• Fru HH

Cocoonababy - erfarenhet??

Jag fick mail från ett företag som säljer en speciell madrass för nyfödda.
    Får man ett oroligt barn eller kolikbarn så ska den tydligen vara fantastisk.
    Oavsett tycker jag den verkar ge barnet en trygghet i början, så vi funderar på att köpa den oavsett.

Någon som har erfarenhet av en sådan?
    Här kan ni läsa mer om den:
    http://sveabarn.jetshop.se/cocoonababy-p-104-c-144.aspx

• Svar på tråden Cocoonababy - erfarenhet??
  • MTL

Jag fick samma mail förmodligen för jag sitter med samma fundering :)

Hade varit väldigt intressant med synpunkter från någon som provat. Är det värt pengarna och varför? Vad händer när bebisen växer ur den och ska börja sova utan?

• Fru HH

Vi har nog bestämt oss för att köpa den ändå.
    Var på jakt efter en mindre vagga att ha brevid sängen i början, men lägger pengarna på denna.
    Tror stenhårt på den.

Men det är nog viktigt att vänja bebis vid både den och den vanliga madrassen så man inte bara använder denna.

Verkar som är den är såpass ny  på marknaden eftersom ingen verkar ha erfaranhet.
    Kanske blir jag/vi den/dem första? :)

• MTL

Sonen hatade att sova i sängen när han var liten, sov enbart på oss, på mage. Det tog ca 6 veckor innan jag kunde lägga ner honom i spjälsängen och han sov där, när jag la honom på mage vid 8 veckor började han sova hela nätter. Det var inte förrän efteråt jag fattade att han kanske kände att det blev för stort att ligga i en stor spjälsäng utan att känna några kanter.

Ett babynest kan man ju göra lätt och billigt själv, men det jag tycker verkar intressant är att den här cocoonababy är ergonomisk och inte helt platt. Verkar dessutom som att den går att använda iaf i ett halvår. När kommer din bebis? Kanske hinner jag få en rescension innan jag köper en själv ;) Vi ska ha i början av juli så det är ett tag kvar. 

• Fru HH

Precis så har jag hört om många barn, och det kan man ju nästan förstå.
    Att gå från en trång och mysig mage till en stor stor ensam säng.
    Måste vara jättekonstigt!

Vi ska också ha i början av Juli Glad
    Så hinner nog inte ge tips tyvärr.

Jag gillade också att man kunde ha den vart man ville, så man kan bära med sig den.
    Då kan man ju ha den i spjälsängen så bebis vänjer sig vid mijlön där innan den får ligga på den vanliga madrassen + att man kan ha den i sängen i början.

• sissela

vi har skaffat den och jag ängrar bara att vi inte gjorde det tidigare.
    dottern trivs jättebra i den!

• MTL
    sissela skrev 2012-03-22 21:42:12 följande:
    vi har skaffat den och jag ängrar bara att vi inte gjorde det tidigare.
    dottern trivs jättebra i den!

Hur stor är din dotter? Hur länge kommer hon kunna  använda den? Får ni problem om hon ska sova på plant underlag?

Jag har funderingar på att köpa ett vanligt babynest för ett par hundralappar och lägga det under ett täcke, då blir det inte helt plant, men man får fortfarande den där inbäddade känslan. Så svårt att ta ett beslut när inte så många verkar ha erfarenhet av cocoonababy, vill ju inte köpa på oss något onödigt när det är så dyrt. Å andra sidan har vi ju allt annat klart iom att det är andra barnet :)
  • Pappaganzta

Står i valet och kvalet om det är värt pengarna att köpa sig en cocoonababy. 1700 kronor är ju en del. Men när man läser om den så låter det så våldsamt bra...

Inga mer med input?  

• Fru HH

Köp den!!! Vi valde att köps den trots allt och Gud i min låda!!! Den har varit guld värd! Hon låg i den jämt jämt jämt! I sängen på natten, på dagen låg hon i den konstant. Eftersom man kan sätta fast dem runt magen så kommer dem Ingenvart. Vi hade den tills hon var ca 3 mån sedan ville hon inte ligga i den mer. Så nu kommer den vandra runt bland släktingar och vänner. Tveka inte, köp den och använd den från det att ni kommer hem från bb!

• Pappaganzta

Låter härligt Fru HH! Det verkar som att en släkting vill och kommer att köpa en Cocoonababy till oss. Känns kanonroligt och spännande.

Hur upplevde du säkerheten?

shine.yahoo.com/parenting/fed-watchdog-nabs-nap-nanny-maker-after-five-infant-deaths-171314525.html

Spontant känner jag att föräldrarna måste göra något fel. I länken ovan så är det en annan modell men samma princip. Men visst ska det mycket till för att lilla bebisen ska skada sig?

Alltså inga problem att ha den i sängen på natten?

Svar på tråden Cocoonababy - erfarenhet??