bor jag i göteborg så vi har inte speciellt kalla vintrar. Är ju skillnad om man bor i norrland som du verkar göra. Sen har vi bara en liten polarn och pyretbutik, en lindex och en hm att välja på att köpa barnkläder från om jag inte ska köpa allt på nätet så då kan man inte styra så mycket över om det är dåliga arbetsförhållanden och grejer. Sen är det ju oftast nåt plagg dom hittat när dom gör sånna där giftkontroller, inte att alla kläder är sånna. Men jag tror inte vi kommer så långt i den här diskussioner. Tycker du ska lära dig att acceptera att alla faktiskt inte har råd att köpa dyra kläder för för mig är pop dyrt. En tröja kostar som du säger 149 medan den kostar under 100 för mig eftersom jag köper på babyavdelningen på lindex eller hm, plus att  man får massa rabatter och bonuskuponger från hm och lindex. För Leons fixoverall betalade jag inte mer än 300 kr. Men som sagt, babyavdelningen. Och där finns det massa unisex. Sen kan jag inte svara på pojkavdelningarna eftersom jag inte handlar där.
  • minjalin

Dessutom är du antingen dålig på att känna på kläderna om det är bra kvalitet eller så har du extrem otur för jag har handlat nästan hela Leons garderob på hm, lindex eller ullared och väldigt få kläder har blivit fula snabbt i tvätten. Och de som har det har jag gått tillbaka med och fått pengar tillbaka eller ett nytt plagg. Däremot köpte jag en märkeströja på baby och barn mässan i gbg som jag hade otur med så den blev urtvättad efter ett par tvättar (färglad randig t-shirt) men det var mässpris så den var inte så dyr på mässan men då kan man ju inte gå tillbaka med den. Men är oftast duktig på att känna om det är bra kvalitet och då kan man handla billigt, men ibland gör man ju missar men fördelen med at tha handalt i en butik nära är ju att man då kan gå tillbaka med det. Sen gör det mig inte så mycket om nåt från ullared blir fult eftersom en body där kostar mellan 30 och 50 kr och allt är snorbilligt. Det mesta har ändå hållt sig fint som jag köpt där.

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-08-31 13:07:41 följande:
    Inte overallen. Men kläderna jämför jag med barnavdelningen. Då vi köpte det mesta från H&M, lindex kappahl från 50-68. Lindex och kappahl har riktigt bra kvalitet. Tyvärr inte hm. Det är ju inte bara jag som tycker hm har många kläder i dåligt kvalitet. Som jag skrev tidigar köper vi mest byxor från dessa affärer då jag tycker dem har bra kvalitet på jeans och tjockare byxor. Men det kanske du missade. Tröjorna har en tendens att töja ut sig, bleknar eller gått sönder i sömmarna. Tror inte dem har gjort giftkontroll på enbart vissa plagg...
    Men det är väl ingen lönt att skriva till en "expert". För du vet ju hur pops kläder är, då borde du ha koll på att man två ggr/år får kupunger från pop beroende på hur mycket du handlat för. H&M har bara 1ggr/år. Och jag brukar få runt 600-700kr/per år. Varje gång man får pengarabatt får man andra erbjudanden också. Dessutom har de varje månad eller om det är varannan månad 10% på hela köpet. Sedan har de olika erbjudande som ta en tröja+byxa 100kr rabatt och sedan sänker dem priser på vissa kläder och andra erbjudanden. Så dem är lik som alla andra affärer.

Dessutom har jag inte hört några andra än pop som har flera test dagisar som får testa kläderna från pop just för att dem ska kunna utvecka och bli så bra som möjligt. Självklart har de vissa kläder som inte är så himla bra, ex. så har dem haft problem med gummisnodden som man har under skorna. Dem har fått de riktigt bra nu och blir bara bättre för varje ny kollektion just för att dem har testdagisar. För att få så bra kläder som möjligt!!

Vi handlar inte heller på pojkavdelningen och tycker fortfarande att det är få och lite kläder för killar, även här är det inte bara jag som tycker det. Men man har olika smak. Gillar inte spindelmannen och massor av andra tryck, bad boy och vad det nu är för märken... Men gillar man det så är det ju superbra. Tjejavdelningen skulle jag nog hellre köpa på andra ställen än just på pop. Då de finns en hel uppsjö av tjejkläder på andra köpställen...

Då måste svägerskan också haft väldigt otur. Hon handlade i stor sätt alla kläder på H&M(hon handlade mycket och jag har säkert letat igenom 5-6kartonger med bara barnkläder mellan 50-92, Så hon han inte använda barnens kläder mycket när dem var små eftersom hon hade så himla mycket) och det var inget som jag ville ha eftersom det var urtvättat, trasiga i sömm, vida och passformen har gått ur sig och jag vill iallafall inte att Ossian ska gå med urtvättade kläder.

Och jag klankar absolut inte ner på dem som inte har råd att köpa pop kläder, lika så tycker jag inte att man behöver klanka på människor som köper från pop eller andra "märkeskläder". Jag gav dig bara ett tips på att stadium och pop hade bra höstkläder. Men jag ska sluta komma med tips eftersom det verkar som om du har väldigt stor koll vad som är bra kvalitet och inte! 

Jag har inte sagt att det är dålig kvalitet eller hur det fungerar på pop mer än att jag fått en tröja därifrån som var helt värdelös. Jag får ofta rabatter från hm men då handlar jag ofta där både till mig och själv och Leon och då får man mycket rabatter. Och jag har inte haft några som helst problem med att dom går sönder eller tappar formen (tvättar i 40 grader ut och in) och när det nån gång hänt har jag bara gått tillbaka med dom. Dom brukar inte vara svåra med reklamationer efter min erfarenhet i alla fall. Men sen har jag även sagt att jag tycker kläderna på pop är tråkiga, smaken är som baken. Jag tycker hms och lindex kläder är jättefina för barn och på babyavdelningen finns inte massa spindelmannen och sånt, det är på pojkavdelningen som är för stor för Leon. Och dom priserna som du i alla fall skrev innan gäller inte barnavdelningen utan pojkavdelningen. Byxor kostar inte över 100 kr på babyavdelningen om det inte är hängslebyxor eller liknande. Sen svarade jag bara på ditt tips att det inte var min prisklass och det var då du började klanka ner på billiga kläder så skyll inte det på mig. Sen har jag läst många tester i GP i alla fall där dom testat regnkläder och liknande och då har dom med massa olika butiker, bl.a. lindex och hm och nån  gång vet jag att det var nåt om nåt gift i hm's kläder men då stod det också att det hade hittats i nåt plagg av dom de testade och dom gör ju stickprov när dom gör sånna saker. Dom kan ju inte gå runt i varenda butik och prova varenda klädesplagg som finns.
  • minjalin
    Dom flesta ska tåla 60 enligt märkningen men jag kör som sagt i 40 då jag tvättar med våra kläder och fläckarna går oftast bort med fläckbortagningsmedel så jag kan inte svara på om dom lever upp till sina 60 grader. Skulle jag bara köra Leons kläder ensamma så skulle maskinen gå halvfull jämt för han är så varm så ofta springer han runt i bara blöja här hemma så det smutsas inte ner så mycket. Kanske blir skillnad nu när han börjar dagis ;) Tänkte prova att greja med modellera med honom i eftermiddag och se om han klarar av det. Trycka ut med former och sånt :) Han är ensam på dagis nu, men inte en tår när jag sa hejdå utan han bara vinkade och sa hej då och fortsatte leka och dom har inte ringt än så det har förhoppningsvis fortsatt bra. Han ska äta lunch där för första gången halv tolv så ska jag hämta honom vid tolv. Blir spännande att se om han orkar äta. Har vart vaken sen 6 så han är nog bra trött nu :) Får nog bli att hämta honom med vagnen om jag inte vill bära honom hem ;)

Jodå, har börjat må illa igen sen jag började jobba så det kanske är tröttheten som gör det när man jobbar. Har bara mått illa på nätterna senaste tiden men igår när jag åt frukt till mellanmål på jobbet fick jag rusa på toa och allt kom upp. Middagen fick jag behålla även om den åkte upp och ner ett par gånger, men åt långsamt och så kom Gustaf med mina armband så kanske var det som gjorde skillnaden. Har haft skitont i fogarna på jobbet tisdag och onsdag plus att åderbråcken har gjort jätteont när jag jobbat, men förra veckan gick det bra så det går väl i perioder så förhoppningsvis är det snart bättre igen. Har vart iväg 2 ggr på akupunktur och har inte märkt nån skillnad än men det tar oftast några gånger innan man märker nåt så vi får se. Tur man har tensen och bältet på jobbet.

Hur mår du nu? Mår du fortfarande illa? 
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-01 12:34:35 följande:
    De tar ju lite mer "stryck" om man tvättar i 60 eller?! jag brukar blanda med våra underkläder så det blir inte ofta halvfulla. Då han tråkigt nog har mycket lika färger(rött).. Fast det skyller jag mig själv för för jag tycker han passar så bra i rött :P Haha då har vi två lika barn då. Ossian springer största del bara med blöja också. Han är alldeles för varm för kläder. Vi har inte ens startat värmen i huset än. Ossian skulle rinna bort... Då vi har pelletskamin i huset. Nä de blir inte så himla smuttsiga när dem är hemma... När dem är ute så är de ju ytterkläderna som blir smuttiga så här års.

Roligt med modellera. De kanske man ska köpa till honom :) Han är inte så för leksaker utan vill helst hjälpa när man bakar, lagar mat osv. Då kanske han tycker det är roligt :)

Skönt att han inte blir ledsen. Hoppas verkligen att Ossian kommer trivas också när han börjar. För jag skulle verkligen inte klara av att bara gå om han blir jätteledsen. Aldrig. Jag skulle gå grinandes därifrån då... På ert dagis har ni så att de ringer ifall de blir ledsen osv? Har hört skräck exempel på en flicka som hade grinat hela dagen efter mamma och pappa utan att de ringt till någon av dem och sedan fick de veta de när de hämtade henne. Eller om det var en pojke. 

Oj låter inte roligt med att illamående har kommit tillbaka. Håller tummarna att det bara var/är tillfället. Jo man blir ofta mer trött osv när man jobbar, tycker att alla ska få minst tre månader havandeskapspenning. Hoppas att det hjälper med akupunktur :) Kan verkligen inte föreställa mig hur jobbigt det är med foglossningar då jag bara hade ischias liknande från svanskotan ner under rumpan. Sedan om jag ansträngde mig och gick häftigt åt sidan så var det som om någon slog ett slagträ mellan benen. 

Sedan i helgen har jag mått riktigt bra. Har kommit underfund att jag inte får äta något på morgonen för då kommer det upp. Men ack så svag, hungrig och yr/konstig jag blir men hellre de än att måste spy :) Så hade jag jobbat hade jag inte kunnat jobba på morgonen. Har väldigt svårt att åka bort på morgonen... Sedan har jag börjat känna samma som jag hade mes ossian. De där ischias liknande i svanskotan som strålar ner under rumpan och ibland om jag vänder mig för häftigt i säng eller soffa så låster det sig som i ryggslutet. Fast de hade jag innan jag blev gravid men mer kännbart nu. 

Har du läst någonstans att de funderar på att pappan ska få 20 pappadagar vid födseln istället för tio? 

Ja de tar mer stryk. Vi bor i lägenhet men har inte heller på nån värme än (tror inte ens den är påsatt från centralen så det hjälper nog inte att sätta på elementen men som sagt behövs det inte för då rinner han bort :p

Leon älskar leksaker men han älskar även att hjälpa till hemma med tvätt, diskmaskin, baka och städa så vi får se vad han tycker om modellera :P Nu har han somnat efter dagis så får vi sätta oss med det sen. Han hade inte fällt en tår och han hade ätit nästan 2 portioner med lax och potatis och grönsaker så han äter mycket bättre där än hemma så det är skönt. Här är han jättejobbig med maten oftast men vi försöker att inte truga utan vill han inte ha så slipper han väl då. Dom får bara hemlagad mat där så det är jättelyxigt :) Personalen är jättegulliga och dom låter absolut inte barnen gråta i flera timmar utan att ringa. Lite grann får dom ju gråta men är dom otröstliga och inte slutar så ringer dom så man får komma och hämta. Dom tycker det ska vara en positiv upplevelse med dagis så det känns så tryggt att lämna honom där :) Speciellt när han knappt kan bärga sig på morgonen utan kommer in och väcker oss på morgonen och säger "åka dagis" :p Men hur roligt han än tycker det är så skulle jag aldrig vilja ha honom där heltid. Han behöver träffa mamma och pappa också.

Jo det är inte roligt med foglossning men är väldigt tacksam att jag inte har sån som gör jätteont hela tiden så man inte kan sova. Jag ska gå ner i arbetstid i oktober och sen hoppas jag på havandeskapspenning. Ska skicka in papprena på fredag.

Jobbigt med ichias :( Det där med att det hugger till vid fel rörelser hade jag också med Leon och det kommer nog med denna med men ahde det nog mest när jag var höggravid med Leon.

Jag har inte hört det där med 20 pappadagar men jag har hört att för de barn som är födda från januari nästa år så får föräldrarna plocka ut sammanlagt 30 dagar ihop så man kan ta ut på samma dagar, men då går ju dagarna åt snabbare för då går det ju 2 dagar om dan, men det är bra för dom som inte sparat semester eller sånt och vill vara hemma längre än de där 2 ynka veckorna som papporna får vara hemma i början. Gustaf har sparat 3 veckor semester så han blir hemma 5 veckor när bebisen kommer. Men det hade vart kanon om dom fick 20 för dom dagarna ligger ju inte på de vanliga föräldradagarna så de tar ju inte slut snabbare då bara för att man plockar ut 20. Hade vart skitbra. 
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)