MissKaos skrev 2013-11-12 09:13:48 följande:
Jag tror vi generellt måste våga skita i alla sk "exprter" och lyssna på våra egna kroppar.
Jag gör fel enl många experter mår bäst av min egen konstiga kost och enl många förhård träning..
(Sen har jag fått höra att folk vill ha min kropp och energi när jag tränar och äter på mitt sätt... konstigt..)
MissKaos skrev 2013-11-12 09:40:18 följande:
..och därmed inte sagt att man ska dissa allt. Men vara kritisk och våga testa! För mig funkar tex mindre kolhydrater och mindre fetter bra. Många är dom som säger att jag borde äta mer kolhydrater för det "ska" man när man kör mkt cardio. Och många tyckrr att lchf är vägen. Inget av det fungerar för mig. Jag mår bäst av mkt fisk mkt bär/grönsaker och lite kolhydrater och bra fetter. Inte för mkt fibrer. Då spårar min mage ur. Därtill mkt cardio och styrketräning med förhållandevis många reps och gärna hit eller boxträning ibland.
Sen måste jag göra saker jag blir glad av. Annars blir inget bra!
Ja men precis! Testa och se hur kroppen reagerar, men vet när man gör rätt. Det har jag fått bevis på nu, experterna har sagt nacken och jag har sagt höften. Vem hade rätt? Jo jag, men experterna har inte lyssnat på mig utan gett mig övningar som inte känts rätt...övningar som jag inte gjort. I stort sett alla övningar som jag fått av min nuvarande sjukgymnast har känts rätt, utom situps på boll. Jag har lagt undan bollen och kört på golvet istället och det tyckte sjukgymnasten var rätt beslut.
Sedan är barnen så söta när de vill ha mer mat och jag ber dem känna efter hur det känns i magen. Då tar de handen och lägger den på magen och oftast konstaterar de att magen vill ha mer mat.
Fast ibland äter de knappt nåt av det och då brukar jag passa på att tala om för dem att nu är de mätta, så känns det i magen då. Vissa barn klagar ofta på ont i magen efter maten och det beror oftast på att de ätit för mycket och är proppmätta...också viktigt för dem att lära sig.
Vad det gäller min kost så måste jag ha t ex ris och potatis, men pasta går fetbort. Äter familjen pasta så kokar jag ofta ris eller potatis till. Jag är känslig för "slipprig" mat som pasta och fett på maten, men fett i maten, kallt smör och mejeriprodukter går bra. Potatis funkar bäst för det suger upp det där slippriga fettet, så det är inte kolhydraterna i sig som är bra för mig. Jag har varit tvungen att lista ut detta, för min mage skriker rakt ut om jag äter fel. Bröd går också bra så länge som jag inte lever på bara det, så gluten tål jag utan det måste vara den glatta ytan på pastan som är boven. Laktosintolerant ska jag inte heller vara, men det är jag. Det räcker med några droppar mjölk för att jag ska känna av det i magen senare. Jag tror även att jag äter relativt mycket och jag går inte jättelätt upp i vikt.
Ja glädjen är en viktig faktor och jag känner att jag måste träna mig ut ur gymmet.
Fast jag tycker att det är helt okej, men jag saknar att röra på mig så som man gör på t ex ett jympapass på friskis. Jag gick på ett skivstångspass en gång och jag var så rastlös efteråt.