Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Tips om på en god macka med rå gul lök bl a, jag gjorde den i morse till min man och mig: Hårt sportbröd eller mjukt mörkt, typ pumpernickel, litet smör om man vill, sardiner i tomatsås (som mosas), litet salt/örtsalt, mycket hackad gul lök + pressad citron över. Mums!

Jag brukar göra en kopp med skivad ingefära, citron och varmt vatten så gott som varje dag.. Jättebra att börja dagen med, för magen. Förut tog jag också honung, men försöker hitta alla vägar att äta för mycket sött nu (har svårt att hålla mig borta från kakburkenDrömmer), så det får bli utan. Så inget socker/honung i kaffet eller teet heller. Man kan ju alltid hoppas att det gör en liten skillnad.

• Primrose

Evenstar: PS. tänk på att mjölk är slembildande, så om du blir hostig, med slem, ska du inte dricka så mycket mjölk just då. Krya på dig!

I dag är mannen åter i stugan med oss. Så nu kan jag gå ut i skogen och leta kantareller och plocka blåbär. Dagis börjar igen för sonen på onsdag, så vi åker från stugan i morgon. Därför tänkte jag passa på att plocka en massa blåbär och ta med migför att frysa in i stan. Här har jag redan rätt mycket i frysen. Jag tycker att jag nästan känner hur nyttiga (med en massa antioxidanter) blåbär är! Jag brukar köpa ekologiska, frysta, annars. Men att ha sina egna att ta av är ju snäppet bättre. Det är SÅ häftigt att ha sitt eget ställen nu, med mat att ta av utanför knuten!

I går kom min pappa till stugan och hälsade på, för första gången. Han bor utomlands för det mesta, så vi hade inte setts sedan juli förra året. Jag bjöd på lunch, pasta med smörstekta kantareller (egenplockade) och grädde; diverse grönsaker och en blåbärs- hallonkaka (egenplockade bär). Supergott (om inte helnyttigt) tyckte vi!

Min pappa, 73 år, är för övrigt även han träningsnörd. Har styrketränat i över 40 år. Nu kör han 3-4 tunga styrkepass i veckan, cyklar överallt och har inte tillstymmelse till "gubbmage". Han är noga med kosten också. Och att han har artros i knäet och jätteont och stora ischiasbesvär hindrar honom ändå inte!

• Primrose

Nu är vi hemma från stugan och jag tänkte gå till gymmet - jag tror att det är första gången på 2 veckor, eller så!! Vi har ätit en sen lunch/tidig middag som var en sallad (mixade blad + oliver + tomater + majs + Apetina) och, tyvärr, "bullfika" efteråt. Nu gäller det att skärpa till sig rejält - så att träningen får en chans att ge bra resultat (läs: mer definition och, framför allt, att komma i närheten av min normalvikt, min "innan jag fick barn för snart 3 år se'n vikt").

Favete: 45 grader! Puuh!Solig

• Primrose

Evenstar: Usch, stackars dig. Jobbigt att bli sjuk, inte minst när man kanske känner att man är i "hausse" när det gäller träningen.

MissKaos: Bra jobbat! Skivstångsintervall - liknar det Body Pump?

För min del blev det ett kortispass i gymmet, eftersom de stängde redan 20.00. Litet uppvärmning på x-trainern och 25 raska minuter styrka.  Jag körde lätt, eftersom jag har haft ett avbrott. Så 2x12 sittande chest press, 2x12 stationära utfall, 1x12 sittande rodd (är litet extra försiktig med ryggen pga mitt diskbråck), 2x12 sittande shoulder press, 2x12 bicep curls, 2x15 bänk- tricep dips. Det kändes bra - men om kroppen gillade det eller inte visar sig i morgon. Drömmer

Nu blir det äggmacka och té.

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-08-18 21:44:28 följande:
    Vad har du vaccinerat dig mot? Jag ger ifs bara influensavaccin men har alldrig hört ngt om en sådan rek. Det klart man kanske inte behöver köra biceps -det kan ju ömma i stick-stället..
    Den rekommendationen har jag alltid fått när jag har frågat vid vaccinationer. Dvs. att man inte ska träna samma dag.
  • Primrose

Härligt att läsa om alla lyckade träningspass!

För egen del blev det bara måndagens vända till gymmet. Nu är vi i stugan igen, sedan igår. Piano, piano - inte likt mig, men kanse litet bra, på sätt och vis. Ryggen känns trött av att inte ha tränat. Men samtidigt blir min bröstrygg extra superstel efter träning. Nu ska jag snart lägga mig på spikmattan. Och så har jag fått iväg det ifyllda frågeformuläret till ortopedkliniken. Så nu får jag kanske veta snart och det blir operation av diskbråcket eller inte.

Nästa vecka ska jag träna styrka två gånger - för att köra en riktigt långsam upptrappning.

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-08-20 13:11:05 följande:
    Du, jag testade ditt tips om att blunda för att klara de sista repetitionerna - och det funkar
    Det brukar jag också köra med - men inte sällan under hela setet. Och så har jag hög musik i lurarna. Jag är definitivt INTE en social person när jag tränar själv (vilket var litet probelmatiskt när jag brukade träna på gymmet där jag jobbade som PT Obestämd, men jag fick välja att träna på tider då nästan ingen var där). Jag vill vara i min egen "bubbla" när jag tränar och fokusera helt på det jag gör.
  • Primrose

Tillbaka till stan i går. Var tvungen att stanna kvar i stugan, eftersom sotaren skulle komma. Sonen var också kvar med mig, eftersom han var febrig under helgen. Men i dag är han tillbaka på dagis igen, en ny avdelning, så det är litet "inskolnings"-känslor här med.

Jag sa bara till maken, så fort jag kom innanför dörren vid 18.30 igår, "nu går jag till gymmet". Och jag vände nästan i dörre, så att han inte skulle hinna börja protestera.

Ett litet styrkepass blev det. Hela kroppen i ett huj. Chestpress, sittande rodd (bara ett set pga min känsliga rygg), axelpress med hantlar, stationära utfall, tricep pull-downs, bicep screw curls. Run of the mill - övningar m a o.
    Nu hoppas jag att kroppen (läs ryggen) känns ok av det här så att jag kan köra igen på onsdag.

Önskar så att jag kunde göra Plyometrics, löpträna osv. - men det går tyvärr inte med den här "stötkänsliga" kroppen.Obestämd Som någon annan skrev - det är svårt att hålla igen, när man är van att träna hårt och mycket.
    Springa har jag dock inte kunnat göra på 10 år - så det är ju ett tag sedan. Och just nu vill jag inte ens gå på klasser - vilket jag oftast tycker är jättekul annars - för jag måste träna så kontrollerat och i en klass rycks man gärna med!

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-08-24 08:41:13 följande:
    Ni är många som gillar makrill på burk. Jag har sen barnsben alltid tyckt att det luktar kattmat (sorry).
    Makrill är inte min favorit. Men sardin i tomat gillar jag (mosad på hårt bröd). Katten gillar också lukten. Katt Men, tyvärr, kan hon inte smaka, eftersom hon har en extremt känslig mage och står på specialfoder. Lillpojken gillar också sardiner, vilket  är trevligt, eftersom det är så nyttigt.

Sonen och jag skulle ha tagit en sväng till stugan idag, men det får bli Junibacken i stället. Han börjar på sin gymnastik på lördag, så vi hade ändå fått lov att åka tillbaka till stan i morgon - litet "hattigt" eftersom vi åker kommunalt. Vi får åka ut efter gymnastiken på lördag i stället.

Så ... därför hoppas jag komma iväg till gymmet i kväll. Får se hur ryggen mår. Och vad hände mig i måndags, vilket jag upptäckte på tisdag fm? Jo, jag upptäckte att jag hade glömt både min iPod och min gördel i skåpet på gymmet! Och jag ringde, självklart, så fort jag kunde och bad att receptionisten (eller någon annan) skulle gå och kolla om det låg kvar. Tyvärr, tog 1,5 timmar innan någon gick och kollade ....Obestämd Och sakerna var inte där. Min kära iPod (med skinnfodral som jag har på armen) är ju en sak, men min gördel har jag köpt hos sjukgymnasten (hon tyckte att jag skulle ha den, eftersom jag pga diskbråcket kan ha svårt att engagera mina coremuskler) och vill nu ogärna träna styrka utan den. Och dyr är den också.Rynkar på näsan Hur sjutton kan man sno en sådan sak?! En gördel?
    Jag har t o m sovit med den på nätterna sedan det senaste diskbråcksutbrottet i maj. Suck!

Ja, ja - jag får väl se om det går att träna ändå. Jag har inte råd att köpa någon ny just nu, tyvärr.
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-08-25 18:56:10 följande:
    Jag säger 1 år beroende på vilken utgångsstart man har.
    Hahaha! Man bör nog även vara i samma ålder som personen på bilden.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!