Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Wilowa skrev 2013-11-10 13:38:33 följande:
    www.trbutiken.se/trx-pro-pack-p-1227-c-195.as...

Ett sånt här måste man väl kunna göra själv med spännband och krok? Problemet är handtagen, nån som har nåt bra tips?

Jag måste lösa så jag kan träna minst ett pass i veckan hemma, jag hinner inte alltid åka till gymmet tre gånger i veckan.
    Hittade detta:

grymt.norvell.eu/2012/09/gor-ditt-eget-superbilliga-trx-band.html
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-10 19:28:37 följande:
    Seg och trött. Vädrets fel. Grått och trist..
    Imorgon blir det iaf vattengympa. Tråkitt men nyttigt. Magen är nu så långt ner att den är ivägen vid spinning. 36+0 imorgon.
    När får man börja springa efter fl? Någon som vet?
    Ja inte är det nåt roligt väder, tror vi får allt regn som skulle ha fallit under året nu. Om det ändå kunde komma ner som snö. ...här uppe hos mig i alla fall, nere hos dig i Göteborg kan det få komma som regn. Fast jag köpte en ny kamera förra veckans, så jag tar gärna lite sol nån dag denna veckan...min sista som heltidssjukskriven som det ser ut som. Jag hoppas bara att sjukgymnasten får bort låsningarna som både stör och irriterar mig.

Jag ska träna tre gånger i veckan och jag har svårt att få till det nu när jag är hemma hela dagarna, hur ska det då inte bli när jag börjar jobba. Tungan ute Nej egentligen inte, men igår kom det en hockeymatch i vägen och idag struntade jag i det eftersom jag ska till sjukgymnasten imorgon. Jag gissar att det kommer bli enklare när jag jobbar för då kommer jag inte ha några alternativ.

Önskar nästan att jag struntat i hockeyn, för det var den i särklass sämsta match jag sett. Det enda som det var mycket av var mål till motståndarna, i övrigt var det dåligt och rörigt spel från bägge lagen...det hade varit bättre om jag åkt och tränat istället, men man måste ju se på sina barn...så är det ju bara.
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-11-11 21:28:59 följande:
    Precis. Och framför allt är inte alla likadana. Man måste känna och lista ut hur man själv är.

Jag har haft motsatta problemet. Är smal och har inte kunnat lägga på mig muskler. Och med alla följda tips och uträkningar hit och dit så var jag lika smal, med lika lite muskler, men dessutom med ont i magen dygnet runt.

Nu har jag lyckas lägga på mig mer, men på "helt fel sätt". Jag äter för lite och tränar med alldeles för låga vikter, men det känns bra och det fungerar.
    Hur definierar du alldeles för låga vikter? ...och hur definierar du "äta för lite"? Vad jag är ute efter är att du kanske tror att du ska träna tyngre än vad som är rätt och samma sak med maten. Äter du tills du är mätt så har du ju ätit lagom, att äta tills man får ont i magen gynnar ju ingen. Det är nåt som jag kämpar med att lära barnen på jobbet. Hos oss ska de äta tills de är mätta och inte tills det är tomt på tallriken. Detta med att man ska äta upp det man har på tallriken är ju egentligen helt ologiskt, det är kroppen som bestämmer när den är mätt, inte tallriken. Det är ju samma sak med träning, kroppen bestämmer vad som är rätt.

Jag som rehab-tränar ska dessutom ha låga vikter till att börja med och det behövs för jag skulle bara skada mig om jag la på mer. Jag har helt enkelt inte muskler för att träna tyngre.
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-11-11 22:15:13 följande:
    Det som jag skrev precis innan. Alla tips och råd som ska vara korrekta. Expert-tips.
    Min poäng var att vi från barnsben fått lära oss att vi ska äta upp istället för att äta tills vi är mätta. Det är ju väldigt individuellt hur mycket mat man behöver och det varierar dessutom från dag till dag beroende på hur mycket man rört på sig och hur man går. Att lyssna på sin kropp kan ses som självklart, men det är det inte i och med att många aldrig fått lära sig det.

Experterna må vara experter på mat och träning, men vi är experter på våra egna kroppar! En bra expert lyssnar på sin patient/kund och ger expertråd utifrån individens behov och inte efter vad expertläran säger...en sådan expert ska jag till idag! Solig
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-12 09:13:48 följande:
    Jag tror vi generellt måste våga skita i alla sk "exprter" och lyssna på våra egna kroppar.
    Jag gör fel enl många experter mår bäst av min egen konstiga kost och enl många förhård träning..
    (Sen har jag fått höra att folk vill ha min kropp och energi när jag tränar och äter på mitt sätt... konstigt..)
    MissKaos skrev 2013-11-12 09:40:18 följande:
    ..och därmed inte sagt att man ska dissa allt. Men vara kritisk och våga testa! För mig funkar tex mindre kolhydrater och mindre fetter bra. Många är dom som säger att jag borde äta mer kolhydrater för det "ska" man när man kör mkt cardio. Och många tyckrr att lchf är vägen. Inget av det fungerar för mig. Jag mår bäst av mkt fisk mkt bär/grönsaker och lite kolhydrater och bra fetter. Inte för mkt fibrer. Då spårar min mage ur. Därtill mkt cardio och styrketräning med förhållandevis många reps och gärna hit eller boxträning ibland.
    Sen måste jag göra saker jag blir glad av. Annars blir inget bra!

Ja men precis! Testa och se hur kroppen reagerar, men vet när man gör rätt. Det har jag fått bevis på nu, experterna har sagt nacken och jag har sagt höften. Vem hade rätt? Jo jag, men experterna har inte lyssnat på mig utan gett mig övningar som inte känts rätt...övningar som jag inte gjort. I stort sett alla övningar som jag fått av min nuvarande sjukgymnast har känts rätt, utom situps på boll. Jag har lagt undan bollen och kört på golvet istället och det tyckte sjukgymnasten var rätt beslut.

Sedan är barnen så söta när de vill ha mer mat och jag ber dem känna efter hur det känns i magen. Då tar de handen och lägger den på magen och oftast konstaterar de att magen vill ha mer mat. Fast ibland äter de knappt nåt av det och då brukar jag passa på att tala om för dem att nu är de mätta, så känns det i magen då. Vissa barn klagar ofta på ont i magen efter maten och det beror oftast på att de ätit för mycket och är proppmätta...också viktigt för dem att lära sig.

Vad det gäller min kost så måste jag ha t ex ris och potatis, men pasta går fetbort. Äter familjen pasta så kokar jag ofta ris eller potatis till. Jag är känslig för "slipprig" mat som pasta och fett på maten, men fett i maten, kallt smör och mejeriprodukter går bra. Potatis funkar bäst för det suger upp det där slippriga fettet, så det är inte kolhydraterna i sig som är bra för mig. Jag har varit tvungen att lista ut detta, för min mage skriker rakt ut om jag äter fel. Bröd går också bra så länge som jag inte lever på bara det, så gluten tål jag utan det måste vara den glatta ytan på pastan som är boven. Laktosintolerant ska jag inte heller vara, men det är jag. Det räcker med några droppar mjölk för att jag ska känna av det i magen senare. Jag tror även att jag äter relativt mycket och jag går inte jättelätt upp i vikt.

Ja glädjen är en viktig faktor och jag känner att jag måste träna mig ut ur gymmet. Fast jag tycker att det är helt okej, men jag saknar att röra på mig så som man gör på t ex ett jympapass på friskis. Jag gick på ett skivstångspass en gång och jag var så rastlös efteråt.
  • Wilowa

Igår hände det som jag bävat för sedan jag började träna, nacken sa ifrån. Jag behöver till min kiropraktor, men där var det kaos pga personalbrist. Jag fick en tid först om 1½ vecka, i vanliga fall brukar jag kunna få en tid samma dag eller dagen efter. Jag antar att det bara är att bita ihop och se glad ut...

• Wilowa
    Wilowa skrev 2013-11-15 08:45:28 följande:
    Igår hände det som jag bävat för sedan jag började träna, nacken sa ifrån. Jag behöver till min kiropraktor, men där var det kaos pga personalbrist. Jag fick en tid först om 1½ vecka, i vanliga fall brukar jag kunna få en tid samma dag eller dagen efter. Jag antar att det bara är att bita ihop och se glad ut...

Haha! Det var nog nån gud som läste vad jag skrev. Jag hann bara posta inlägget så ringde de från kiropraktorn om ett återbud idag. Skönt!
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-15 09:47:27 följande:
    Härligt gud är här@
    Jag är ju inte speciellt religös, men det blev lite komiskt.

Jag har ont i hela kroppen idag så jag behöver verkligen komma till kiropraktorn. Min sjukgymnast tog bort låsningar i ryggen, vilket var skönt, men det gillade inte mina låsningar i nacken och bäckenet.      
  • Wilowa

Känner mig nästan helt frisk efter kiropraktorbesöket idag. På måndag börjar jag äntligen jobba igen, men bara på halvtid till att börja med.

• Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-16 11:58:18 följande:
    Du som har kontakter. . Förlossning på måndag vore bra. Fsk öppnar kl 6:15 så lämning efter det. Klart till lunch? U talk to thevman upstairs! Jag har ingen vidare relation till honom.
    Träningsvärk i benen!
    Cykelteknik som en hjulbent apa just nu. Magen hänger lågt ner och få åker ju knäna ut. Måstr sitta rätt upprätt för stt få plats. 18kg+ och tre veckor kvar. Rent ister, lär få göra något efter nyåret om det ska bli en halvmara i oktober -14.
    puls som en pårökt snigel på passet igår. Men jag vsr där! Blodsockerfall efteråt. Mkt obehagligt. Skakig och konstig. Tur dom säljer energibarer på gymmet.
    Sa jsg att folk kollar som om man vore ett ufo när man kliver (vaggar) in på spinningen? Vet inte hur öäbge till det går köra men nästa vecka vill jag göra ett spinning pass ett vattegympa och två gympass.

Du är så duktigt! Kämpa på nu sista lilla biten.

Det var detta med att hinna träna. :-/ Idag har gymmet öppet 9-17...Först fotbollsträning med dottern och snart hockeymatch med sonen, jag hinner helt enkelt inte få in det...tur att det är en dag imorgon med. Då ska sonen och jag bara åka och titta på en match. Fast om jag är riktigt effektiv så hinner jag till gymmet före, lite drygt att det tar 25 minuter att köra dit, men det finns inga bra alternativ så det får vara så. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!