Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 44 ryggen är lite bättre men inte helt bra känner jag. Tog det lite lugnt idag, bla sänkte jag vikten i Marklyft.

12 min uppvärmning, jobbig jävel.

Sen en Teamwod kopierad från MK-OPEN tog 26:50 att genomföra med lagomt tempo blev ändå rejält trött.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Än är det vinter i vårt avlånga land, kanske inte räknas som träning men skoter är ju iaf väldigt roligt. Följde med några kunder på "inspektion"

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-05-04 14:50:13 följande:

Så skumpigt som det är att åka skoter på våren, så tycker nog jag att det kan ses som träning...eller utslitning av kropp!

Här var det slätt och fint (inga skoterleder) utan vi var på samernas mark där det normalt är skoterförbud för icke samer. Och ett par meter snö stundtals tre, då tre meter höga stolpar var översnöade. Isen på sjön var långt över en meter tjock, grymt häftigt men enligt samen som var med var årets vinter dålig, det brukar vara mycket mer snö. Lät för oss otroligt då det var så mycket. Galet att det kan vara sådan skillnad på mindre än 40 mil, det var iofs snöfritt en halvtimme från där vi startade.

Jag ser ut som en tvättbjörn i ansiktet då jag låg stor del av dagen på skotern och jäste, ingen solkräm...
  • Studentpappa

Pass 45 i väntan på friskare rygg övade jag på DU, jag är så fruktansvärt kass på det! Blir så arg..

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-04 21:17:45 följande:

Övning ger mästare! Keep it up!

Ja det vette tusan jag hatar hopprep mer eller mindre, och är jag frisk lägger jag inte fem minuter i månaden på att öva så jag kommer väl aldrig lära mig riktigt. Gå på händer var det nog också ett halvår sedan jag övade på
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-04 22:32:30 följande:
    Vi har det ganska ofta på våra wods. 
    Samt handstående/gående/pushups flera gånger i veckan....

Idag har jag sågat ned träd om det räknas som träning? Rätt jobbigt var det i alla fall och jag har go´ tränignsvärk från alla pushups igår.
    Ja det är väl fördelen med att följa en programmering man inte styr själv, jag har slarvat runt rejält i en månad eller två nu. Måste skärpa till mig känner jag, jag vill ju köra någon amatörtävling framöver och då måste man ju kunna sånt här. Har sett att det börjar ploppa upp mer och mer amatörtävlingar nu, till och med Solid fitness challange (tidigare open) kommer ha en scaled klass i år. Där har det tidigare varit enbart för topp 60 i Sverige.
  • Studentpappa

Pass 46 eftersom jag kört fast lite så satte jag mig och kollade på nätet efter alternativ. Hittade en fysioterapeut på Crossfit Solid som säljer programmering som en prenumeration. Man får en egen inlogg och tillgång till ett träningsschema 5 pass/veckan för 150-200:-/mån beroende på bindingstid, testar en vecka gratis nu och ser hur det är. Första passet kändes spontant för lätt men jag körde väl på för lätta vikter då jag är lite feg pga ryggen. Men det gick bra Hoppas detta visar sig bra, skönt att alltid ha ett färdigt pass att bara plocka fram. Jag kan ju väldigt sällan gå på boxens pass, och denna programmering skiljer sig väldigt mycket från vår. Ska bli kul att testa. 

A.
    1.Windmill 3x 5 reps/sida (Gå tungt)
    2. Skin the cat 10 reps totalt (lämplig progression) *
    *

gymnasticswod.com/content/skin-cat-progression-pt1
    gymnasticswod.com/content/skin-cat-progression-pt2

B.
    Strict muscle up progression 10 min
    gymnasticswod.com/content/strict-muscle-progression

C.
    Bench press (semi-smalt grepp. OH press grepp-bredd)
    Reverse pyramide
    4,6,8,6,4 reps, tempo: fritt, vila fritt mellan seten. Maxtungt!

D.
    3x
    Bänkrodd pronerat grepp (clean-greppbredd) 6-8 reps, tempo 3010
    Vila 30 s
    Pushups maxreps, tempo 1111 (OBS! maxreps med bibehållet tempo. Spänning i botten+toppen)
    Vila 30 s
    RKBS 20 maxtungs reps. Använd 2 KB om det inte finns tillräckligt tunga kulor. (sträva efter maximal aktivering av posterior chain. KB-botten riktad rakt framåt i toppläget)
    Vila 2 min

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-06 22:02:20 följande:

@studentpappa. Följ swedish crossfit på instagram så får du en wod per dag.....

Använder inte instagram, jag har kört olika gratis programmeringar tidigare. Invictus t.ex. har 3 olika varje dag beroende på vilken nivå du ligger på. Men här finns han till hands att fråga om feedback, alternativ etc. Samtidigt som jag utgår ifrån att han lägger ner mer tanke bakom det hela än gratisalternativen, jag tycker det känns värt att testa. Rent spontant när jag kollar igenom programmeringen så är det långt utanför min comfortzone så jag kommer bli tvungen att testa mycket nytt, vilket är bra då jag är lite bekväm och kör oftast det jag kan. 
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-07 09:25:59 följande:

Ja det var ju inte stora pengar att bråka om ändå... Men när du gör sånt som du inte kan, vill du då inte ha med någon som kan? Jag gör generellt bara sånt som jag vet jag har kontroll på när jag tränar själv.... Annars är det så tryggt och naja att ha med en tränare.

Han lägger med filmer på alla övningar och lyften fixar jag ju redan så det känns rätt safe. Skin The cat tex den var ju inte så svår att öva på själv även om den var tung.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-07 10:07:57 följande:

najs. skulle det stå.

Intressant situation; min man tycker att jag har blivit "för stor" och bör trappa ned på styrketräning. Vad ska man tycka/tro om det?

Håll käften annars får du stryk? Med styrka kommer muskler, det är ute att tjejer ska vara svaga och veka. Muskler är det nya svarta

Vänd på det och säg att du tycker han är för vek och måste börja gymma mer. Sluta springa och bara gymma, skulle han göra det? Nu vet inte jag om han är en löpare men du förstår säkert principen. Han har ju ett lyxproblem om min sambo överhuvudtaget tränade skulle jag vara glad.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!