Låter som en deff mee el mindre.
varför bara kyckling o lax? O gröna grönsaker?
Jag har legat på 12% underhudsfett utan att väga mat o äta bara gröna grönsaler så lite nyfiken.. gissar att minska fett är ett mål?
kerforsgren skrev 2014-05-15 13:19:42 följande:
Här är mitt matschema! Detta är vad jag ska äta VARJE DAG- och helst inget annat. I början trodde jag att det skulle vara svårt, men man varierar allting med olika kryddor och tillagningsmetoder! Exempel på tillagning står nedanför varje måltid :)
Tänk verkligen på att kryddor och grönsaker gör stor skillnad! Variation är ett måste för att fortsätta med denna livstil! :)Frukost - Proteingröt med omelett
30 g vanlig havre
30 fiber havre
5 g linfrön
5 g psylliumfrön
20 g double PRO
1 ägg
+ en frukt om jag känner för det
500 mg kalcium
500 mg magnesium
Tillagning:
Blanda havre, fiber havre och fröna i en skål med vatten som tåls att vara i mikron på 1 minut (=de flesta skålar) Väl ute her du ner proteinpulvret i gröten och blandar. Blir den för torr så sätter du bara i lite mera vatten. (Ibland "lyxar" jag till det med lite lättmjölk!"
Mellanmål - Kycklinggryta
150 g kyckling
Gröna grönsaker (mest för att fylla ut magen. Gröna är bäst, men jag får "unna" mig röda)
Tillagning:
Kycklingen blev jag snabbt less på, och upplevde ofta att det smakade "unket". Men lärde mig sedan att den smakar betydligt bättre beroende på hur man skär den. Skär kycklingen med dess fibrer och gärna i så tunna skivor som möjligt. Sedan skär du dom bara tvärs över så du får bitarna i den storlek du vill ha :)
Fräs sedan kycklingen med en fjärdedels lök (både för smak och för att tillföra något annat att tugga på). Krydda med timjan, citronpeppar och salt (jag älskar timjan, så min "gryta" brukar bli ganska grön hihi). Skär zuccini i skivor som är ca (om än lite mindre) 1 cm bred. Skär varje skiva i 4 bitar och tillsätt i grytan. Jag tycker zuccini är godast när den är lite lagomt gummiaktig men ändå knastrig, så jag brukar sätta i den när kyckligen börjar se klar ut. Tillsätt sist kokt broccoli, rör om och grytan är klar.
Är jag lat så brukar jag göra dubbel sats av denna gryta, så jag har till nästa mål.
Lunch - Kyckling
150 g kyckling
30 g bulgur eller couscous
Gröna grönsaker
Tillagning:
Antingen värmer jag på mat från förra målet, eller så har jag satt in kycklingfileer i ugnen.
Jag brukar variera mellan att köra in dom helst utan kryddor- så att man sedan bara kan värma en gryta med tacosås, broccoli och zuccini och tillsätta 90 g färdig kyckling. Godast blir det om man drar loss köttet med en gaffel, så det blir nästan som "pulled chicken" ;)
Annars brukar jag köra in kycklingen med bara citronpeppar. Är galen i det haha!
20 min på 220 grader brukar räcka :)
Allt ris och bulgur gör jag och min sambo lättast genom att koka upp valfri mängd vatten (med lite lite salt) och tillsätter ris eller bulgur efter vattnet börja koka. Sedan väntar vi 10 min, och häller bort vattnet. Som pasta typ! Vi upplevde det omöjligt att tillsätta exakt mängd vatten när man bara gör 30 g åt gången, det brände antingen fast och/eller blev stenhårt.
Mellanmål
35 g double PRO
10 st cashewnötter
Tillagning:
Verkligen inget avancerat här. I min originalplanering minns jag inte om jag skulle är 35 g vassle eller kasein. Double pro är en blanding av båda. Idag blandar jag double pro med vatten (eller lättmjölk om jag vill lyxa till det) så det blir som chokladpudding. Vassle blandade jag oftast med bara vatten, eftersom det ska drickas och tycker att vatten gör sin bäst för proteindrycker. Kasein brukade jag köra 50/50. Använde jag bara vatten tyckte jag att smaken av chokladen försvann, med mjölk smakade det som ren kakao.. En blanding av båda gav en utsökt chokladpudding ;) Bland i lite krossade eller hackade cashews och du har en toppen-måltid haha!
Middag - Laxröra (Har ALDRIG kunnat äta fisk. Jag har fått kväljningar av det förut, men idag är det hör min favoritmat. I och med jag har varit "tvungen" å äta lax varje dag har jag även börjat gilla räkor! Är galen i dom nu haha)
125 g Lax
30 g bulgur
En halv avocado
En näve/nypa hackad spenat bara för att det är gott!
Tillagning:
I min originalplanering fanns inte spenat med, men jag använder alltid en näve till denna måltid.
Först fräser jag på laxen med lite lite smör. När den börjar bli "klar" (faller lätt isär) så hamrar jag ihjäl filen så det blir små bitar. Sedan tillsätter jag en rejäl mängd citron- och limepeppar. När jag blandat ihop det kör jag ner en näve hackad spenat och rör om. När spenaten blivit mörkgrön och sådär mjuk så är det färdigt. Bara att servera med bulgor i en skål och röra om. Sedan har jag en halv avocado fortfarande i skalet, och äter allt med sked. En skopa avocado och en rejäl skopa laxröra. MUMS!
Mellanmål - Omellett på macka med ljummen ananas!
1 skiva bröd (nu minns inte jag vilken jag äter, men kollar man vad min PT gav som förslag, som inte ens är "nyttigt", så spelar det ingen större roll vad jag tar för bröd. Upplever det är dock godast med ett riktigt mörkt, å lite småsegt bröd :)
2 äggulor + 1 ägg (= 3 äggulor och 1 vita)
1,5 skivor ananas
+ lite Lätta smör för att "unna" mig!
Tillagning:
Vispa äggen och kör ner i stekpannan. Tillsätt lite salt och peppar. När omelletten är klar lägger jag den på en tallrik med mina ananasskivor på. Omelleten svalnar då, medans ananasen värms en aning.
Sätter jag på omeletten när den är för varm så smälter smöret. En iskall ananas är heller inte gott när omelleten är varm/ljummen.
Detta var först något jag var jätteskeptiskt till. Ägg och ananas liksom? Men detta är supergott!
Kvällsfika
200-250 g Lättkesella
5 g omega 3
Till kesellan vill han att jag ska ha frysta bär, men jag har bytt ut det mot FUN light Wild berries. Så otroligt gott! Krävs ingen vidare tillagning här, blanda bara FUN light med kesella väl och ät ;)