Stressen inför försöken kände jag också, var självklart överlycklig över att äntligen få hjälp men samtidigt var jag livrädd över att inget av våra 2 försök skulle lyckas, livrädd över att jag inte skulle få ut några "friska" ägg osv. Tänk ifall jag bara hade "sjuka" ägg?
(Vi hade ju sagt sedan innan att vi ville ha tillbaka 2 ägg ifall möjligheten fanns men jag vill ändå poängtera att det var inget jag såg som en självklarhet jag vågade inte ens tro att det skulle finnas 2 "friska" ägg, mitt fokus låg på minst 1 "friskt" ägg och ifall det fantastiskt nog skulle finnas fler "friska så skulle vi bara se det som en bonus.)
Det som hjälpte mig var att försöka se andra vägar att gå ifall vi skulle misslyckas med PGD som ex äggdonation, adoption. Både jag och min man bestämde oss för att inte ge upp, vi skulle bli en hel familj med levande barn hos oss, så vi försökte se alla möjligheter. Det hjälpte faktiskt att veta att ifall vi misslyckas så är det inte kört, det finns andra vägar att gå.
Vill också berätta att ang betala för behandling själva i Sverige ska tydligen vara möjligt nu. Jag var med i en radio intervju i sverigesradio i sommras ang PGD och orättvisorna. Reportern hade då haft kontakt med Huddinge och de hade då sagt till henne att det nu skulle vara möjligt att bekosta PGD själva hos dom. De hade inte tagit emot någon privat patient än men de sa att möjligheten fanns. Vet att när vi var på vårt 1:a besök så frågade vi ang detta och vi fick då till svar att de önskade att de kunde erbjuda det till par så att de kunde bekosta det själva men att de i nuläget inte hade de resurser som behövs för att genomföra det. Ni som ska på besök på huddinge kan ju ta upp frågan ifall ni känner för det. Det är ju i sådana fall en möjlighet till syskonförsök. Kanske stämmer det kanske inte, men det är ju värt att fråga.