Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2013-09-15 21:50:31 följande:
    Det låter lovande! Fast jag har konstigt nog inte värst ont, får bara så grymt trötta muskler som bara vill att jag ska sluta använda dem. Jag blir helt enkelt ostadig av det. Testade hällyftarövningen nu och den känns bättre än den på bollen som jag fick av sjukgymnasten. jag känner att det tar rätt muskel. Tack för tipset.

Vad bra att det kännsbra! Jag fick massa olika övningar på det temat. Låg ner på rygg och lyfte hälen meda bäckenet skulle vara stilla. En annan mycke bra (tyckte jag) som heter "rocking quad". Svår att beskriva men googla så hittar du den. Den liksom lärde mig hitta kontrollen i alla små musklerna i ländryggen och fick dem att jobba tillsammans. Hitta den på youtube (ignorera den töntiga inledningen...)

• SpanskaFlugan
    Wilowa skrev 2013-09-20 09:05:01 följande:
    Tack snälla för den övningen! Den har gjort underverk! I morse kunde jag både plocka ur och i diskmaskinen, jag som knappt kunnat stå överhuvudtaget innan. Jag har gjort några andra övningar med, men jag tror att denna är den bästa. Balansbollsövningen som kiropraktorn tyckte att jag skulle göra har jag inte gjort alls. Den tar liksom inte på rätt ställe. Har du testat att vrida lite på foten för att få övningen att ta på olika ställen? Vet inte om det är rätt att göra så, men vrider jag hälen lite utåt så tar det mer på utsidan av ryggen och det är där jag upplever att jag är som svagast.

Vad kul att den gjort sådan skillnad! Skönt att känna att man blir bättre! Jag har aldrig provat att vrida på på foten eftersom jag varannan vecka fick nya övningarna av min sjukgymnast. Min svaga sida är höger ländrygg så fokus har varit på att bygga upp musklerna där.
  • SpanskaFlugan
    Clownensglädje skrev 2013-09-21 13:55:20 följande:
    Fortfarande inte en enda tränat brud här inne...tragiskt.

Tala för dig själv, kärring.
  • SpanskaFlugan

Dagens dos, morgonpass i gymmet med fokus på bröst och biceps. Och sen över två timmar promenad i skogen i det vackra vädret här hemma.

• SpanskaFlugan
    Clownensglädje skrev 2013-09-28 16:29:48 följande:
    Den dagen det dyker upp en tränad och snygg kvinna här så kommer jag inte yttra mig något mer i denna tråd.

Den dagen du kommer med en intelligent kommentar kommer helvetet frysa till is....
  • SpanskaFlugan

Jag håller på och kämpar med att bygga upp styrkan i överkroppen och har som mål (eftersom jag måste ha ett mål) att kunna göra fem armhävningar stående upp och ner på händerna. Är det någon här som tränat upp det som har några bra tips? Just nu har jag, utöver den vanliga träningen, lagt till först handstående mot vägg i trappintervaller och vanliga armhävningar med tårar på en stepbräda och sen tårna på en större trälåda.

• SpanskaFlugan
    K grrl skrev 2014-08-10 19:01:23 följande:

Det är klart att det handlade om sonen, eftersom det var en redogörelse av vad mina vänners son äter istället för proteinpulver eftersom de vid hans idrottsgymnasium avråds från att äta kosttillskott, men han behöver det extra proteinet efter styrketräningen. Återigen: handlar det inte om att få i sig protein är det ju egalt hur de extra kalorierna intas.Det går att göra egna energibars med fikon, dadlar, russin, mogen banan, kokosflingor. Somliga bakar man, andra inte. Många innehåller nötter också, men det går ju att byta ut mot en lämplig mängd kokosolja till exempel. Jag brukar göra sådana och ha på resande fot när det är svårt att få i sig vettiga mellanmål. 

Har du recept på energibars utan nötter? Tycker alla jag hittar är med nötter...
  • SpanskaFlugan

Var på tillfälligt besök på ett annat gym i förra veckan och jag måste peka lite finger. Två killar (som såg rätt vältränade ut) bredvid mig låg i benpressen (liggande benpress) och frustade på som om de maxade. Kikade på vikten. 130 kg.... Herregud, jag, tjej på 60 kg tar 170 kg i sista settet... Lite mer borde de klarat!

• SpanskaFlugan
    lille Birger skrev 2014-08-18 22:58:51 följande:

Man kan ju dock få ut en del hypertrofi av vikter som är ganska långt under ens max. Dessutom kanske de körde sitt sista set efter 12 set av knäböj.

Jag tar 170 i sista settet efter ett drop set squats. Det ingår i min bendag att ta ut alla benmuskler maximalt. Men tyvärr ser man ofta killar som fokuserar på överkroppen, gärna biceps och bröst, och glömmer benen.
  • SpanskaFlugan
    MissKaos skrev 2014-08-18 21:58:04 följande:

Wow..170kg *avis*

liggande benpress idag 50kg.. 3*10

Gymmet idag. Focus stabiliserande övningar. Bosu boll.

Det kommer :) Det är ju roligt att träna ben för man ser framsteg så snabbt! Du kan nog snart lägga på mer!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!