Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2013-06-25 21:28:43 följande:
    V17. Näää det är rent fläsk! Tyvärr Jag försöker låssas att det är kul att gå på diet sedan...
    Hihi! Du ska se att det löser sig med vikten, du är så målmedveten och kommer träna av dig varje litet gram...så tänk istället hur kul det ska bli att kunna träna som vanligt sedan. Har du varit på ultraljud än?
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-06-26 17:02:36 följande:

Japp! Både tidigt Ul, KUBB och R-ul Har en kickboxare i magen *s* Måste vara en sportig grabb för han motionerar redan ordentligt.
    Antagligen. Men det var rätt jobbigt att träna när man var sådär tung efter sonen. HAde hoppats slippa gå upp så mkt. MEN nu är det som det är och det bränner man efteråt om man bara anstränger sig.

Vilodag. Känner mig förkyld och trött. Cyklat till/från jobbet dock.
    Då kan du räkna med att träna ordentligt när han (du vet att det är en kille eller?) börjar gå då. Det är helt otroligt vad kvicka de kan vara de små liven, jag har ju en och annan sån där liten på jobbet som underhåller mig. Ena stunden är de i ena änden av gården och efter att man släppt dem med blicken ett ögonblick så klättrar de på nåt på andra sidan gården.

Kul med ultraljud, när man gjort dem så blir det mer verkligt.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-06-26 17:42:00 följande:

Jodå. Storebror är ganska vild.. IDag hoppade han i pölarna när jag kom. Vatten som inte ens är kallt ute. Skitkul jue!
    Ja vatten är det roligaste som finns. Jag har alltid sagt att den dagen jag får "rätt" barn så ska jag ta häng på det och se hur länge som jag orkar göra samma saker. Fast det krävs ju att det är ett barn som klarar den typen av uppmärksamhet och dessutom har vi så tråkig gård där jag jobbar nu. Fast nån dag kanske jag får till det ändå.
  • Wilowa
    Ziraya skrev 2013-06-30 13:58:05 följande:
    Hej! Det var otroligt länge sedan jag skrev i den här tråden. Hur går det för alla?
    Jag håller på att genomgå en massiv livsstillsförändring. Det tar tid och det är jobbigt men också mycket motiverande! I dag påbörjar jag mitt träningsschema. Jag har tänkt att göra ett styrke/konditionstest som jag ska upprepa en gång i månaden för att kunna få mina framsteg på papper. Har ni några förslag på övningar som jag ska ta med i framtiden? Just nu har jag: 

Vilopuls - xx slag/minut

Styrka:
    Hur många situps klarar jag innan jag blir trött?
    Hur många armhävningar kan jag göra?
    (eller - Hur länge kan jag göra plankan?)
    Hur många knäböj kan jag göra?
    (eller - Hur länge kan jag sitta med benen i 90 graders vinkel mot en vägg?)

Kondition:
    Hur länge kan jag göra step-ups innan jag blir trött?

Hej kul att se dig här igen! Livsstilsförändringar är tuffa, jag vet för jag kämpar i en egen just nu.

Jag tycker att dina övningar ser bra ut, men jag skulle nog ta nån annan för att testa konditionen. När du får riktigt bra kondition så får du stå och steppa i en evighet. Du kan även lägga till nån rörlighetsövning och nån balansövning.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-07-11 11:42:59 följande:
    Viktigt här, tycker jag, är att de mål man sätter upp med träningen ska vara relaterade till just träning och mätas med träningsresultat. Exempelvis; Har jag blivit starkare? Orkar jag längre? Har jag blivit rörligare? Träningsresultat ska inte mätas med exempelvis viktnedgång. 
    Fast om man är överviktig kanske det är just viktnedgången som gör en motiverad att börja träna. Vad man har för mål med sin träning måste väl vara upp till var och en...eller? Fast har man träning som ett sätt att gå ner i vikt så bör man sätta in det i en helhet ihop med kosten. När man väl är igång och tycker att det är kul att träna kan jag hålla med dig, men som sagt alla är olika.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-07-12 09:48:18 följande:
    Visst kan viktnedgång vara motivationskraften, men man öppnar en väldigt ful dörr ifall man ska börja mäta träningsresultat med viktnedgång. Träning syftar till att stärka kroppen och då är det det man ska mäta. 

Jag förstår att det har en liten del i en helhet, men med tanke på hur snett många av oss ser på träning, kropp och vikt så känns det än mer angeläget att fokusera på det träningen är avsedd att göra. 
    Jag tycker inte alls att det är fel att ha viktnedgång som mål med sin träning, men jag tycker att man ska vara aktiv och omvärdera sina mål allt eftersom man når resultat. Vill man inte bli starkare och orka mer så är det jäkligt svårt att motivera sig till att träna. Däremot tycker jag att sund hälsa ska stå i centrum, har man en skev kroppsbild så är det lika illa att träna som att banta...lagom är bäst! Alltså viktigt att ha en frisk och sund syn på sin kropp.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-07-12 22:39:40 följande:
    Vi tycker helt enkelt olika. Jag tycker att ifall man har viktnedgång som mål så kan träning vara en del av den "livsomställning" som ska göras. Träningen bör dock ej mätas med viktnedgång och ej heller bör träningen ha som huvudsyfte att resultera i viktnedgång. 
    Du får självklart tycka som du vill, men du kan inte bestämma vad som ska gälla för alla andra. Är man igång och tränar och tycker att det är kul, så har du nog rätt. Fast har man inte tränat på flera år och tycker att det är aptråkigt, så känns nog alla dessa träningsmål som pesten. Varje individ måste ha rätt att sätta sina egna mål så länge som de mår bra av dem. Fast som jag skrev innan så bör man omvärdera sina mål längs vägen och tids nog hamnar man nog där vid de målen som du tycker att man ska ha. 

Mål med träning kan vara väldigt många, bland annat att man ska bli piggare, sova bättre, må bättre psykiskt, slippa ha ont, gå ner i vikt, få bättre hållning osv. Det är väligt individuellt!   

Som ett förtydligande i diskussionen så tillhör jag inte de som behöver gå ner i vikt.    
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-07-13 08:21:26 följande:
    Det är väl underförstått, samt att jag tycke jag varit tydligt med att skriva att det är min åsikt? Väldigt onödig kommentar (enligt mig).
    Vad jag menade är att det är skillnad att tycka saker för sig själv och tycka saker för andra. De som vill träna för att gå ner i vikt måste få göra det, annars är risken väldigt stor att de tappar den lilla träningsmotivation de har.
  • Wilowa
    Johan75 skrev 2013-07-13 09:26:44 följande:
    Fast det blir lätt meningslöst att sitta på ett diskussionsforum och prata träning ifall allt man skriver enbart ska appliceras på sig själv. 

Personligen tror jag risken är större att den "lilla träningsmotivation" personer riskerar att tappa tappas när de efter ett antal gymbesök där de enbart kört krosstrainer och envist stirrat på kaloriräknaren upptäcker att de inte gått ned i vikt. Att de orkar lite mer och konditionen är bättre är inget de lägger märke till, och tydligen för vissa oväsentligt, det viktiga är ju att vågen visar mindre än förra gången (vilket var för ca två timmar sedan). 
    ...och om dessa personer ska ha styrka som mål så ger de upp när de inser att de inte kan lyfta speciellt mycket mer efter en vecka. Utan en inre styrka och beslutsamhet så är det svårt att ändra på mönster och vanor. Vad man i det skedet har för mål för att motivera sig är ytterst individuellt. Att man sedan när man kommit igång och lyckats skapa en träningsvana byter mål är en annan sak. Jag förstår vad du syftar på och som sagt långsiktiga träningsmål bör innefatta mer än bara viktnedgång. 

• Wilowa

Min kropp är ett mysterium! Nåt på vänster sida är fel och det påverkar mig från tårna upp till hårfästet. Fast efter x antal kiropraktorbehandlingar nu i vår så börjar jag komma tillbaka igen. Troligtvis är det nåt i höften som orsakar detta, så jag har påbörjat träning för att stärka där. Jag vill komma igång och träna igen, men som det är nu är en vanlig promenad jobbig nog vissa dagar. Målet (ja Johan jag har ett träningsmål ) är att vara starkare i höfterna så jag klarar en dag i Högegga (svarta backar i Trysil) utan att behöva bli som jag blev i år. Fast det är tufft eftersom varje träningspass ger ett bakslag, men jag får väl knapra värktabletter och försöka se glad ut. :-/

Det konstiga är att jag har jättesvårt för att stå i kö, då kryper det i hela kroppen av obehag. Fast att måla ett helt rum på jobbet gick bra, det till och med känns bättre nu än innan jag målade. Jag antar att det var nån rörelse som jag gjorde som var bra...frågan är bara vad. Åka slalom är bättre än att gå...rörelsen i ryggen när man målar påminner ju faktiskt om den när man åker slalom...jag får byta yrke och bli målare!  

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!