• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • simple82
    Tez skrev 2012-09-29 15:55:55 följande:
    Tack simple82!
    När skickades eran remiss?
  • Tez

simple82: Remissen skickades i slutet av maj och i tisdags fick vi reda på tiden den 22/10!

• simple82

När började ni skydda er under sex inför pgd? Står ju man ska skydda sig.. Kanske inte så klokt bli gravid naturligt..?

• Tez

simple82; Ja jag antar att det inte är så många nybesök under semestertider! Väntan på första tiden kändes låååååång! Nu är det ändå på gång liksom! Vi blev inte direkt rekommenderade att inte bli gravida naturligt när de fick svaret om min mans balanserade kromosomfel. De sa inte rakt ut att vi skulle skydda oss men vi resonerade kring det, vi har ingen lust med fler missfall och skulle fostret leva så skulle det bli tidigt prov på moderkakan om jag förstod rätt... Så nu kör vi kondom! Faktiskt rätt skönt att inte tänka på ägglossningstider å allt sånt!!

• simple82
    Tez skrev 2012-09-30 11:30:20 följande:
    simple82; Ja jag antar att det inte är så många nybesök under semestertider! Väntan på första tiden kändes låååååång! Nu är det ändå på gång liksom! Vi blev inte direkt rekommenderade att inte bli gravida naturligt när de fick svaret om min mans balanserade kromosomfel. De sa inte rakt ut att vi skulle skydda oss men vi resonerade kring det, vi har ingen lust med fler missfall och skulle fostret leva så skulle det bli tidigt prov på moderkakan om jag förstod rätt... Så nu kör vi kondom! Faktiskt rätt skönt att inte tänka på ägglossningstider å allt sånt!!
    Förstår de känns som långtid, tycker allt tar sån tid *haha* Jaha ni har missfall bakom er då förstår jag ni skyddar er.. Lycka till nu, gud va spännande!! =)
  • Tez

Tack simple82! Ska bli spännande att följa er resa också!

• simple82

Testar dom även för DS vid kollningen innan insättningen? De sätter väll inte in nått med DS när de ändå kollar på kromosomerna så man måste testa igen sen för DS och såna saker?

• simple82

Jo vad gjorde ni för undersökningar innan remissen gick till Huddinge? Ghjorde ni nått vul el nått sånt?

• RingRing

Vi började köra avbrytet samlag samt att vi undvek sex runt omkring äl efter att vi fått avbryta vår graviditet nästan halvvägs i jan 2011. I fall vi hade sex i äl tider använde vi kondom. Vi valde att inte skaffa något annat preventivmedel eftersom vi har haft det svårt att bli gravida spontant. Men vi var ändå noga för vi båda kände att vi inte skulle orka gå igenom en spontan graviditet igen och kanske riskera ett till sent avbrytande. Vi hade redan förlorat och begravt ett fullgånget barn och avbrutit och begravt ett barn nästan halvvägs, vi skulle inte klara av att riskera ännu en förlust.

På oss så kollade dom enbart efter vårt genetiska fel, alltså dom kollade bara så att embryorna hade rätt antal av kromosom 12 och 16 och så tror jag att man alltid gör, att man enbart testar efter det genetiska felet man bär på.

De undersökningar jag och min man har gjort innan remissen gått iväg till Huddinge är, utredning och konstaterade utav balanserad translokation, min man har lämnat spermaprov x antal ggr, infektionsprover på mig, fsh prov, amh prov, ämnesomsättnings prover. Tror det var allt. När vi var på vårt första besök på Huddinge fick vi beröm över att allt var i sin ordning i vår journal/remiss, det var inga prover de saknade och ville att vi skulle ta om. Jo förutom att min man fick lämna ett nytt spermaprov men det sa de var rutin, att de alltid ville att mannen skulle göra det när man var på 1:à besöket. Läkaren vi träffade på vårt 1:à besök gjorde också en vul undersökning på mig för att bestämma behandlig inför IVF= vilka preparat och hur många enheter jag skulle börja med, sedan skrev hon ut recept och en bm gick sedan igenom med oss hur jag skulle ta nässprayen och hur jag skulle ta injektionerna osv.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång