Jag ställde den frågan när vi var på info möte i Huddinge och det svar jag fick var att man överlag inte har så många ägg att välja mellan eftersom att fler med största sannolikhet kommer att sållas bort samt att vi vanlig Ivf så behöver man enbart att leta efter det allra finaste ägget när man gör pgd så finns inte möjligheten att enbart välja ägg utifrån hur dom ser ut och hur snabbt dom delar sig. När man gör pgd så får man välja det ägg som är "friskt" men det är inte säkert att det är de ägget som ser allra finast ut. Det var den förklaring jag fick så om man får tillbaka ett friskt ägg som är en 10 poängare så är chansen lika stor att lyckas som vid vanlig Ivf.
Kattflickan skrev 2012-03-15 16:26:57 följande:
Hej,
En fråga: varför är det svårare att lyckas med PGD än vanlig Ivf? Om man väl kommer till ET så har ju oftast ägget utvecklats till blastocyst och det brukar ju vara bra i Ivf- sammanhang. Så varför är det lägre successrate för PGD?
Eller räknar de in att ett visst antal inte kommer till ET pga att många ägg faller bort pga att de är sjuka? Men borde man inte då ha samma förutsättningar om man väl kommer till ET?
Millan