Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 40 uppvärmning 3 varv 15 pushups 15 spänsthopp 15 fällkniv 150 m run med 10 kg medball.

A snatchgripdeadlift Paus 2 sek vid 2cm, pos 3 och 4. Körde upp till 100kg, kändes lätt och inget bälte. Gick fort att vänja sig av med. B clean&jerk 6x2 stannade på 70 kg.

C Teamwod 3xamrap 6 min ground to overhead 10x40, 10 Kbswing 24 kg. Växelvis båda kör varsin del och växlar. Vila 2 min, 10 wallballs 10 kg 10 kbsnatch 24 kg, vila 2 min 10 burpee boxjumpover 15 thruster 40 kg

Pigg i kroppen idag,men tungt pass

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Pass 41 
    A) 6min 3 set 10 strikta pressar 
    B) Push press (bakom nacken) 5x50% 3x60% 1x70% 5x60% 3 x70% 1x80%
    Stannade på 81 kg, har aldrig testat övningen förr så det är ju ett PB.. Närmare 100 hade nog kunnat sitta. 
    C) på tid Timecap 15 min
    20 airsquats
    10 burpees
    50 frontsquat 60/40 kg
    10 burpees
    20 airsquats

7:50 min, den trötta känslan från förra veckan är som borta. Varit grymt pigg senaste två passen.

Avslutade med 1,6 km löpning på väldigt vingliga ben

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-12 22:47:27 följande:
    Typ Triathlon fast utspritt? Har aldrig hört talas om den svenska klassikern....
    Vansbrosimmet, vasaloppet, vätternrundan och lidingöloppet under samma år är det väl som gäller. Klassikern har funnits sedan -72 men har antagligen ökat i popularitet senaste tio åren. 
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-13 07:43:25 följande:
    Den svenska klassikern är:

Vasaloppet 9 mil
    Vätternrundan 30 mil
    Vansbrosimmet 3 km
    Lidingöloppet 3 mil
    Smurf brukade vi säga när jag var liten och man sa något samtidigt. Du hade inte skrivit något när jag kollade och sedan fastnade jag i mailboxen en stund innan jag tryckte iväg
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-13 08:27:24 följande:

Haha! Det värsta är att nu får inte jag säga nåt förrän du säger mitt namn...vilket du inte ens vet. Illa för mig detta.

Tysta leken börjar nu
  • Studentpappa

Imorgon har vi öppet hus på boxen, en dag fylld med crossfit typ bara tjejer anmälda, otroligt märkligt då vi har mest killar i föreningen och har rätt svårt att locka nya tjejer. Men roligt såklart! Imorgon vänder det

• Studentpappa

Pass 42

2x10 min Teamwod, min partner knäckte mig helt. Totalt förstörd, hon äger så jäkla hårt. Var typ oberörd när vi var klara. Jag låg som en blöt fläck på golvet och led.

• Studentpappa

Vi diskuterade tjej respektive kill-stänger igår. Inom tyngdlyftning använder killar och tjejer olika stänger på tävling. Tjejernas är 5 kg lättare och 3 mm smalare i greppet. Jag anser det vara negativt att använda som det ofta då blir (vi har båda sorter hos oss) när någon är ny och lite svagare.

-men ta en tjejstång du i början..

När det som hos oss handlar om träning på amatörnivå, det finns ju killar med små händer och det finns tjejer med stora. Jag tycker det som ofta blir som negativt att vara tjej i detta fall. Är du svag ta en tjejstång.

Men det heter traditionellt damstång för den lättare, och jag tycker 25 resp 28 mm stång är bättre att referera till sen får man välja vad man vill oavsett kön.

Sen varför man inte kan tävla med samma stång vet jag inte men det är ju lika i längdåkning tjejerna får inte köra samma banor som killarna även fast de givetvis kan. Är jag överdrivet petig eller vad anser ni?

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-17 07:21:23 följande:

Jag är förskollärare, vad tror du?

Jag tycker att alla ska vara fria att välja precis som de vill oavsett kön!

Frågan var kanske onödig, men jag var ensam i min åsikt mer eller mindre vilket förvånade mig. Jag står givetvis upp för mina döttrar (och kvinnor i allmänhet)men det är såklart döttrarna som ligger närmst i tanke när jag tar en sådan diskussion. Men det är sällan man får medhåll.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 08:18:49 följande:

Ja, varför ska det kallas för "tjejstång"? :-/ Märkligt. Jag använder de vanliga stängerna och har fått bygga greppstyrka, men är ju starkare än flera män, framför allt relativt kroppsvikt. Jag har aldrig hört det sägas, dock.

Verkar vara väldigt vanligt bland tyngdlyftare och i atletklubbar. Dom jag stötte på hårdare motstånd av var aktiva tävlande som ursäktade det med:

-men dom är ju speciellt framtagna för tjejer. Tror till och med det heter så på eleikos hemsida, vågar inte svära på det dock.

Som att alla tjejer har lika stora händer?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!