• tjej25

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej jag o fästmannens va på vårt första möte idag ang PGD på Karolinska för info om behandlingen. Vi ska gifta oss nästa sommar så vi har bestämt att vänta med behandlingen tills efter giftemålet. Men jag hänger gärna med här för att snappa upp tips och trix inför allt. Finns det nått man kan göra för att öka sina chanser inför behandlingen för att maxa befruktningschansen?!

• tjej25

Vi fick vår remiss skickad av min killes spec dr i slutet på juni ungefär. Fick besked om tiden för ca 1 månad sen. Så de höll ju de 3 månaders väntetiden ganska bra ;) läkaren vi pratade med idag sa att när vi väl vill sätta igång är det bara att höra av sig så tar det ca 3-6månader innan behandlingen kan sätta igång. Ååh allt känns så spännande nu :D hoppas eran remiss kommer iväg snabbt :)

• tjej25

Han sa att det brukar vara väntetid på att få börja behandlingen.. Ja vi pratade oxå om ett eller två ägg och som det känns idag vill vi sätta in två ägg om det går :)

• tjej25

Ja det gick att välja två ägg om man ville eftersom det tydligen ska vara svårt att frysa embryon som har genomgått embryobiopsi. Det enda är ju att det måste finnas två friska ägg att sätta in igen så det beror nog mer på det fattade jag det som. Hoppas väntetiden inte är allt för lång för er!! Ska ni göra i Sthlm eller i Gbg??

• tjej25

Prizzi - grattis va roligt!!! Satte du in två ägg samtidigt eller har du gjort syskonförsök med lyckat resultat oxå? Och vilket försök gick det på? Sen undrar jag oxå om det går bra med allt och man får ett barn och sen vill försöka med syskonförsök får man tre nya försök då eller hur funkar det?

• tjej25

Kattflickan - grattis till ditt +!! Hoppas allt går bra nu och att ni kan få reda på kön på ert RUL :) Det jag fick reda på idag av läkaren va att embryon har svårare att överleva om man hade gjort embryobiopsi vilket man gör vid PGD, alltså det blir "svagare" när man tar ut celler för diagnostiken. Men jag kommer tyvärr ej ihåg om det va nedfrysningen eller upptiningen som va det känsliga..

• tjej25

Simple82 - jag förstår hur du känner med all stress och så.. Jag är likadan, är så otroligt rädd att de tre försöken inte ska funka :( jag har oxå vikt att gå ner inför bröllopet men framförallt för PGDn. Men det är bara att kämpa på och försöka ha positiva tankar!! :)

• tjej25

Ringring - tack känns väldigt skönt att ha hittat hit :) jag får prata med Huddinge och kolla med dom hur det är med syskonförsök helt enkelt.. Så krongligt att det ska vara olika överallt.. Men men vi har iaf tänkt att sätta in två ägg så förhoppningsvis behövs inga syskonförsök :) hoppas allt går bra med din graviditet!! Grattis till tvillingarna!!

• tjej25

Prizzi - vad härligt att det gick på andra försöket!! :) hur gamla är dina barn nu? Att inte stressa och ta det lugnt ska jag komma ihåg, får hoppas bara det inte är för stressigt i skolan när det väl är dags ;)

• tjej25

Prizzi - va härligt med två små sötnosar :) ååh jag längtar verkligen när jag hör om era små under!!

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång