Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-06-30 23:29:38 följande:

Jag har fått en iwatch och har nästan aldrig framme telefonen efter det..... 

Men att man har ytterligare en gadget är kanske inte förmildrande?

Igår var jag på lunch WOD och det var 

6 min EMOM 

3 squat snatch

6min EMOM 

3 snatch pull

21-15-9

Push press

Pull up

Tog lite mindre än 8 min

Idag passerade jag gymmet på väg hem och körde

5-5-5-5-5 strict press, 3*10 power clean  Dips etc. cash in och ut var 800m jogging.

Det beror på om du tar selfies med den? Jag stör mig mest på att folk är så förbannat egenkära att dom tror någon annan vill se en bild på deras duckface i parti och minut.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-01 15:56:11 följande:

Wohooo! Pistols m 6kg KB. Fett!

Älskar att jag börjar bli stark!

Crosstraining på Sats m en av mina crossfit instruktörer. Jag jobbade med WB,KB, ring dips, rodd, pull ups, front squats och rope pull m 60kg släde. Toes-to-bar(mina första 10 obrutna) Förutom pistols då.

Gött!!

Grymt! Jag är glad att jag snart (hoppas jag) gör pistols utan hjälp. Igår bodde vi på hotell vid Stureplan i sthlm och ikväll kör dottern och jag tält i regnet, livet är fullt av kontraster

Blev ingen träning idag heller, fy på mig!
  • Studentpappa

Pass 70

Warmup
    10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 reps per sida:
    (submaximala vikter men lite svettigt)
    KB snatch @16kg

A. Back lever progression alt Handstand progression 10 min
    Välj den övning som du vill fokusera på. Back lever

B. ?Greasing the groove?

B.1 Strikta pullups 15 reps totalt 6-5-4
    B.2 Press 15 reps totalt @50kg 4-4-3-3

C. HSPU (strikta) 3,3,3,3,3+ reps
    Använd dig av inställning för ditt 5RM under testveckan.
    Håll dig till 3 reps första fyra seten och maxa ut i sista setet. När du klarar 8 reps i sista setet höjer du vikten till nästa vecka.

Överraskade mig själv ikväll och ca hälften var faktiskt strikta, resterande med liite fart med benen. Men inte mycket.

D. OLY
    10×1 reps
    D.1 Snatch
    D.2 C&J
    Sträva efter att höja vikten i samtliga set och avsluta med dagens tyngsta lyft med bra teknik. Ej till failure och skulle du missa ett tungt lyft räknar du ändå in det i de 10 repsen.
    Sänk dock och avsluta med minst 2 bra lyft i följd OM du skulle gå till failure i sista repsen.

Vädret samarbetade inte idag då det regnade, så jag körde enbart clean inomhus. 5x2 50-60-65-70-85 kg. Mitt 1RM i clean är 102,5 kg så det var skönt att kunna köra en 2:a på 85 enkelt med tanke på att jag nyss hade ont i ryggen. Egentligen vila imorgon men då ska jag på boxen och köra, missade ju två pass tidigare i veckan. 

• Studentpappa

Pass 71

12 Days of Thankfulness

1 150-200 Meter Run vet inte riktigt hur långt det är.

2 wallclimb

3 Thrusters (50/35 kg)

4 Burpee Box Jumps (24?/20?)

5 Handstand Push-Ups strikta, fick tips av coachen idag att bara toucha istället för att gå ner och vila på huvudet. 5:or gick hur lätt som helst.

6 Chest-to-Bar Pull-Ups

7 Kettlebell Swings (24 kg)

8 Single-Arm DB or KB Snatches (4 each arm) 24 kg

9 Toes to Bar

10 Walking Lunges 50/35 kg

11 Ring Dips

12 Man-Makers (2x24 kbs) vilken jävla övning, aldrig testat förut.

Vidrigaste jag gjort på länge, man gör 1-2-1-3-2-1-4-3-2-1-5-4-3-2-1 1h 15 min ca. 1:an blir tolv ggr. Nu blir det barnkalas sjukt laddad!

• Studentpappa

Pass 72 testa 1RM

Powersnatch @65 kg troligt nytt pb jag minns inte riktigt.

Strikt press på knä @65 kg PB hade kanske klarat 67,5 men har inte några 1,25 kg vikter men det är beställt.

Isabel @ 80% av 1RM snatch 30x50 kg, skippade tiden ville inte pusha för hårt idag. Skulle tippa på 7-8 min i lagom tempo.

Förvånansvärt pigg med tanke på gårdagen.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-04 19:56:04 följande:

Jag har legat lite halvlågt med träningen, har haft utomlandssemester, sjukt mycket på jobbet och lider fortfarande av sviter (hosta och astma) från en bronkit jag drog på mig i slutet av maj. Det går tungt att träna när lungorna inte fungerar som de ska. Goblet squats 37,5 kg x 12 är en mardrömsövning, det går åt så jäkla mycket syre. I frontböj börjar jag äntligen komma tillbaka (55 x 10) efter att ha backat ordentligt.

Har faktiskt testat fjällöpning vilket jag tyckte var skitkul, skulle kunna vara något jag kan tänka mig att komplettera styrketräningen med.

Ja du bor väl i trakterna kring hemavan eller hur var det? Måste ju vara grym miljö att springa i! Ja goblet är jobbigt man får ju knappt luft i den som frisk, jag har ganska rejäl allergi under sommaren och det kanske inte är så illa som din bronkit men det är tungt när lungorna blir små eller vad man ska kalla det. Stor skillnad att träna under sommar och tex hösten pga det.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-05 21:06:30 följande:
    Hej! Varför gör du så många reps? Gör du alla i serie?
    Jag tog Pr idag i frontböj men det är ju en repetition. Jag gjorde serie med 10*25, 10*35, 5*40, 5*45, 3*50, 1*55, 1 *57,5
    10 reps hade jag max orkat 45 kg tror jag..... 
    Jag har 10 RM i squat i min programmering nu, inget jag testat tidigare och det blir rätt annorlunda tänk. Men det är rätt bra, man sätter sitt 10 RM sen fortsätter du att göra 15 reps på samma vikt tills du klarar det i två set och sedan höjer du vikten, och sedan har du förmodligen höjt ditt 10 RM och sedan är det dags att testa ut ett nytt osv. 
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-05 23:01:23 följande:

Jag fattar inte? Man kan ju inte göra 15 repetitioner på 10RM, i så fall är det ju inte RM? Vad är det jag tolkar galet?

Jag skrev väl som en kratta, Man ackumulerar 15 reps på sitt 10RM du kan göra 3x5 eller 6-5-4 målet är att klara det i två set och sedan höja vikten. Det återkommer vecka efter vecka. Fredriks perioder (han som skriver programmet) är 6-8 veckor, tror jag har inte räknat efter. Fokus är ryck och drag denna period samt teknik på böj och mark, vi ska aldrig gå till fail utan stanna med 1-2 lyft kvar i tanken varje set.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-06 08:24:42 följande:
    Jag förstår ändå inte. Hur blir man starkare på det? Om jag lyfter 55 kg (mitt 10RM) x 5 slutar jag ju några lyft innan det blir utmanande? (Jag ser inga problem i överhuvudtaget att lyfta 55 x 8, 55 x 7, i dagsläget lyfter jag ju 55 x 10, 57,5 x 8).
    Du ökar ju ständigt belastningen i vanlig ordning genom att när du klarar det i två set höja vikten. Att inte gå till fail är ju en kanske överflödig rekommendation men många som kör CF kör ibland på tills man måste släppa stången och repsen innan ser förjävliga ut. Det tar då ett tag för mig att gå från mitt 10RM i böj till att klara 8+7 i följd på samma vikt. Men som sagt fokus är inte maxstyrka i benen denna period utan teknik och bättre uthållighet, 10RM ökar definitivt med detta upplägg. Detta är ju ett program för att bli bättre i CF och där gör man ju ofta sjuhundrasjuttioelva böj på säg 60 kg blandat med massa annat. Styrkefokus är på drag och ryck.

Men samma tänk går igenom i tex strikta pullups ackumulera 15 strikta och gör du dem i två set hänger du på extravikt, sen när du klarar dem igen i två set höjer du vikten, det långsiktiga målet är strikt muscleup. Det blandas med front lever, back lever, skin the cat etc. 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!