Ronja 551 skrev 2013-11-20 23:47:12 följande:
Träning är väl en typ av meditation
för mig med två småbarn är det riktigt rolig o viktig tid för mig!
Vad är snapping hips? Hoppas du känner dig bra snart! Aldrig kul att vara dålig
Jag börjar inse att det är rätt viktig tid mellan jobbet som förskollärare och "jobbet" som förälder till två större barn med.
Mitt ena barn tränar hockey tre gånger i veckan plus match minst en gång per helg och det andra har träning två gånger i veckan i slalom och fotboll...när snön kommer blir det tre gånger plus ev tävlingar. Det blir inte så mycket tid över till lilla Wilowa mellan all matlagning (vet ni hur mycket en tolvårig hockeyspelare kräver?
) och taxiverksamhet.
"Snapping hips" innebär att muskeln eller om det var senan på utsidan av höften är för kort. Den glider inte fram och tillbaka som den ska. När jag var som sämst så hade den fastnat på framsidan av höften så jag kunde inte räta upp mig ordentligt. Det fick även till följd att musklerna på baksidan inte fick nån träning alls. Min sjukgymnast testade muskelstyrkan på baksidan och den var typ noll, jag hade inget att sätta emot. jag har under flera år försökt komma igång och träna, men det har varit ett steg fram och ett tillbaka. Nu när jag vet vad som var fel så förstår jag ju varför det inte funkat, det enda som funkat har varit slalom eftersom där står jag inte upprätt. Nu har jag tränat upp musklerna i höfterna så nu fastnar inte musklena på samma sätt som innan, men helt bra är jag inte än.
Ett stort problem jag har är att tolka kroppens signaler rätt. Att känna skillnad på en svag muskel och en trött muskel är inte helt lätt. Jag har kommit på att jag oftast tolkat musklerna som svaga när de egentligen är trötta. Istället för att spänna den muskeln som protesterar så ska jag istället spänna motsvarande på andra sidan. Jag har en sida som är svagare än den andra, men det är alltså tvärt om mot vad jag trodde. Det är höger som är svagast och inte vänster...vänster är tröttast eftersom jag kompenserar på den sidan.
Det har gått så otroligt snabbt, så jag är nog snart helt bra. Dessutom har jag fått sjukgymnastens tillåtelse att åka slalom, så nästa helg blir det troligtvis premiär!