Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:39:22 följande:
Du skrev att du förlorat din dotter till autismen. Som jag förstår det är autism medfött och inget man plötsligt får även om det generellt sätt visar sig mer när barnet blir äldre.
Lösningen är inte att sörja utan att lära sig mer och på så vis utmana sina fördomar. Jag brukar jämföra med homosexualitet det finns fortfarande föräldrar som sörjer att deras barn är gay vissa säger till och med upp kontakten med barnet. Att se barnet i en lycklig samkönad relation är jättehemskt för de här personerna men omgivningen ställer sig i allmänhet inte på föräldrarnas sida är barnet autist gör de det.
Den här tråden är gammal och ts har försvunnit sen länge trots det har inte mycket ändrats.
Ja tråden är gammal har jag fått veta, men ämnet är lika aktuellt.
Jo, man kan "få" autism efter att ha fötts utan, även om det kanske inte är så vanligt.
Som du redan vet, så är autism inte är en sjukdom, det är ett syndrom = samlingsnamn för en mängd olika manifesteringar (beteenden, oförmågor) enligt DSM-5. Dessa kan komma sig av en mängd olika faktorer, och alla är inte nödvändigtvis medfödda.
Jämför med t.ex. "hälta". Det är något du kan ha för att ditt ena ben är kortare än det andra (medfött) eller för att du kanske har stukat foten (omständigheter).
Ibland är autistiskt syndrom sekundärt till tillstånd med biomarkörer, som t.ex. Fragilt X. Ibland saknas mätbara orsaker.
Autism-beteenden som visar sig efter en längre period av normal utveckling kallas även ibland för regressiv autism.
Min dotter visade inga som helst tecken på avvikelse förrän hon passerat 2 1/2 år. Hon följde sina kurvor och milstolpar till punkt och pricka. Det är en anledning till att vi har svårt att skaka av oss känslan av att hon blivit bortrövad, så att säga.