• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • RingRing

PD1984 välkommen hit förstår att allt är nytt för er men det är bara att fråga på här i tråden vi är i lite olika faser, så undrar du något så är det bara att fråga.

Simple de sa till oss när vi skulle få tillbaka våra embryon att de har haft en relativt hög tvillingfrekvens. Det beror troligtvis på att de är väldigt generösa med att sätta tillbaka 2 ägg istället för 1, eftersom att det är svårare att frysa ner ägg som man gjort PGD på samt att många gånger kanske embryorna inte är utav topp kvalité vilket ger oss lite sämre chans att lyckas än vid vanlig IVF.

Snuffan jag fick inte heller så mycket biverkningar, lite huvudvärk och små finnar i pannan. Vi valde ju som sagt att ta tillbaka 2 embryon, vi resonerade som så att vi bara skulle bli glada ifall det visade sig att båda fäst eftersom att detta troligtvis kommer bli vår sista graviditet och hellre att jag får tillbaka fler ägg än att riskera att dom ska kasseras. Vi ser och såg inte tvillingar som något jobbigt utan som något fantastiskt och vi skulle bara bli lyckliga ifall det visade sig att båda fäst.

• RingRing

Ifall det inte finns några medicinska hinder för att få tillbaka 2 st så brukar dom vara väldigt generösa. Det var det svar vi fick när vi valde. Vi hade 3 friska ägg, 2 tillbaka till mig och det 3:e försökte dom frysa ner men det klarade sig tyvärr inte.

• simple82

Å va bra!!! Så blir de absolut två för oss om vi får välja anser både jag och mannen..!!

• Kattflickan

För mig blev det inget val. Vid första analysomgången fanns bara ett friskt ägg, som de satte in. Sen fick de frysa två ägg för mig och labba vidare på dessa. Ett av dessa visade sig vara friskt. Så jag har nu ett i frysen. Men jag är så glad att jag fick ett friskt ägg tillbaka som nu är 17 veckor gammalt! Så, för min del gör det inget att jag inte fick två tillbaka. Om vi skulle ha riktig tur så är den i frysen bra också. Den höll iallafall fryskvalitet! 

Millan 

• simple82
    Kattflickan skrev 2012-10-02 20:12:31 följande:
    För mig blev det inget val. Vid första analysomgången fanns bara ett friskt ägg, som de satte in. Sen fick de frysa två ägg för mig och labba vidare på dessa. Ett av dessa visade sig vara friskt. Så jag har nu ett i frysen. Men jag är så glad att jag fick ett friskt ägg tillbaka som nu är 17 veckor gammalt! Så, för min del gör det inget att jag inte fick två tillbaka. Om vi skulle ha riktig tur så är den i frysen bra också. Den höll iallafall fryskvalitet! 

Millan 
    Jaha okey, men va kul att de blev en bebis, de är ju inget man kan välja i förhand medn kan vi och har möjligheten kommer vi välja två.. men skulle va överlycklig med ett med =)
  • simple82
    PD1984 skrev 2012-10-02 01:52:04 följande:
    Hej på er!!

Jag och min sambo har precis påbörjat allt.. Imorgon (idag) ska jag ta några prover eftersom det är min 3e mensdag. Är väldigt ny inom detta och har inte riktigt förstått hur allt går till..  
    Va kul, hur långt har ni kommit? Är ni på huddinge än el väntar ni på remiss? =0) Själv så kommer våran remiss gå till huddinge i slutet av månaden =0)
  • nellang

Jag ringde till Akkis i Uppsala i går. Ville bara försäkra mig om att jag tar min nässpray på rätt sätt. Eftersom jag inte har några biverkningar förutom huvudvärk, och jag har heller inte fått min mens. Dag 13 idag. Tänkte att det kanske är stor skillnad ifall man lutar huvudet fram, sprayen bak utåt mm.

Akkis sa att det var ingen fara med hur man sprayar. Bokade in mig på ett VUL i morgon (torsdag). Skönt att de tar min oro på allvar. Suck om det blir att jag måste dra ut mer på detta och ta mer mediciner. Ett litet piller för att få igång mensen och sedan börja med sprutorna hade varit helt OK för mig. Om man nu får önska Flört

Vi ska ut och resa i slutet av november och jag känner mig väldigt egoistisk som vill "få gjort" den här IVF:en innan så att inte resan blir ett hinder. Då måste jag vänta en cykel och vips kom julen och allt vad det innebär. Känns heller inte rätt för kollegorna att jag ränner till IVF klinikerna och tar prover. Det är bara en person som vet någonting här. Min chef vet inget, men henne ser jag ju aldrig ändå...

Kanske kommer mensen idag och allt ser OK ut på VUL i morgon. Brukar ju vara så att man blir frisk så fort man besöker doktorn. Och så är nog fallet för mig. Jag måste sluta oroa mig, och framförallt sluta leta upp alla hemska historier om IVF och ÄP. Varför gör jag så mot mig själv? Torterar mig. Det finns solskenshistorier med IVF. Alla har inte ont efter ÄP. Det finns de som lyckas på första försöket. Man behöver inte få biverkningar. (Pepptalk till mig själv...)

Ha en bra onsdag allihop. Ikväll ska vi gå på AL Pitcher i Uppsala. En stand up komiker med bra reccensioner.          

• simple82

Nellang har mensen kommit än? hur gick de? Jag är likadan som dig och letar upp allt hemskt el hittar på allt möjligt i huvudet som gör att vi inte kommer få PGD fast alla läkare säger och att de inte kommer bita på mig någon av gångerna och att vi inte får adoptera heller i så fall och att de inte går och alla möjliga sjuka saker.. känner mig helt knäpp.. Kan inte sova längre på nätterna har as svårt att somna pga alla tankar och ap trött på dagarna.. Tär på en verkligen... redan..

• tjej25

Hej jag o fästmannens va på vårt första möte idag ang PGD på Karolinska för info om behandlingen. Vi ska gifta oss nästa sommar så vi har bestämt att vänta med behandlingen tills efter giftemålet. Men jag hänger gärna med här för att snappa upp tips och trix inför allt. Finns det nått man kan göra för att öka sina chanser inför behandlingen för att maxa befruktningschansen?!

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång