Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2015-08-28 21:49:35 följande:

Sammanfattning av min vecka:

Tisdag kort springrunda i regn, 2,5km i fjällen.

Onsdag, gym 1km rodd. cirkelträning med pullups 4, Box-jumps 10, situps 10, armgång. 4 rundor.

Torsdag. Pt. 1km rodd sen Death by circle training...

Fredag. Body-pump på Sats. Långtråkigt och allt för snabba rep. Ska inte gå igen...

I morgon ska jag på Core och Pulse med en väninna. Sen är veckan över med träning!

God helg!

Nu var det säkert tio år sedan jag gick på bodypump, men jag minns det som ryckigt med halva reps och onödigt stort fokus på armar. Ser ut att varit en full vecka
  • Studentpappa

Pass 108

A
    clean & jerk

5x60 (%1RM)
    3x65
    2x70
    2x75
    1x80
    1x85
    3x70

B teamwod 2 pers 2 varv (ca 25 min)
    400m 
    10 thrusters 60kg
    400m
    30 böj 60kg
    30 pullups
    400m

Dålig dag, förkyld eller sliten någonting stämmer inte iaf.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-08-31 13:33:58 följande:

Jag tränar ju på som vanligt, då. Har en ny coach och deffar. Hon har satt mig på helkroppspass fyra gånger i veckan och två omgångar cirkelträning. Ligger på en platå vad gäller mitt marklyft, mitt 5RM ligger på 1,4 gånger kroppsvikten så det är väl bara att förvänta sig. Frontböjen börjar bli seg också, där ligger jag väldigt nära att böja 1 x kroppsvikt. Nu är jag i alla fall satt på en deload under 1,5 veckas tid. Börjar längta som faan att sätta lite nya rekord och bli svettig.

Jag kanske har lite teflonminne, men är du tyngdlyftare/styrkelyftare/bodybuilder? Eller har du coach och lyfter tungt för att det är roligt bara? Glad

Ska du tävla eller deffar du bara ändå? Sommaren är ju över för denna gång, fick ni förresten meteorologisk sommar någon gång i år förresten? (inget uppkäftigt menat utan jag har för mig de pratade om Hemavan och utebliven sommar på radion). Själv så har jag släppt på matbromsen och äter fritt och gärna lite extra, fasen va skönt det är, stark blir man också Cool 
  • Studentpappa

Man vet att man äter bra (mycket) när kommentaren "det där skulle jag aldrig få i mig" av personalen som serverar lunchen :D

Tur jag inte är lättkränkt..

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-09-01 11:59:18 följande:
    Jag är kroppsbyggare, ja, men är så lång och smal att jag ligger mer åt bikini än någonting annat om jag skulle tävla. Jag kommer inte att tävla, men har avslutat en rätt lång bulk. Jag har ökat närmare tio kilo och vill ner lite i fettprocent innan jag fortsätter bulka. Haha, vet inte om vi fick meteorologisk sommar. Sannolikt inte.
    Okej, ja det är ju roligt att se vad som finns under skinnet ibland Cool 10 kg är ju en rejäl ökning på dig om du väger 60 kg! Bra jobbat det, jag var nere på 82 kg som lägst i sommar. Går nu ganska stadigt uppåt ligger kring 86 kg, vet egentligen inte när jag säger stopp. Tidigare har jag inte velat väga mer än ca 90 kg, men iom att vi kör såpass mycket ben i crossfit så får jag mer kg där nu än tidigare. Det är av någon anledning inte lika tungt att släpa på. 

Jag tyckte jag tränade mycket ben tidigare men nu är det i stort sett alla pass och det ger resultat. 100 kg i frivändning finns nog snart inom räckhåll. Jag har fått riktigt bra utveckling senaste året som det känns både styrkemässigt och uthållighetsmässigt. Ska bli kul att se när vi inte har ett spädbarn längre och jag kan träna mer. 

Vi som har gnällt över dålig sommar, hur överlever man när det är så kallt hela sommaren?? Har ni varit utomlands och värmt er? 
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-09-02 14:28:00 följande:

Fråga för er tyndlyftande tjejer(antar att det är ett icke-problem för killar). Får ni mycket blåmärken av marklyft? Hur gör man för att undvika? Jag jobbar mycket med tekniken och min Pt säger att det är bra, men jag får sjukt mycket märken under knäna av stången... Funderar på om såna där neopren knästöd kan hjälpa?

Idag körde vi:
    1 km rodd
    Cirkel med: handstand push-up*2
    Hängande höga knälyft*4
    Marklyft 25kg *6

Hann 10 vändor på drygt 15 min. Läser ju här att jag bör lyfta tyngre, men antar att det är en anledning till att vi inte kommit oss dit än....

Jag får blåmärken på låren av hangclean, och skavsår av stången på smalbenen när man gör marklyft/clean. Det är anledningen till varför man gärna använder höga strumpor/tights i crossfit. Inte bara för att se ball ut...

Se till att ha rätat ut benen innan du går förbi knäna med stången, stången ska ju inte slå i knäskålarna även om den går nära benen, det låter galet. Drar du stången så nära knäna kommer neoprenskydden fastna i. Sådana kan du använda när du ska göra 350 böjar och vill ha varma och mjuka knän, det är skönt :)

www.styrkelabbet.se/marklyft/ han går nära men slår inte i. Smalbenen och andra sidan är svåra att klara sig från blessyrer på. 
    Träna hårt ? Ät bra ? Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-09-02 14:57:29 följande:

Alltså... Jag menar smalbenen... De startar halvvägs upp och slutar ca 10cm under knäskålen. Jag gör bara marklyft med Pt och han jagar på mig hela tiden så jag vet att det är "riktigt"....
    Jag tränar med långa, tunna tights men det hjälper inte det minsta. Kanske ska skaffa höga, tuffa strumpor...? köpte iaf hotpants häromdagen eftersom alla mina förebilder inom Crossfit har det! Hehe.

Jaha, är det smalbenen då är det bara att gilla läget eller skaffa fotbollsbenskydd Tungan ute. Nej tightsen hjälper inte mycket men det är skönare än helt barbent, men om du drar ett par höga strumpor utanpå tightsen blir det lite bättre. Eller så bara biter du ihop, men det är väl tråkigare som tjej med sår på smalbenen om man vill visa benen. Jag har nike tubsockar som är skitfula men tjocka och höga när det vankas många lyft. 
    Träna hårt ? Ät bra ? Dö ändå
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-09-02 15:18:14 följande:

Om man slår i smalbenen eller inte har jättemycket att göra med hur man är byggd. Jag gör bara sumomark, och då är det inte en issue att slå i smalbenen. Köp fotbullsstrumpor eller marklyftsstrumpor och kör på shorts och strumpor.

Att lyfta tyngre är ju relativt. Det är inte samma sak att träna crossfit som att styrketräna. Du kör cirklar, i mina program är alla tunga baslyft för benen förlagda som första övning och det påverkar vikten. Sen jobbar du med tekniken - det innebär att jobba på låga vikter tills rörelserna sitter. Jag började också på 25 kilo när jag började med marklyft.

Så lägger många av "oss" upp sin träning också, det är ofta en ren styrkedel med få lyft och lång vila mellan seten följt av intensivare delar när man är klar med baslyften. Vi har iofs en coach som tävlar i båda så det smittar av sig, men det gäller egentligen att för att bli bra på Crossfit behöver du lyfta tungt, uthållighet är lättare att träna upp än styrka. Och det är ingen idé att nöta på tex grace (30 Clean&jerk 60kg på tid) genom att enbart träna på 60kg, den blir ju så mycket enklare om 60kg är 60%1RM.

Jag vet inte hur det ser ut om man går på färdiga pass på andra boxar, där kanske det är mer åt cirkelträning?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-09-02 20:00:21 följande:

Jag utgick från det Margaux skrev, och det upplägget känner jag också igen från färdiga pass som syrran försökt dra med mig på (hon bor granne med en stor box).

Ja det är väl olika överallt, det tar ju väldigt lång tid att först köra en styrkedel och sedan en intensiv. Så jag kan tänka mig att det är mycket hiit tänkande på många kortare pass. Sen är väl intresset rätt spritt mellan könen, vi har definitivt mer tjejer som kommer och kör färdiga pass och ju mindre skivstång desto bättre nästan. (tyvärr)
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!