• JTo

Träningsnördar - här samlas vi!

Varit på Ikea med 3 barn idag, räknas det som ett träningspass? Skrikandes
  • JTo
    Studentpappa skrev 2015-06-15 20:46:22 följande:
    För tålamodet iaf
    Ja det var det då verkligen!

Just kommit hem efter en springtur, det är +10 och min runda går längst vattnet hela vägen, eller rättare sagt det är vatten, hägg/sly/gräs och träd sen vägen jag springer på så det var stora knottsvärmar överallt så jag har sprungit dubbelvikt stora delar av vägen :) och så såg jag två tjejer som var ute och badade, såg inge skönt ut!
  • JTo

Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?

Är det bara en 1000:- stegräknare eller har man faktiskt nytta av dom?

-

Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
    Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.

• JTo
    K grrl skrev 2015-06-17 08:27:57 följande:
    Vad har du för mål och hur ser din styrketräningsvana ut?
    Ett tips är PHUL, Power/Hypertrophy Upper/Lower.
    Pass 1:
    Bänkpress, 3-4 set, 3-5 rep
    Hantelpress, lutande bänk (tränar övre delen av bröstet), 3-4 set, 6-10 rep
    Stångrodd 3-4 set, 3-5 rep
    Latsdrag 3-4 set, 6-10 rep
    Militärpress, 2-3 set, 5-8 rep
    Stångcurls, 2-3 set, 6-10 rep
    Liggande tricepsextensioner, 2-3 set, 6-10 rep

Latsdrag med smalt grepp (v-handtag) är lite skonsammare än ett brett grepp. Militärpress är en rätt tung övning och kan erättas med hantelpressar eller push pressar beroende på din axelstyrka.

Pass 2:
    Bänkpress, lutande bänk 2-4 set, 8-12 rep
    Flyes, 3-4 set, 8-12 rep
    Kabelrodd, 3-4 set, 8-12 rep
    Enarmsrodd md hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Sidolyft med hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Hantelcurls, 3-4 set, 8-2 rep
    Tricepsextensioner i dragmaskin, 3-4 set, 8-12 rep

Enda invändningen jag kan ha är att det är väldigt lite träning av den bakre kappmuskeln. Jag har kompletterat med omvända flyes eller face pulls. Sen gillar jag inte riktigt de föreslagna övningarna för armarna, men de går utmärkt att byta eftersom det är isolerande övningar. Jag har kört efter PHUL i ett halvår och har lessnat lite, gör därför en variant med lite mindre volym och andra övningar.
    Mitt enda mål just nu är att känna mig starkare och se snyggare ut  
    Jag var alltid naturligt vältränad och starkare än jag såg ut som tonåring och "yngre vuxen" men efter ineffektivitet och ett gäng barn så upptäckte jag en dag att min muskelstyrka var lika med noll, det kändes rätt jävligt kan man väl säga.
    Vana av styrketräning då.. jag känner igen många av övningarna från pumpen men jag har förstått att många inte gillar att jämföra det med "riktig" styrketräning, jag har lite dålig koll helt enkelt

Men passen ser grymma ut och dom jag inte kände igen namnet på fanns det bra beskrivningar på google på, förutom den sista, jag får fram flera olika beskrivningar på den, skulle du kunna förklara hur man gör? (Tricepsextensioner i dragmaskin)
  • JTo
    K grrl skrev 2015-06-17 08:27:57 följande:
    Och stort tack för visat engagemang och hjälp också :)
  • JTo

Har varit och hälsat på min mamma i hemstaden torsdag-söndag så det har blivit lite sådär med både träning och kost men har man bäst väder i landet så har man :) Lördag morgon hav jag mig iallafall ut på en löptur på ca 3,5km och sedan letade jag fram brorsans skivstång och körde en lite reducerad variant på passet K grrl gav mig och jag kände mig så grym att jag bad karln plocka fram kameran och ta kort på mig när jag tränade, jag hade en väldigt tydlig bild i huvudet på hur jag skulle se ut på bilderna men ja.. dom kommer nog göra sig bra som före-bilder att jämnföra med när jag blivit lite rippad till hösten

• JTo

I övrigt läser jag på om aktivitetsarmband, tack för tips Studentpappa och Wilowa!

• JTo

Lång dag på jobbet, det regnar och börjar bli sent så ingen riktig motivation för en långtur ute och ingen motivation för att åka till gymmet så jag tog 20 varv upp och ned i en ganska brant men inte så lång backe, tog väl 10-15minuter och nog blev jag svettig annars ogillar jag starkt att köra korta pass men så här kan jag absolut tänka mig att träna igen!

• JTo

2000m rodd 10min
    trappmaskin 30min
    hantellyft åt sidan 4kg 5x1 och 3kg 5x2
    biceps curls 6kg 5x3
    marklyft 48kg 5+2+2
    militärpress 28kg 5x1

Jag hade egentligen bara tänkt testa trappmaskinen och köra mer styrka idag men den var som rolig så jag fastnade :) och sedan hann klockan bli mycket och jag skulle med en buss!

Gjorde den här på morgonen också 

(10min tabata workout) mest för att försäkra mig om att jag skulle göra något idag ifall jag inte tog mg iväg efter jobbet (slutade kl. 21).

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!