• vårt 2012

IVF Umeå

Väntrummet 
    * Äppelkaka (syskonförsök, andra ivf) 
    drömmer om ett barn, 3:e IVF 
    * Smilla03  (väntar på nya instuktoner när dom öppnar i Aug) 
    * Norris (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 15/8) 
    mammaidamaria (första IVF som startar i Aug) 

* Mirage (Första IVF, läkarbesök och infosamtal 13/8) 

Sprayar 
    * Freja150 (Första IVF) 

Sprutar 
    * Chan2 (from 16/8, 1:a IVF)

Väntar på ÄP/ET 

* vårt 2012 (om allt går vägen FET v.35) 
    Ruvar 

Gravida  
    * A79 
    * Mustikka 
    * Emilotta (första ivf)
  • vårt 2012

Hej Hela högen!

Jag har en fundering, en kamrat till mig som har diagnostiseras med PCO-S (som jag och flera här har) för flera år sedan..
    Hon och hennes man har ett gemensamt barn sedan tidigare, som är 5år..
    Hon har fått svaret av Skellefteå att ingen hjälp finns att få eftersom dom har ett gemensamt, och kvinnokliniken i Umeå vill inte skriva ut pergotime!

Vad råder man henne till?!
    Här har jag peppat i ett halvår för att hon ska orka/våga ta tag i och anmäla sig sen fick hon det tillbaka i knäet..

Gissar att IVF kliniken inte gör ett IVF utan utredning? Ingår utredning i IVF kostnaden?
    Har någon varit med om att få ut pergotime via kliniken?

Tacksam för alla möjliga svar!

• vårt 2012

Hej siri2012

Tack för tankar å råd!

Jo jag håller med det är inte natt svart för dem och jag trampar säkert både en å två på fötterna ang. att har man barn sedan tidigare, så anser jag att man inte riktigt är i samma läge som oss som inte har det..

Men till saken hör också att min vän har sedan den pojken föddes haft en hel massa sjukhistorik, hon har nog en journal som är större än många 90 åringar, och många av de här problemen är relaterade till fertiliteten..

Men jag reagerade mest på att kk i umeå vägrar skriva ut pergotime...

• vårt 2012
    Ebba Grön: När jag hade plockat så hade jag alla symtom på överstimulering och vid insättningen sa dr att jag såg ut att ha tecken på det på äggstockarna, sa dom något idag?

Men jag var dålig (hade typ alla symptom och ganska ont) ungefär i 1½ vecka efter plock, men det gick över..
    Nu klarade sig inte embryot hela vägen, men lugn bara lugn.. dom skulle sagt nått idag om det såg ut som om du hade mkt vätska i äggledarna..

Trevlig helg allihopa, själv ska jag leta efter den glada gubben! Glad
  • vårt 2012
    Ebba Grön: HOn jag hade på insättningen, sa eg alrig att hon skulle kolla, men hon bladdrade förbi med ultrljudet när hon letade vars hon ville ha den och då sa hon att det fanns vätska och tecken på överstimulering..
    Jag tänker mig att han borde sagt ngt om han såg det..
    Äsch, jag vet inte! Men hoppas det går bra för dig!

• vårt 2012
    Mustikka: Vi har haft tre läkare nu(har inte koll på hur många dom är), men det var Wikander som gjorde insättningen.

Mammaidamaria: Om jag förstått rätt så om man har bekostat IVF'n själv kostar det 4000 att frysa in, sen kostar det 13000 för en återföring(FET)...

Ibland hamnar jag i ekonomiska tankar, om man kämpar på med det här och bekostar en hel del pengar, och det inte skulle lyckas ändå.. Då har man "bränt" en del av pengar till en adoption..
    Jag är själv inte framme vid den tanken än, men måste vara ett tufft beslut att till sist ge upp och sen adoptera..
    Å ena sekunden känns det som varför inte köra på adoption med en gång, vad är det som gör att tanken på ett biologiskt barn är så otroligt stark hos mig...
     Ja som vi alla nog är överrens om det här är en känslomässig berg & dal bana!
  • vårt 2012
    Mammaidamaria:  Jag förstår inte varför arbetsgivarna är så svår ang bruttolöneavdrag, på mitt jobb godkänner man det inte, och får inte gå på läkarbesöken på betald arbetstid..
    Förstår att man inte godkänner det vid privat försök, men jag kan tycka att när det är landstingfinanserat så borde det inte vara någon skillnad på besök å besök..
    Känns lite knepigt att kollegor får gå på arb.tid för att kolla tryck i ögon (inte akut, eller panik på dag å tid) medans man själv har vissa dagar då saker måste göras annars blir det inget..
    Petitesser i det hela men ibland retar jag mig på det..

Jo, planerar för ett FET på onsdag, så jag börjar vara nervös inför tining, och ev ruvar dagar! 

• vårt 2012
    Drömmer om ett barn: Vi fick tid för återföring på torsdag, så nu sitter nerverna utanpå kroppen igen, jag hoppas nått av de tre i frysen klara processen att tinas...
    Det är tyvärr bara tvådagars embryon.. Puh!
    Hur går det för er? 
  • vårt 2012

Man försöker inte hoppas för mycket, men ändå hoppas man hur mycket som helst..
    Man tänker, ta en dag i taget, fast jag redan kollat när barnet skulle komma om det funkar denna gång..
    Man skjuter på ena sekunden för att försöka dra tillbaka sen.. 
    Hopp och förtvivlan, om och om och om igen
    Vi gör det bra, allihopa! Som utsätter oss för den psykiska påfrestningen som det verkligen är...

{#emotions_dlg.flower}

• vårt 2012

Här händer det grejer!
    Ja både här i forumet och för mig själv..

Satte in en eskimå den 30/8, av våra tre i frysen var det den som såg bra ut, embryot såg lika bra ut som vid in-frysnigen..
    Men häromdagen kom mensen..
    Nu är landstingsfinanseringen över och jag vet inte vilket ben vi ska stå på..
    Men denna gång känns det inte lika jävligt som sist (att gå till v.10 å kroppen är gravid men fostret dött..) Det var fruktansvärt...
    Nu fäste de ju inte ens.. (min egen tröst..)
    Men det har däremot startat mina tankar om att det nog inte är lämpligt att vi får barn..
    Eller att det blir nå fel å barnet osv osv osv..
    Å jag vet inte hur jag ska kunna sluta med de knäppa tankarna..

Har td samma dag som dig Chan2 och ska testa och meddela då.. Men jag är helt säker på att det inget finns..

Ni som betalar, får man nått råd ang 1 eller 3pack?

Kram till er alla!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF Umeå