• Anonym (Orolig)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Jag har en flicka på 2 år som håller på att utredas för autism. Det känns nu som om hela mitt liv har rasat o att jag aldrig kommer att bli lycklig igen. Ni som har barn med autism. Hur är ert liv nu? Går det att få ett lyckligt liv även om ens barn har autism? Mvh Orolig o olycklig

• Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?
  • Anonym (Trött)

Det är väl inget märkligt att sörja att ens barn under hela sitt liv kommer behöva stöd i all sin dagliga livsföring? Det innebär inte att man inte älskar sitt barn.

• Anonym (Guckosko)
    Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 18:24:04 följande:
    Ja, upphör gärna med detta. En olycklig kvinna har sträckt ut handen i hopp om lite tröst och pepp och det är inte särskild snyggt att ta över hennes tråd med en massa ovidkommande polemik och käbbel.
    Tråden skrevs 2011 så ts har förhoppningsvis accepterat sin dotters handikapp vid det här laget. Om det nu var så, det var ju inte ens fastställt.

Och sen ska du få ett gott råd, när någon uttryckligen backat så är det ingen god idé att kasta bensin på den falnande elden. Låt den bara vara så slocknar den!
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 18:40:40 följande:

Preaching to the choir. 

Skulle aldrig byta min tös mot en annan "neurotypisk" individ. Men ha med dig att jag kände en annan Saga innan hon försvann in i sin värld och jag har rätt att sörja den tjejen.

Och som en "normal" förälder är det inte alls konstigt om TS känner sig vilsen och ledsen innan hon har landat i sin roll som mamma till ett barn med NPF. Det är "normalt" att känna oro och stress inför det okända.

Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre. 

Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det. 

Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats. 

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-20 19:13:33 följande:

Det är väl inget märkligt att sörja att ens barn under hela sitt liv kommer behöva stöd i all sin dagliga livsföring? Det innebär inte att man inte älskar sitt barn.

Jag tycker det är fel att räkna någons människovärde i hur mycket personen klarar det viktigaste är att man mår bra och har ett liv man trivs med. Hur mycket hjälp flickan behöver idag vet vi inte heller autism kan se ut på olika sätt. 
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-02-20 19:31:02 följande:
    Tråden skrevs 2011 så ts har förhoppningsvis accepterat sin dotters handikapp vid det här laget. Om det nu var så, det var ju inte ens fastställt.

Och sen ska du få ett gott råd, när någon uttryckligen backat så är det ingen god idé att kasta bensin på den falnande elden. Låt den bara vara så slocknar den!
    Var ser du årtalet? Jag kan bara se 17 aug och det är ju inte så farligt längesen om det vore 2023.

Och som svar på ditt råd kan jag nämna att det kan ramla in flertalet poster i tråden under tiden man skriver ett eget inpass och att det därför kan te sig  överflödigt när det väl är publicerat. Hade ju varit bra om det gick att ångra/radera inlägg, men nu verkar det ju inte som att det går.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 19:43:35 följande:
    Var ser du årtalet? Jag kan bara se 17 aug och det är ju inte så farligt längesen om det vore 2023.

Och som svar på ditt råd kan jag nämna att det kan ramla in flertalet poster i tråden under tiden man skriver ett eget inpass och att det därför kan te sig  överflödigt när det väl är publicerat. Hade ju varit bra om det gick att ångra/radera inlägg, men nu verkar det ju inte som att det går.
    När det står "äldre" innan själva datumet så är det en gammal tråd. Om du då klickar på citera så kommer årtalet fram i rutan du skriver i.

Håller med om att en ändra/radera-knapp vore bra. Men risken finns ju att det skulle skrivas ännu mer elakheter och påhopp då.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:42:50 följande:
    Jag tycker det är fel att räkna någons människovärde i hur mycket personen klarar det viktigaste är att man mår bra och har ett liv man trivs med. Hur mycket hjälp flickan behöver idag vet vi inte heller autism kan se ut på olika sätt. 
    Hur kan du få det till att handla om människovärde? Jag sörjer att min mamma har en sjukdom som påverkar hennes livskvalitet men inte tusan skulle väl någon få för sig att jag därför tycker hon har ett sämre värde.
    Flickan i fråga har autism och intellektuell funktionsnedsättning varför jag drar slutsatsen att hon behöver mycket stöd. Att mamman i fråga framförallt vill se henne lycklig framgår tydligt.
  • Anonym (S)

Min dotter som är under utredning för  adhd/ autism och hon är tyvärr inte alls lycklig😟
    Hon uppfattar sin omgivning på ett negativt sätt och kompisrelationer fungerar inte så bra. 
    sen har det kanske inte med eventuell diagnos att göra men jag tror ju det tyvärr 

• Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:39:22 följande:

Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre. 

Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det. 

Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats. 

Ja tråden är gammal har jag fått veta, men ämnet är lika aktuellt.

Jo, man kan "få" autism efter att ha fötts utan, även om det kanske inte är så vanligt.

Som du redan vet, så är autism inte är en sjukdom, det är ett syndrom = samlingsnamn för en mängd olika manifesteringar (beteenden, oförmågor) enligt DSM-5. Dessa kan komma sig av en mängd olika faktorer, och alla är inte nödvändigtvis medfödda. 

Jämför med t.ex. "hälta". Det är något du kan ha för att ditt ena ben är kortare än det andra (medfött) eller för att du kanske har stukat foten (omständigheter).

Ibland är autistiskt syndrom sekundärt till tillstånd med biomarkörer, som t.ex. Fragilt X. Ibland saknas mätbara orsaker. 

Autism-beteenden som visar sig efter en längre period av normal utveckling kallas även ibland för regressiv autism.

Min dotter visade inga som helst tecken på avvikelse förrän hon passerat 2 1/2 år. Hon följde sina kurvor och milstolpar till punkt och pricka. Det är en anledning till att vi har svårt att skaka av oss känslan av att hon blivit bortrövad, så att säga.
  • Anonym (Sagas mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-02-20 20:10:45 följande:

Min dotter som är under utredning för  adhd/ autism och hon är tyvärr inte alls lycklig😟
    Hon uppfattar sin omgivning på ett negativt sätt och kompisrelationer fungerar inte så bra. 
    sen har det kanske inte med eventuell diagnos att göra men jag tror ju det tyvärr 

Jag känner med dig!
    Man kan tycka att det på något sätt är bättre att vara helt väck (som min tös) och därmed lyckligt ovetande om sin särart.

Att ha högfunktionerande NPF har ju den nackdelen att man är fullt medveten om att man är annorlunda. Lätt hänt att det eldar på känslor av utanförskap, mindervärde och liknande. 

Men det är ju här du kommer in i bilden.

Det finns så mycket du kan göra för din tös! Och om du är som jag kommer du att känna att ditt liv på något sätt blev ännu mer meningsfullt när du blev en extra ömtålig varelses trygga hamn och stöttepelare.

Hon kommer att vara lycklig och olycklig om vartannat, precis som alla barn. Men tillsammans med dig kommer hon alltid att ha det bra, eller hur? <3
Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?