Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

K grrl skrev 2016-07-06 12:02:48 följande:

Jag måste ändå missa något. För pullupsen förstår jag principen - där ökar ju belastningen i och med att man hänger på vikter. Hur lång vila är det mellan seten då? Om jag kör 55 x 10 i första set kan jag oftast köra 55 x 10 även i andra set (eller höja med färre reps), det beror lite på dagsform, så för min del skulle ju belastningen minska rätt mycket.

Min coach rekommenderar att man har en strikt repetition kvar att ge i varje set. Det är det jag menar när jag skriver "nära failure".

Men är 10x55 verkligen så tungt för dig isf? När jag testade ut mitt 10RM så var jag yr efteråt och det är antagligen inget jag ens klarar varje dag, jag kunde verkligen inte göra en 10:a till efteråt. Och då var 10 till fail. Så en 8 :a ligger vissa dagar på gränsen på vad jag klarar. Så ska jag som du själv säger ha en strikt rep kvar är 8+7 tungt men funkar efter några ggr. Första gången kanske det blir 6-3-3-3, sen 6-5-4, sen 8-7 och då är det dags för höjning. Sen efter ett tag testar man ut nytt 10RM osv. Jag vilar max två min mellan oftast en.

Om det är rätt väg till Rom vet jag inte men jag tycker programmeringen ger bra resultat och han som gör den är sjukgymnast och jobbar med de bästa i Sverige inom cf så jag utgår ifrån att han vet vad han gör. Jag har ju valt att betala för det, för att slippa jobba med planeringen själv. Så jag lägger ingen större tanke på att ifrågasätta det så länge det fungerar.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-06 13:13:50 följande:

Men nej, du har rätt - det blir ju inte mitt sanna 10RM då jag inte reppar ut.

Jag har köpt tre månader så jag utvärderar väl resultatet efteråt och ser om jag vill fortsätta
  • Studentpappa

Jag har varit ganska "bra" på att missa passen med böj senaste tiden. Men ikväll är det dags för ett nytt 10RM, har kört hyfsat med frivändning och frontböj så benen har ju ändå fått smaka.

Men då jag tränar hemma idag och minsta möjliga ökning är +5 kg med de vikter jag har ska det bli kul att se om det går vägen ikväll. Har ju tyvärr ingen passning hemma men det får gå ändå.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-06 15:03:11 följande:

Enligt artikeln som du länkade till Studentpappa, verkade det inte så bra att träna till failure...

Finns ju väldigt många olika åsikter till det. Att alltid göra det höjer nog definitivt risken för överträning, så att inom crossfit ta lugnare perioder skadar nog inte. Det kan ju lätt bli för mycket fokus på att alltid köra in i kaklet i crossfit.
  • Studentpappa
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 15:30:21 följande:

Okej, då är failure förstår mindre lämpligt, möjligen funkar det i en knäböjställning med "stopppinnar" (eller vad det nu kallas) fast jag tycker nog att det är samma i knäböj som i marklyft, att tekniken riskerar bli katastrofalt usel när krafterna sinar. Att i knäböj då inte klara att hålla isär knäna, hålla ryggen rak osv....det är inte att rekommendera. Allt detta vet du redan, K-girl, det vet jag men det är mest info för den "oinvigde".

Och jag är säker på att du når riktigt bra resultat även utan failure. Jag har ju sett resultatet och vet att du är riktigt snyggt "välkomponerad" i kroppen din...

Han som gör mitt program nu kallar det "finmax" och använder det för böj, mark och frivändning. Och då man ska ha 1-2 fina reps kvar i kroppen denna period, nästa är det andra bullar som gäller. Ganska behagligt faktiskt under sommaren och allt
  • Studentpappa
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 15:48:50 följande:

Låter som ett "skönt" sätt att träna, men som jag förmodar ger riktigt bra resultat, trots "avsaknaden av blodsmaken"....

Ja ibland är det ju så, men varje pass är inte så lugnt. I söndags körde vi en benchmark wod där man gör ett förutbestämt pass på tid. Konstant smärta i 1h 15 min, sådana idiotpass kan man inte göra varje dag direkt. Då ber man ju mest om problem, men det är kul som statuskontroll och se om man kan förbättra sig.
  • Studentpappa

Pass 73

1RM powerclean =95 kg + 5 kg sen sist, failade 100 kg ganska grovt. Sist gjorde jag 90 sen tre försök på 100 och gav då upp.

10RM böj =95 kg + 5 kg, sista var verkligen på håret jävlar vad trött jag var i benen.

5RM strikta pullups egentligen igår men det passet missade jag = 5 st + 10 kg och 5 st + 16 kg. Så det är plus ett par kg och en rep tror jag gjort 4 st på +12 eller 14 kg förut. Ska nog börja med en Excel med alla max i.

Körde hemma och det blir ju inte riktigt samma ladd som på gymmet så jag är nöjd. Behöver verkligen 1,25 kg plattorna. 5 kg är stundtals för mycket höjning.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-06 21:33:39 följande:

Alltså, så sjukt NÖJD; 20 strict pull-ups!!!!!! 

Härligt
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-07 07:22:36 följande:
    Utan. Vi använder inte det inom crossfit vad jag vet. Men dessa var ju inte obrutna utan 5*4. Sista två varv var det 2+2.
    Vi kör med gummiband för de som inte orkar utan, börja med ett starkare för att successivt arbeta mot att klara sig utan.  
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!