• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • bitte67
    cirpen skrev 2013-06-01 21:04:37 följande:
    Serveras lapskojs idag?
    Det är nog inte så vanligt längre. Jag jobbar på en förskola/skola och de har aldrig serverat lapskojs, åtminstone inte under de nio åren jag varit här. 
  • mmeline

Jag minns den, men tyckte inte att den var så hemskt. Det mesta var helt okej, faktiskt. Det var mest att det inte var häftigt att tycka det, man skulle ju tycka att det var superäckligt och sitta och peta i maten och klaga över hur äckligt allt var.

• cirpen

Jag tyckte om milanesesoppa. Det serveras väl ändå inte idag?
    Andra favoriter:
    Blodpudding
    Makaronilåda

Ickefavoriter:
    Potatisbullar

• äpplet86

Hade några favoriter =) 
    Chicken a la king med ris - kyckling, champinjoner, röd paprika i nån sås.. jättegott!
    Pizzan.. den med tjock botten
    Köttfärssåsen med spagetti
    Kebabgryta med ris
    Ost och skinksås med pasta
    Höns med curry och ris
    Och så den gudomliga panerade fisken med den vita såsen och potatis!
    Minestronesoppan
    Tacos men har aldrig förstått varför de alltid serverade ris till också.. 

Och så fanns det äckliga saker.. som..
    Potatisbullar
    Jambalayan urk!! Så vidrigt.. ris med konstig smak med jag vet inte vad i.. pillade ur små korvbitar.. tror det var skaldjur i också.. allt i en salig äcklig blandning
    Tonfisksalladen.. blää 
    Det mesta med fisk..
    Pannkakorna..

• äpplet86

Just det.. glömde på gymnasiet.. hade vi inget skolkök direkt utan fick äta i någon lunchresturang som tillhörde sjukhusområdet där skolan låg.. och äldrevården tror jag..

Och potatisen där.. vidrig! Den var hård utanpå och helt smaklös och vattningt mjuk inuti.. hur lyckas man?? Och bara samla gamla tråkiga rätter som kålpudding, smaklösa pannbiffar.. aldrig något roligt som på högstadiet eller tidigare som pizza.. tacos.. och vi klagade men fick som svar att de äldre kanske inte skulle gilla den maten... 

• Lattjo

Vi hade bra mat dom första sex åren, sen okej mat resten av skoltiden. Mina favoriter var: Ryssröra i pitabröd Köttfärssås och spagetti Fiskpannetter, potatis och remouladsås (en rosa sås som smakar ungefär som filsås, som jag experimenterar för att göra en bra sån sås. Sjömannsbiff (som gjordes mer som en potatisgratäng) Det värsta var helt klart rökt makrill. Den var så hård så jag skar sönder gomen en gång. Varje gång jag tänker på den känner jag hur den skär in i munnen...

• Feltryck01

Skolans köttfärssås var ju en klass för sig. Undrar om det inte finns nåt recept någonstans.. Och ost och skinksåsen, mhm

• annca

Började skolan 78...
    Har mest positiva minnen från matis. Retade mig nåt otroligt på klasskompisarna som sa usch och blä om allting - utom de saker *jag* hade svårt för, som skolans köttbullar och skolans pannkakor, där man fick en tunn och så många tjocka man ville...Tungan ute
    Minns också att det var i skolan jag åt ris för första gången! Förvånad

Lappskojs! Mums! Med massor av rödbetor!
    Kalops, potatisbullar och stekt fläsk, kålsoppa med fläskkorv, trädgårdsmästargryta, pizzagratinerad lax, ris och köttfärssås... Och salladsbuffen på gymnasiet!

(Vi fick aldrig spagetti eller pizza, och kebab hade väl inte ens flyttat till sverige då Flört)

Men stekt fisk, leverbiff (som skiftade i grönt), spenatsoppa, grönkålsoppa, skinksås med vobbliga fettbitar... och den vidriga kokta potatisen! Det var verkligen INTE några höjdare. eller -hualiogen- kokt fisk med äggsås! (fisken var OK, men äggsås yurk!)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Yas

Åh, fransk fiskgratäng kommer jag ihåg, och jag avskydde fisk som barn. Men det var supergott!!
    Tyckte allmänt om maten. 

• bitte67

Fiskbordelais minns jag som en av de få fiskrätterna jag gillade när jag gick i skcholan. Men när vi fått det på jobbet nu kan jag inte begripa vad det var jag gillade med den rätten. Torrt och tråkigt, jag som idag älskar fisk...

• Kimona
    äpplet86 skrev 2013-06-03 11:41:27 följande:
    Just det.. glömde på gymnasiet.. hade vi inget skolkök direkt utan fick äta i någon lunchresturang som tillhörde sjukhusområdet där skolan låg.. och äldrevården tror jag..

Och potatisen där.. vidrig! Den var hård utanpå och helt smaklös och vattningt mjuk inuti.. hur lyckas man?? Och bara samla gamla tråkiga rätter som kålpudding, smaklösa pannbiffar.. aldrig något roligt som på högstadiet eller tidigare som pizza.. tacos.. och vi klagade men fick som svar att de äldre kanske inte skulle gilla den maten... 

Kan förklara potatisens mysterium.

Potatisen ligger färdigkokt i vakuumpåsar med vattnet kvar i, hälls upp på bläck och värms i ugnen.
  • Kimona
    Feltryck01 skrev 2013-06-03 11:46:04 följande:
    Skolans köttfärssås var ju en klass för sig. Undrar om det inte finns nåt recept någonstans.. Och ost och skinksåsen, mhm
    Felix eller Findus har samma på burk :)
  • Kimona
    bitte67 skrev 2013-06-06 14:39:44 följande:
    Fiskbordelais minns jag som en av de få fiskrätterna jag gillade när jag gick i skcholan. Men när vi fått det på jobbet nu kan jag inte begripa vad det var jag gillade med den rätten. Torrt och tråkigt, jag som idag älskar fisk...
    Den jag gör själv brukar bli saftig och fin :) de har väl inne den för länge på för hög värme
  • Repan

Göteburgare - potatismos och stekt falukorv och hamburgerbröd! Med sallad och mjölk :)

Lapskojs - fick man norr om Stockhom, så otroooooligt gott.

Potatisbullarna man kunde välja istället för blodpudding, yum!

hönsfrikassén - yum!

Pasta o köttfärssåsen var god, men pastan var alltid så himla överkokt :( Annars hade det varit supersmarrigt.

Panpizzan var god.

Jag gillade fisk med remouladsås och kokt potatis också

Det mesta gick ner. Däremot är det stor skillnad på skola och skola. Mellanstadiet i Gävle och i Göteborgs förort var MILSVID skillnad på kvalitén på maten tyvärr. Ni förstår ju vilken som var bäst.
    Maten blev också sämre och sämre under åren, men det mesta var ändå gott även i nian, även om de gjorde en del saker som var äckliga;

t.ex. hade vi någon biff, potatis och en tjockare champinjonsås en dag. Dagen efter fick vi "champinjonsoppa". Samma sås, utspädd helt enkelt. Det kändes inte fräscht. 

• alifewithoutme

Jag minns så väl skolmaten, älskade faktiskt en hel del av dem men de som stod högst upp var:

potatisbullarna 
    spagetti med köttfärssås
    panerad fisk med potatis o kall sås.
    pizzan
    korv stroganoff (även om jag ratade korven o åt enbart ris o sås).

• AmandaPryd

Ja, jag minns skolmaten med viss glädje, faktiskt !

Är det någon som minns vad maträtten hette som bestod av räkor, ris, dill och en tunn pajdeg i botten ? Det var även vitsås i. Rätten var varm.

Denna maträtt, som jag inte minns namnet på, fick vi minst två gånger i månaden. Andra vanliga maträtter var Chili Con Carne, Lasagne, Moussaka och Minestronesoppa.

Limpmackorna med färdigskurna ostskivor var förvånansvärt goda !

Svar på tråden Minns ni skolmaten?