Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Träningsnördar - här samlas vi!

Johan75 skrev 2013-09-01 11:29:22 följande:
    Vad menar du med "kabeldrag" och "flyes"?   Jag misstänker att det skulle gå att köra fler övningar som isolerar just ryggen mer ifall man tänker strikt på utförandet och mindre på vikten. 
    Behold, i come as a thief.

Kabeldrag, typ sittande ryggdrag eller vad den kallas i kabeldragmaskinen. "Flies" (missade en bokstav), dvs back flies
  • SpanskaFlugan
    Johan75 skrev 2013-09-01 13:13:48 följande:
    Typ sittande rodd? Backflies är för mig en övning som primärt tränar baksidan av axlarna och inte ryggen. Övningen där du med raka armar trycker stången mot höften tar väl väldigt mycket på bröst? Jag skulle prova fokusera på övningar som primärt tar på latissimus. Latsdrag, hanteldrag och stångdrag, sittande rodd och göra dessa extremt noga så att armarna aktiveras så lite som möjligt.  Biceps går att påverka ganska mycket hur aktiv den ska vara men det är svårare med underarmarna så då är väl dragremmar en bra idé. Jag tycker själv ryggen är svår att få till med att det verkligen tar, så jag är helt med på vad du skriver. Speciellt svårt är det om man kör träning ute i det fria. Då tycker jag det blir extra svårt att pricka ryggen på ett riktigt bra sätt. 
    Behold, i come as a thief.

Nej, den när man drar stången från över huvudet och ner till typ bröstet. Vad heter den? Den med raka armar ner mot höften tar grymt på ryggen men tröttar ut triceps också. Ska se om jag kan hitta en länk... Vet inte vad den heter. Ska börja med chin upp också tror jag, de jobbar hela ryggen, plus armar, gillar den för det är en sån totalövning.
  • SpanskaFlugan
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-01 15:34:14 följande:
    Nej, den när man drar stången från över huvudet och ner till typ bröstet. Vad heter den? Den med raka armar ner mot höften tar grymt på ryggen men tröttar ut triceps också. Ska se om jag kan hitta en länk... Vet inte vad den heter. Ska börja med chin upp också tror jag, de jobbar hela ryggen, plus armar, gillar den för det är en sån totalövning.

Straight arm lat pull down kallas den visst!
  • SpanskaFlugan
    MissKaos skrev 2013-09-01 13:24:21 följande:
    Jag tror på marklyft. Med remmar! Trx är bra testa smal rodd i det? Äcen att träna underarmarna det är ju viktigt att vara propetionerlig och ha muskelbalsns.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Jag har problem med ländryggen och kan inte ta några vikter i marklyft än. Min sjukgymnast har gett mig övningar där jag gör marklyft med bara en träpinne. Men om några månader kanske!
  • SpanskaFlugan
    MissKaos skrev 2013-09-01 17:39:50 följande:
    Men då ska du väl satsa på det och stt srärka det svagaste. Kör underarmar etc med då. Symmetri!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Det är det jag gör. Marklyft med enbart pinne. Jag kommer lägga på lite vikter om två veckor. Sen gradvis gå upp i vikt om ländryggen svarar väl på det. Men latsen och övriga stora muskler i ryggen ovanför ländryggen kan jag fortfarande träna på ordentligt med utan just marklyft. Den 90 grader (nästan) vinkeln i höften fixar inte min rygg. Förresten, någon som provat foam roller? Provade för några veckor se och blev helt såld. Har köpt en egen nu och letat instruktioner på youtube.
  • SpanskaFlugan

Konferens hela veckan, svårt med träning när varje dag och kväll är fullbokad. Hann dock med en powerwalk varje dag. Man måste ju röra på sig när man suttit still hela dagen... Tycker man borde schemalägga träningstid under konferenserna för hälsans skull.

• SpanskaFlugan

Det har varit en lat vecka här hemma. Hade massa goda planer men de blev bara spinning i torsdags. Tog tag i det i helgen dock. Gym både i går och idag. Rygg och triceps i går, bröst och biceps idag. Plus mina ryggövningar från fysioterapeuten.

• SpanskaFlugan
    Wilowa skrev 2013-09-13 13:06:23 följande:
    Jippi! Jag kan träna! Jag fick en övning av kiropraktorn idag som han tyckte var lagom...jag ska sitta på en balansboll och lyfta en fot i taget. Att lyfta bägge tyckte han var för stor belastning...inser att jag har låååång väg kvar.

Jag fick börja med den övningen i början på sommaren. Men jag satt på en stol och lyfte bara på hälen....så då vet du hur illa däran jag vara haha! Det tog några veckor så fick jag "avancera" till boll och och lyfta hela foten och sen hela benet. Sen har jag jobbat på hela sommaren och byggt upp några specifika muskler på höger sida. Jag har fortfarande ont i ryggen men mycket mindre och nu jobbar jag med att bara få in ren styrka i ryggen så nu är det maskiner med vikter på gymmet. Jag tror att om man har ländryggsproblem så måste man underhålla ryggen hela livet och träna den konstant. Tyvärr :(
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!