Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2014-01-05 14:43:11 följande:
    Vi mår bra. Vill komma igång nu! Men märkte när jag bar Elsa i babysafe att avslagen tilltog rejält. Så får ta det lugnt ett tag till. Promenad om 1, 5km idag.

Vad skönt och bra att du tar det lungt och lyssnar på kroppen.

Själv sitter jag i sängen och svetts bort febern jag haft sedan vi kom hem. Jag delar känsla med dig, jag vill bli frisk så jag kan komma igång med gymträningen igen. Det lutar mot att jag kommer försöka bli sjukskriven några timmar i veckan så jag orkar träna. Före jul jobbade jag heltid i tre veckor och det var jag inte redo för. Jag slarvade med träningen och kände hur jag blev sämre igen.
  • Wilowa

Ja det tog tvärt slut, men det är ju egenligen detta som är njutningen med sport. Fast en VM-final får ju gärna sluta med vinst, men annars tycker jag att tråkiga matcher är värre än förluster.

• Wilowa
    Scratchy skrev 2014-01-05 21:56:52 följande:
    Perkele indeed. Nåväl, vi är i alla fall alltid snyggare. Det kan de inte ta ifrån oss...

• Wilowa

Fortfarande inte helt frisk, attan också jag hade verkligen behövt till gymmet en vända innan jag börjar jobba igen imorgon.

• Wilowa
    Thomas S Kuhn skrev 2014-01-06 14:51:07 följande:
    Kör strikt kost nu och ett kilo har jag förlorat. Förmodligen enbart vatten. Kommer köra denna kost till sommaren, dvs inget godis, inget pasta, ris, potatis, bulgur etc. Dock råris i väldigt liten mängd beroende på dagens aktivitet. Kör träning som vanligt, dvs mycket funktionella övningar (pilatesboll bl.a.), simning och blandar olika intervallprogram på löpband (ute när det blir ljusare). Jag är byggd så att jag inte behöver styrka för att få "den där muskulösa kroppen". Jag vet inte om det beror på att jag tränade tennis större delen av min tonårsperiod. :)

Vill du gå upp i vikt Scratchy så är det nyttiga fetter (nötter, avokado, ägg fisk etc) i kombination med kolhydrater (potatis, råris, bulgur) och gärna nån fet sås. Och att äta sig mätt i samtliga måltider. Sen styrka på det. Fast det här visste du säkert redan.
    Det där med att äta sig mätt är relativt. Min mycket smala son äter tills han inte är hungrig längre, oftast bara en portion. Ställer vi på honom att ta en portion till så orkar han oftast äta lite till utan att bli proppmätt. Om han inte varit en hårt tränande hockeyspelare som lätt får blodsockerdippar, så hade jag inte brytt mig. Fast nu måste vi se till att få i honom lite mer än han själv vill ha...eller vad han tror är lagom, han är lite bekväm. Vad jag menar är att om man är smal så tycker man nog att man är mätt ganska tidigt och för överviktiga tvärtom
  • Wilowa
    Thomas S Kuhn skrev 2014-01-06 16:08:15 följande:
    Hur gammal är din son?

Är man 27-28 år tror jag att det blir skillnad. Men såklart, vi är alla byggda olika. Vissa har väldigt hög ämnesomsättning, och kan därför proppa i sig hur mycket som helst. Andra blir mätta väldigt snabbt, och då kanske kalorifattig och ej fet mat är olämplig. Det beror på vad man vill ha för kropp också. :)

Han är tolv, men jag anser ändå inte att det är så lätt att säga att man ska äta tills man är mätt. Att äta sig mätt är olika för olika människor. Det finns ett spann mellan att inte vara hungrig längre till att vara proppmätt och nånstans i detta spann tycker man att man är mätt. En som försöker gå upp i vikt bör äta sig mätt och sedan kolla om det går att äta lite till utan att bli proppmätt. Kanske är det så att man egentligen inte är mätt när man tror det. Jag var själv sådan tills jag blev gravid och då var jag 28.
  • Wilowa
    Thomas S Kuhn skrev 2014-01-06 16:55:58 följande:
    Wilowa, i sådana fall får man använda ögonmåttet. Läsa på hur högt kaloriintag man behöver för att försöka nå den vikt/kroppsform man önskar. Men att äta sig mätt är en bra tumregel. Om man sedan blir mätt (ja nu tar jag i) på en köttbulle och en potatis eller 50 köttbullar och 10 potatisar så kommer man inte få något resultat. :)
    Det är ju just det jag menar, nån gång under uppväxten lär man sig vad det innebär att vara mätt. Ingen kan tala om för en vad det innebär och i min sons fall har jag insett att han slutar äta tidigare än han borde. Han är mätt när han ätit en portion typ. Jag jobbar som förskollärare och jag har insett att detta med att vara mätt är nåt svårt att förstå. Vi har en tradition i det här landet att man ska äta tills det är tomt på tallriken.
  • Wilowa
    Fitness for life skrev 2014-01-06 21:00:25 följande:
    Jag har åkt på världens motivationsdipp ! Tränat 20 min crosstrainer och styrka efteråt på gymmet. Men maten är katastrof. Är så sjukt sötsugen heeeela tiden och har ätit både ditten och datten. Framförallt om kvällen är jag förjävla sötugen.....funderade på om det är PMS men det är lite tidigt.....tips på var man kan köpa/hitta motivationen igen?
    Du kanske ska testa en strikt sockeravvänjning så här efter julen? Sockret har en enorm kraft på suget.
  • Wilowa

För nåt år sedan gjorde jag en ordentlig sockeravgiftning och åt inget onödigt socker på sex månader. Efter det har jag fått tillbaka min sötspärr som jag haft hela livet innnan jag fick mina barn. Det är så skönt att slippa det hysteriska suget. Ibland faller jag dit och då kör jag en avsockring igen, men numera gör jag det så pass tidigt att det krävs kortare tid. Nu tror jag till och med att jag klarat julen utan att falla dit.

Jag råkade hitta en lpartråd som jag var med i förr. ops jag råkade visst sätta ett långsiktigt mål. Innan nästa höst ska jag klara att springa upp för vår slalombacke. Den är ca 600 meter enligt Runkeeper så det borde gå om bara kroppen tillåter det...gör den inte det så får jag hitta på nåt annat. Jo jag har ju Vasaloppet med, men med tanke på att elva kilometer tog mig och sonen två timmar så har jag lite att jobba på. Fast jag och maken körde 7,5 km på 50 minuter, men inte en chans att jag skulle orka hålla det tempot så värst mycket längre. Ja en bra bit kvar där som sagt!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!