• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • giftgrodan

snälla ni som skriver "sussies köttfärs" eller "ryssröra" eller liknande, kan ni inte beskriva lite mer? Alla har ju inte haft samma mat

• nattaaah

ÅH SKOLMATEN!!
    Gick ut gymnasiet år 2010.

från klass 2 på lågstadiet Tills Årskurs 2 i gymnasiet var maten gudomlig! Även om det var 2 olika skolor!
    Men i årskurs 2 på gymnasiet bytte skolan matleverantör och maten blev BRUTALT ÄCKLIGT! Ingen ville nästan äta, och för det mesta klagade alla.(arlanda gymnasiet)

Dom ändrade dom godaste maträtterna HELT OCH HÅLLET,

Favoriterna var;
    Korvstroganoff med ris
    köttfärssås och pasta
    ost och skinksås med pasta
    chicken nuggets med ris och currysås
    chicken kebab med ris och tomatsås

men från klass 2 på lågstadiet tills klass 9 på högstatidet var det jätte bra mat, och enda tills ÅK 2 i gymnasiet..

Kan SUKTA efter ostochskink såsen samt korvstronoffen! Undrar verkligen receptet på dessa..

• annzah

I grundskolan hade vi helt okej mat. Visst fanns det saker jag inte gillade (pulvermos till exempel kan jag bara inte med), men jag minns att köttfärssåsen var god, likaså korv stroganoff och alla fiskrätter, pizzan var helt okej och likaså pirogerna. I låg- och mellanstadiet hade vi "karottverksamhet", alltså två ur varje klass var "bambavakter" som gick tio minuter tidigare, dukade borden, ställde fram servetter, mjölk,  knäckebröd och smör och så fick man hämta maten i skålar eller former och ställa fram på varje bord. Det var trevligt, man slapp stå i kö och man fick lägga upp sin egen mat.

På högstadiet var det kö som gällde men man fick oftast ta själv. Vi hade ingen direkt salladsbuffé, det brukade handla om en sort, oftast någon form av vitkålssallad eller kinakål. Tydligen har de ändrat det nu och har en riktigt vettig salladsbuffé som man kan komponera en hel måltid av. I nian fick vi bara fil och flingor på fredagar och då fick man ta med sig egna mackor till, det är väl inte helt idealiskt.

På gymnasiet var maten helt fruktansvärd. Dock fanns det alltid någorlunda vettiga sallader, fri tillgång på knäckebröd och fil / yoghurt och cornflakes.

• MaNiMi

Gillade den mesta maten i skolan, dock kunde pastarätterna vara lite väl överkokta ibland.
    men något jag verkligen saknar nu och som mina barn inte fått är trädgårdsmästargryta.
    Har för mig om att den var vegetarisk och ändå något som de flesta åt med god aptit.

• mia567

Jag saknar ugnspannkakan.

Vi hade god mat på låg-mellanstadiet, ok på högstadiet och början på gymnasiet. Sen hände något och maten blev inte alls god, flera gånger varje vecka var det någon gryta. Olika namn men samma innehåll, man hade tur om man fick med sig någon kött/grönsaksbit ur den grytan.

• Rakad Apa

Spenatsoppan man fick med kokta ägghalvor tyckte jag var gott

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Lunatica

Nu är det inte jätte länge sen jag gickur skolan (6 år sen)

Men det jag kommer ihåg från gymnasiet, var kebabskav med ris och vitlökssås MUMS!!

• UmmAlina

Bamba vad betyder det?
    Har sett att flera av er kallar matsalen för det, men jag har aldrig hört talas om det namnet tidigare. På vilka platser i landet kallas det bamba? 

• Snösparv

En av nackdelarna med att vara lärare - skolmaten. Den har blivit så sjukt dålig. Minns inte att den var bra när jag gick i skolan heller, men nu är det ju löjligt.

• Fluffskalle

Jag älskade den ofta. I perioder var den dålig, men oftast bra. Tonfisksås med ris var det den första dagen i skolan och det var min älsklingsrätt flera år. Var så ledsen när de tog bort den rätten. Leverbiffarna var sjukt goda också, men eftersom det var en maträtt man "skulle" hata blev man nästan mobbad när man gillade den!

Svar på tråden Minns ni skolmaten?