Thomas S Kuhn skrev 2014-01-06 14:51:07 följande:
Kör strikt kost nu och ett kilo har jag förlorat. Förmodligen enbart vatten. Kommer köra denna kost till sommaren, dvs inget godis, inget pasta, ris, potatis, bulgur etc. Dock råris i väldigt liten mängd beroende på dagens aktivitet. Kör träning som vanligt, dvs mycket funktionella övningar (pilatesboll bl.a.), simning och blandar olika intervallprogram på löpband (ute när det blir ljusare). Jag är byggd så att jag inte behöver styrka för att få "den där muskulösa kroppen". Jag vet inte om det beror på att jag tränade tennis större delen av min tonårsperiod. :)
Vill du gå upp i vikt Scratchy så är det nyttiga fetter (nötter, avokado, ägg fisk etc) i kombination med kolhydrater (potatis, råris, bulgur) och gärna nån fet sås. Och att äta sig mätt i samtliga måltider. Sen styrka på det. Fast det här visste du säkert redan.
Det där med att äta sig mätt är relativt. Min mycket smala son äter tills han inte är hungrig längre, oftast bara en portion. Ställer vi på honom att ta en portion till så orkar han oftast äta lite till utan att bli proppmätt. Om han inte varit en hårt tränande hockeyspelare som lätt får blodsockerdippar, så hade jag inte brytt mig. Fast nu måste vi se till att få i honom lite mer än han själv vill ha...eller vad han tror är lagom, han är lite bekväm.
Vad jag menar är att om man är smal så tycker man nog att man är mätt ganska tidigt och för överviktiga tvärtom