Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

ander25k skrev 2013-11-15 10:47:30 följande:
    Ska köra ett gris pass rygg idag :) , så baksida lår och korsryggen kommer vara möra i helgen , ska prova lite olika stilar i marklyftet , står just nu halvsumo , men tänkte prova smalt och helsumo

Grispass säger jag med, men mest om jobbpass som är jobbiga på nåt sätt...kommer vi från samma del av landet tro? Jag kommer ifrån Värmland.
  • Wilowa
    ander25k skrev 2013-11-17 07:42:22 följande:
    Norrland , och då menar jag riktiga Norrland , 4.5 mil från finska gränsen .
    Ja det var ju en bra bit härifrån. Tur du skriver riktiga Norrland för vissa tycker att norra Värmland hör dit med.

Nyss hemkommen från gymmet. Jag gjorde mina vanliga övningar...kände av kiropraktorbehandlingen jag gjorde i fredags på ett positivt sätt och känner ju att jag blir starkare och starkare.    
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-18 09:01:56 följande:
    Men Wilowa! Skulle du inte snacka med Herr Gud?
    Vattengympa (vattenstyrka) idag. Lusten är på minus. Vill bara sova. Men men piggnar nog till sen
    Haha! Tror inte att det var han som lyssnade på mig, utan en annan gud.

Idag ska jag jobba för första gången på elva veckor. Det är blandade känslor...det ska bli jättekul att komma tillbaka och framförallt träffa alla barnen, men jag är inte helt bra än så jag är lite orolig att jag inte ska klara av det.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-11-18 12:19:59 följande:
    Lycka till idag!
    Tack det gick riktigt bra. När jag kom skulle de större barnen ha sittvila och de var helt upp i varv över att jag skulle komma tillbaka...så härligt att bli mött på det sättet! Underbara goa ungar! Solig Fast jag är glad över att jag bara jobbar halvtid till att börja med.

• Wilowa
    Ronja 551 skrev 2013-11-20 21:10:58 följande:
    Nu kommer en länk! Ni som inte vill läsa bloggar -ignorera!

Jag är sugen på att höra vad andra som tränar här för mål med sin träning! Bli starkast? Tävla fitness?? Här är mina mål!

sassitch.blogg.se/2013/november/malet-med-min...
    Jag rehab-tränar än så länge, så mitt mål är att bli helt bra i kroppen (varit sjukskriven 100% i elva veckor pga "snapping hips")

Jag läste dina mål och tyckte de såg jättebra ut, speciellt den om att ha kul. Fast så tänkte jag på hur jag är när jag tränar och kul har jag inte. Jag har kommit på att jag mer eller mindre mediterar när jag tränar. Rockmusik i öronen, men efter passet har jag knappt en aning om vilka låtar jag lyssnat på.
  • Wilowa
    Ronja 551 skrev 2013-11-20 23:47:12 följande:

Träning är väl en typ av meditation för mig med två småbarn är det riktigt rolig o viktig tid för mig!

Vad är snapping hips? Hoppas du känner dig bra snart! Aldrig kul att vara dålig
    Jag börjar inse att det är rätt viktig tid mellan jobbet som förskollärare och "jobbet" som förälder till två större barn med. Tungan ute Mitt ena barn tränar hockey tre gånger i veckan plus match minst en gång per helg och det andra har träning två gånger i veckan i slalom och fotboll...när snön kommer blir det tre gånger plus ev tävlingar. Det blir inte så mycket tid över till lilla Wilowa mellan all matlagning (vet ni hur mycket en tolvårig hockeyspelare kräver? ) och taxiverksamhet.

"Snapping hips" innebär att muskeln eller om det var senan på utsidan av höften är för kort. Den glider inte fram och tillbaka som den ska. När jag var som sämst så hade den fastnat på framsidan av höften så jag kunde inte räta upp mig ordentligt. Det fick även till följd att musklerna på baksidan inte fick nån träning alls. Min sjukgymnast testade muskelstyrkan på baksidan och den var typ noll, jag hade inget att sätta emot. jag har under flera år försökt komma igång och träna, men det har varit ett steg fram och ett tillbaka. Nu när jag vet vad som var fel så förstår jag ju varför det inte funkat, det enda som funkat har varit slalom eftersom där står jag inte upprätt. Nu har jag tränat upp musklerna i höfterna så nu fastnar inte musklena på samma sätt som innan, men helt bra är jag inte än.

Ett stort problem jag har är att tolka kroppens signaler rätt. Att känna skillnad på en svag muskel och en trött muskel är inte helt lätt. Jag har kommit på att jag oftast tolkat musklerna som svaga när de egentligen är trötta. Istället för att spänna den muskeln som protesterar så ska jag istället spänna motsvarande på andra sidan. Jag har en sida som är svagare än den andra, men det är alltså tvärt om mot vad jag trodde. Det är höger som är svagast och inte vänster...vänster är tröttast eftersom jag kompenserar på den sidan.

Det har gått så otroligt snabbt, så jag är nog snart helt bra. Dessutom har jag fått sjukgymnastens tillåtelse att åka slalom, så nästa helg blir det troligtvis premiär!Solig
  • Wilowa
    cosinus skrev 2013-11-21 10:18:22 följande:
    Kul tycker jag är rätt oviktigt iaf under vissa pass.

Jag är en sån som på riktigt hatar att springa, det gör jag bara för att det är skönt efteråt, bra träning och enkelt. Sen ska jag väl erkänna att det är roligare när man hållit på ett tag och börjar få upp lite fart men det är fortfarande inget jag är i närheten av att klassa som kul.

Innebandy däremot är jätteroligt och styrka tycker jag för det mesta är kul.
    Jag håller med dig om löpningen, det är tråkigt. Fast jag tror det är samma sak där, i alla fall för mig, jag måste hitta det meditativa stadiet. Fast här där jag bor så är de spår som finns så grymt jobbiga och det är svårt att hitta det där jämna tempot som krävs. Jag sprang mycket för några år sedan, men jag tröttnade just pga det var för jobbigt. Jag kan säga att slalombacken ligger i samma område.
  • Wilowa

Idag har jag ökat upp till 3x12 på alla övningar från tidigare 2x15. Innan har jag ökat på vikterna på de flesta övningarna allt eftersom. Det känns som att kroppen fått jobba lite mer idag, tur att jag inte ska jobba förrän imorgon eftermiddag. Tungan ute Det finns vissa fördelar med att vara sjukskriven 50% Fast det går riktigt bra att jobba, men jag börjar känna mig så bekväm att jag glömmer bort mig ibland. Kan säga att kroppen inte riktigt gillade att jag hjälpte 16 barn att ta av sig skorna idag.

• Wilowa

Nyss hemkommen från gymmet. Härligt att känna att jag kan ta i mer och mer för var gång. Sedan har jag några problemområden, men även dem börjar jag få lite koll på.

• Wilowa
    Maria1982 skrev 2013-11-23 18:48:06 följande:
    15 min löpning på bandet i varierande fart, körde sista minuten på 14 km/h
    15 minuter med fokus på axlar efter det...
    Det är allt min hinner/orkar med en VÄÄÄÄÄLDIGT frågvis fyraåring i gymmet.
    Imponerande! Jag skulle då inte vilja ha med mig nån av fyraåringarna på jobbet. jag tror inte ens att jag skulle vilja ha med mig mina egna som är 9 och 12 år. Fast den äldsta kan jag snart ta med mig som träningskamrat.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!